מרתון פאפוס הוא עוף מוזר. הוא קרוב וזול יותר מחבילת סוף שבוע בטבריה, אבל אין בו סגירת כבישים ומדידת זמנים אישית. המאמן שליו ברוש על היתרונות והחסרונות של המרתון שמושך אליו ישראלים מדי שנה

אתר המרוץ: מרתון פאפוס
לפני שנה השתתפנו במרתון לימסול בסוף חודש מרץ והיתה חוויה ממש מוצלחת. אז חשבנו לאמץ את הרעיון שוב השנה ולחזור לקפריסין הפעם לפאפוס. מרתון פאפוס הוא קצת שונה מכל מה שאנחנו מכירים, לטוב ולרע.

אחד היתרונות הבולטים שלו הוא עלות הטיסה והשהות, שמסתכמת כמעט כמו נסיעה למרתון טבריה. טיסה קצרה של 50 דקות בעלות של 100 דולר, מלון על קו החוף במחיר מצחיק של 105 יורו לזוג לשלושה לילות. אם תרצו לשכור רכב תשלמו רק 20 יורו ליום, כך שיצא מחיר לאדם 180 יורו לכל הנסיעה או בתרגום חופשי כ- 800 שקלים. בהחלט משתלם.

אחד החסרונות הבולטים של מרתון פאפוס שהוא מתקיים בתחילת מרץ, ועונת התיירות הרשמית נפתחת ב-15 למרץ, כך שרוב האטרקציות סגורות. אך מי שאוהב לטייל יש הרבה מה לראות.

הגענו ביום שבת לאסוף את הערכות בציפייה לאקספו, אך מהר מאוד הבנו שהאקספו מסתכם בשולחן עם חמישה ארגזים ובהם מספרי החזה של הרצים. שום חנות, או נותן חסות לא היו שם כדי למכור ממרכולתם.

מסלול מרתון פאפוס הוא מנקודה לנקודה (p2p) ולא מעגלי – יוצאים מאזור הסלע של אפרודיטה ומסיימים במבצר בנמל. אוטובוסים אוספים את הרצים מנקודת הסיום, ומביאים אותם לנקודת ההתחלה, שם ממתינות משאיות שלוקחות את כל הציוד המיותר, ומביאות אותו לנקודת הסיום (מאורגן נפלא).

מרתון פאפוס הוא לא מרתון מישורי. מצד אחד הוא לא דומה למרתון ירושלים אבל הוא גם לא מזכיר את הפרופיל של מרתון טבריה. במילים אחרות, זהו לא מרתון לתוצאה. הטיפוס המצטבר הוא של 250 מטר, ומה שעזר להתגבר על החום שהגיע ל- 28 מעלות בשעה 11:00 בבוקר, היו כמות תחנות ההזנה על המסלול שהיו פרוסות כל שלושה ק"מ, ובהם היו מים, משקה איזוטוני, ג'לים, וספוגים. בחלקם היו גם בננות ותפוזים.

כתבות נוספות של שליו ברוש:
תוכנית אימון לחצי מרתון
תוכנית אימון למרתון
תוכנית אימון ל-10 ק"מ
תוכנית אימון ל-5 ק"מ

המרתון קטן ואינטימי ומשתתפים בו כ-500 רצים (סה"כ כ-3,000 רצים בכל המקצים). השנה השתתפו בכל המקצים כ-50 ישראלים. אין בו חסימת כבישים ורצים בשוליים כשרכבים נוסעים לצידכם. אני חייב לציין שעד כמה שזה נשמע מוזר, זה היה מסודר בצורה מופתית וכל הנהגים כיבדו את הרצים, ונסעו באיטיות ובזהירות המתבקשת.

בבוקר כשמגיעים לנקודת ההתחלה, עוזרים למארגנים לארגן את שער הזינוק, שנמצא על נקודה אקראית בכביש, שבמקרה מרוחקת 42 ק"מ מפאפוס. אין שטיח בקו הזינוק למדידת זמן אישי, ובכלל זה מרתון שמתאים לכל מי שאוהב לרמות ולהתפאר בהישגים שלא השיג ביושר. בכל המרוץ יש שטיח אחד משותף למקצים 10/21/42 ק"מ שנמצא חמישה ק"מ מהסיום.

מתאמן שלי שנרשם למרתון אך החליט לעשות חצי, סיים על פי הרישומים במקום 1 בקטגוריה (כמובן שהלכנו להסביר שהוא עשה רק חצי ולא מרתון מלא). מכיוון שהמרתון לא מהיר במיוחד, איכות הרצים לא מהגבוהות באירופה, והסיכוי לזכות בפודיום גבוה יותר. לשם הדוגמה, הזוכה השנה סיים ב-2:47 שעות, וישראלית שסיימה ב-4:03 שעות זכתה במקום שני בקטגוריית גיל.

למרתון יש בעיניי שני יתרונות בולטים: העובדה שאין חסימת כבישים הופכת את ההגעה לנקודת ההתחלה למאוד פשוטה, ויש חנייה בשפע. ולכן כשאתם מסיימים, אתם במרחק קצר מהרכב. היתרון השני הוא שהמירוץ מסתיים בנמל ובו מבחר מסעדות משובחות, להשלמת 3,000 הקלוריות שהוצאתם במרוץ.

למרות שעונת התיירות לא נפתחה, יש הרבה מה לראות. אנחנו טיילנו בטרורוס, עיירת סקי בהרים עם נוף מדהים ואוכל מצוין. יום לאחר המרתון הלכנו להתפנק ב-sea caves – מקום שמזכיר קצת את ראש הנקרה, ולמי שהיה אומץ נכנס גם לשחות במים הקפואים.

לסיכום, אם אתם מחפשים מרתון לחוויה ולא לתוצאה, שהוא קרוב, זול ואינטימי – מרתון פאפוס מחכה לכם ממש מעבר לפינה.

שליו ברוש הוא מרתוניסט, אולטרה-מרתוניסט ומאמן ריצה 

כתבות נוספות של שליו ברוש:

תפקיד הפייסר ואחריות הרץ

הטייפר – אזור הדימדומים בדרך המרתון

מרתון ראשון – בארץ או בחו"ל?

כיצד ללוות רץ אולטרה במירוץ

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.