בניגוד לעיסוי מרגיע וארומטי שאתם רגילים להזמין כדי להתפנק, לעיסוי ספורטאים יש מטרות פונקציונליות. המעסה עמיר כהן מסביר מהו עיסוי ספורטאים וכיצד הוא מסייע לרצים כטיפול שוטף, וכטיפול המסייע להחלמה מפציעות

בדרך כלל כשאנחנו חושבים על עיסוי, אנחנו חושבים על חוויה רגועה שבה השרירים רפויים, יש תחושה של שחרור ורוגע בליווי מוזיקת "שאנטי" ותאורה עמומה.
כשמדברים על עיסוי ספורטאים המטרה שונה ולכן גם אופי הטיפול שונה. עיסוי ספורטאים הוא עיסוי שמותאם במיוחד לצרכים של ספורטאים, ונעשה עם הבנה אנטומית מעמיקה שנדרשת מהמטפל כדי לזהות את הגבלות התנועה ומקור הכאב שלהן. עיסוי ספורטאים איננו בגדר מותרות – הוא נועד לתחזק את גוף הספורטאי העובד בעצימות גבוהה, בדיוק כמו תחזוקה שוטפת של הרכב שלכם, שהרי גוף האדם הוא מכונה לכל דבר. העיסוי נעשה בהתאם לאזורים הדורשים טיפול, וצרכי המטופלים השונים מאדם לאדם.

מטרות עיסוי ספורטאים

עיסוי ספורטאים מחולק לשלוש קטגוריות:

עיסוי טרום תחרות \אימון – טיפול קצר וממריץ, שנועד "להעיר" את מערכת העצבים ביחד עם חימום מתאים.

עיסוי לאחר תחרות – יסתכם בשחרור עדין של השרירים והמפרקים כדי לסייע לגוף להגיע לרגיעה.

עיסוי ספורטאים בשגרה – טיפול משקם \מתחזק המבוצע בצורה סדירה. התאוששות מפציעות ספורט נמצאת אצלי בקטגוריה הזו.

עיסוי ספורטאים יכלול עיסוי עמוק של השרירים, הנעת מפרקים ומתיחות למטופל. כמטפל אני משתמש הרבה בטכניקות של MET – Muscle Energy treatment – טכניקות שבהם המטופלים מופעלים ומפעילים את עצמכם במהלך הטיפול, מרגישים את השינוי ונותנים פידבק למטפל – דבר שחשוב מאד למהלך הטיפול.

אולי יעניין אותך גם

אני רואה לך ברגליים: רפלקסולוגיה לרצים

העיסוי מסייע בשיקום השריר אחרי מאמץ, שחרור נקודות טריגר (נקודות כאב הנמצאות בתוך השריר ומגבילות את התנועה) ובהחזרת טווח התנועה התקין למפרקים. בדרך זו  ניתן להשיג שיפור משמעותי בביצועים בספורט (עד 20% שיפור אצל ספורטאי תחרותי – נבדק מחקרית בארה"ב) וכן מניעת חלק מפציעות הספורט השונות.

ניתן להשתמש בטיפול לעזרה בשיקום מפציעות נפוצות בתחום הריצה כגון ITB Syndrom, Runners knee, דלקת של הפשיה הפלנטרית ועוד.

מתי מומלץ להגיע לטיפול עיסוי?

עיסוי לספורטאים מומלץ אחת לחודש לתחזוקה שוטפת או בתדירות גבוהה יותר בהתאם לצורך. אין רוטינה מחייבת לכל טיפול – ניתן לעבוד בכל טיפול על אזורים שונים בגוף.

לפני מרתון – מומלץ לעשות את הטיפול אחרי המסכמת, בטווח שבין המסכמת למרתון. לאחר הטיפול כדאי לתת לגוף יום מנוחה – הגוף חייב זמן לתת לעיסוי לעשות את שלו. זהו טיפול עמוק שצריך להיות "מופנם " על ידי הגוף.

חושבים על עיסוי אחרי המרתון? קבעו טיפול לפחות 48 שעות אחרי המרתון – אחרת הגוף יהיה עדיין תפוס וכאוב, ולא יהיה ניתן יהיה לעשות עבודה עמוקה על השרירים.

לסיכום, עיסוי ספורטאים יכול לסייע לרצים בתחזוקה שוטפת, התאוששות וכטיפול משקם לאחר פציעות. הקפידו להתאמן כהלכה ולדאוג לספק לגוף את מה שדרוש לו, כדי שתפיקו את המקסימום מהאימונים.

 

עמיר כהן הוא מעסה ספורטאים ב"לעומק התנועה"

Email this to someonePrint this pageShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on LinkedInShare on VK

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.