רצים רבים משתמשים בתוספי תזונה אך לא תמיד במינונים הנכונים ובהתאם לצרכים האמיתיים של הגוף. הנטורופטית קרן יחיא מסבירה אילו תוספי תזונה לרצים ייסעו לכם בתחזוקת הגוף ומה הדרך הטובה ביותר להשתמש בהם לאפקטיביות מקסימלית

ריבוי ההיצע של תוספי תזונה לרצים על המדפים, כמו גם המלצות על ידי אנשים שאינם מוסמכים לכך על תוסף כזה או אחר, יצרו בלבול בקרב ספורטאים שמעוניינים לתחזק את המערכת בשילוב תוספי מזון. כתוצאה ישירה מכך, התעורר ספק באשר להשפעה התרפואיטית של התוספים בשל צריכה לא נכונה, מינונים לא מותאמים ושילובים מוטעים. וזה המקום להבין מה המטרה והדרך הנכונה בשימוש בתוספי תזונה לרצים.
ראשית, אפתח בהמלצה ידידותית – התייעצו עם אנשי מקצוע מוסמכים, חבל על הכסף שאתם מוציאים על תוספים שאתם לא בהכרח צריכים. גם חבל לעשות שילובים לא נכונים ולקחת מינונים מוטעים שעשויים ליצור קונטרה אינדיקציות.
אל לנו לשכוח שתוספי התזונה כשמם כן הם, אותה התוספת שניתנת לשילוב לתזונה נבונה, מגוונת ומאוזנת שעליה נשים את הדגש במהלך היום והתוספים יעניקו חיזוק לדרך התזונתית בה בחרנו.
נחלק את התוספים לתחזוקה ולטיפול, כאשר הפעם נתמקד בתחזוקת השלד ובריקמות החיבור (שרירים, גידים וכו').
תחזוקה נאותה תתמקד בשלוש מטרות: קבלת אנרגיה, הזנה יעילה, רגיעה והרפייה. בחרתי בשלושה תוספים מובילים לשלוש המטרות הבסיסיות שיעילותם וספיגתם בגופינו היא הטובה והיעילה ביותר.

כלורופיל (אנרגיה)

"הקסם הירוק", הפיגמנט הירוק שנמצא בצמחים, הוא התורם העיקרי לתהליך הפוטוסינתזה (תהליך הזנת הצמח והובלת החמצן). המבנה המולקולרי של כלורופיל משפר את הסעת החמצן בגוף ויעניק אנרגיה ובמקביל יחזק את המערכת החיסונית.

השימוש: עלים ירוקים עשירים בכלורופיל ולכן שייקים ירוקים יכולים להיות אופציה טובה שעשירה גם בסיבים תזונתיים. ניתן לצרוך כלורופיל גם בתוסף נוזלי ומרוכז – מומלץ לשימוש בבוקר או כמה דקות לפני האימון.

green-422995_640

ספירולינה (הזנה)

ספירולינה היא אצה שנחשבת למזון על. היא עשירה בחלבון מלא בזמינות גבוהה ובעלת ספיגה אופטימלית, ומקור מצויין ל- B12 וברזל.
מה הקשר בין רצים וספירולינה?
זמינות החלבון – ספירולינה עשירה בחומצות אמינו חיוניות ובעיקר BCAA שמאפשרות התאוששות מהירה מהאימון, שיקום שרירים וגידים ובניית רקמות מחודשת.
השימוש: ספירולינה קפואה, אבקה או כדורים. הספיגה של ספירולינה קפואה או באבקה טובה ויעילה יותר מספירולינה בכדורים. עם זאת, למי שלא עומד בטעם הדומיננטי של הספירולינה, הכדורים נותנים מענה טוב. השימוש בספירולינה מומלץ גם הוא בסמוך לתום הפעילות.

כתבות נוספות בנושא תזונה

ריצה על בטן ריקה פוגעת באיכות האימון

מגנזיום (רגיעה)

מגנזיום הוא מינרל שעובד על הרפיית שרירים והרגעת מערכת העצבים. הוא מסייע להתאוששות מאימונים ולשינה טובה.
למגנזיום תפקידים נוספים: יש לו חלק במטבוליזם של מינרלים אחרים, לדוגמה נוכחותו חשובה לספיגת סידן בעצמות ולכן מגנזיום וסידן יילקחו במקביל. המגנזיום חשוב גם לתפקודו של הלב וכלי הדם. אפשר לאבדו בשתן בצואה ובזיעה ולכן הסיכוי להגיע למחסור אצל ספורטאים גדול, בעיקר לאלה שלא אוכלים מאוזן ולאלה שמזיעים ומשתנים ברמות גבוהות.
השימוש: כדורי מגנזיום. הנטילה של מגנזיום תהיה בלילה לפני השינה כך ספיגתו תהיה אופטימלית.

מכיוון שגוף האדם לא יודע לייצר מינרלים, חשובה צריכת מינרלים ממקורות חיצוניים. אם תחזוקת הגוף התזונתית (מזון ותוספים) תהיה נכונה והאימונים מותאמים, הסיכוי לפציעות ספורט ירד באופן ניכר.

קרן יחיא (פוטרמן) ND, מרצה לתזונה וצמחי מרפא ובעלת הקליניקה "לחשוב בריא"

Email this to someonePrint this pageShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on PinterestShare on LinkedInShare on VK

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.