האם תצליחו להגיע ליעדים שלכם ללא עזרת מאמן? אילו סוגי התקשרויות עם מאמן ניתן למצא בשוק? והאם מאמן צריך מאמן? המאמן שליו ברוש מסביר וחווה את דעתו

אתחיל ואומר שלא כל אחד צריך או רוצה להתאמן עם מאמן. אם אתה רץ בעל משמעת עצמית גבוהה, נסיון של שנים בריצה, הכרת הכושר הגופני ויכולת ההתאוששות שלך, וכמו כן קראת ו/או השתמשת כבר במספר תוכניות אימון, אולי אינך זקוק למאמן.

אני חושב שכל אחד יכול להעזר במאמן בהתאם להשקפת עולמו. מאמן הוא לא רק זה שמעביר את האימון או רק כותב תוכניות אימון והולך הביתה. מאמן הוא מנטור שיכול להוביל להישגים, הוא יהיה איתך בשעות האימון וגם יהיה קשוב לך בשעות שאחר כך.

הוא יכול לעודד אותך ברגעי משבר ואף לנזוף בך כשצריך. בפן המקצועי הוא מנוסה בכתיבת תוכנית אימון, והוא דמות אובייקטיבית שמסתכלת מהצד ומנתחת את האימון בצורה מדוייקת יותר.

המאמן עבר לא מעט תחרויות בעצמו, ומבין את תחושות הרץ בכל ק"מ וק"מ. המאמן יוכל להסביר לך כיצד להתנהל במהלך הריצה, יעזור לך לבחור את טקטיקת הריצה הנכונה עבורך, וילמד אותך לנהל משברים תוך כדי תנועה.

כתבות נוספות של שליו ברוש:

תוכנית אימון לחצי מרתון

תוכנית אימון למרתון

תוכנית אימון ל-10 ק"מ

תוכנית אימון ל-5 ק"מ

גם מאמן יכול או צריך להעזר במאמן חיצוני על מנת שיהיה מי שיבקר אותו ויכתוב לו תוכנית אימונים אובייקטיבית. אני נוהג לכתוב תוכניות אימונים אישיות למתאמנים שלי ואף תוכניות גנריות כאן באתר, אולם כאשר אני הולך לתחרות מטרה, אני נעזר במאמן מנוסה ממני או אחד שכבר התנסה בתחרות הספציפית ויכול ללמד אותי דבר או שניים על התחרות. כמובן שאוכל לעשות את זה בעצמי, אבל תמיד טוב לשמוע דעה נוספת מאדם מנוסה, ולראות שיטת אימון שונה.

אני מכיר שני רצי אולטרה בכירים בישראל, שרצים כבר לא מעט שנים: אחד מתאמן לבד ונעזר בתוכניות אימון קיימות או שכותב לעצמו, ומנגד אחת שעשתה לא מעט אולטרות בחייה, ועדיין נעזרת במאמן שיכתוב לה תוכנית אימונים על מנת שתגיע לתחרות מוכנה ככל האפשר. שניהם לוקחים פודיומים בזירה המקומית ושתי הדרכים מקובלות ונכונות – תלוי בסוג הרץ שאתה.

לגבי הרץ המתחיל, יש חשיבות גדולה לליווי של מאמן, שיכול ללמד אותו בצורה מהירה יחסית טכניקת ריצה נכונה, למצוא את קצב הריצה הנכון עבורו, לעבוד איתו על נשימות והסדרת הדופק תוך כדי תנועה, ולכתוב לו תוכנית אימון אישית. אך שוב זה לא חובה, כיום כל המידע חשוף ורץ עם סבלנות ויכולת לימוד עצמית יימצא את הדרך לאורך הזמן, ואת מהירות הריצה הנכונה עבורו באמצעות ניסוי וטעייה, בהנחה שמטרותיו אינם של רץ עלית. החסרונות בלימוד עצמי הוא התקדמות איטית יותר וסכנת פציעה כתוצאה מהתקדמות מהירה מידי.

ישנם כמה סוגי אימון עם מאמן:

אימון אישי – עבודה אחד על אחד, שבו כל תשומת הלב של המאמן נתונה לך.

אימון קבוצתי – אתה חלק מקבוצת מתאמנים והפוקוס של המאמן הוא על האימון של הקבוצה, כשהאחריות על ביצוע האימון היא של הרץ.
אימון מרחוק – המאמן כותב את תוכנית האימון, והרץ מבצע את התוכנית כשהמאמן עוקב אחר האימונים, מנתח אותם ונותן לרץ משוב.

כל אחד צריך למצוא לעצמו את הדרך הטובה ביותר עבורו. אנשים בעלי אמצעים יעדיפו את האימון האישי. רצים בעלי נסיון ומשמעת עצמית יעדיפו להתאמן לבד וישמחו שמישהו יעקוב וינתח את הפעילות שלהם.

לרצים המתחילים אני מציע לעשות אימון בקבוצה – שם מעבר לאימון יש גם ערך מוסף לפן החברתי וליכולת של שאר המתאמנים להרים אותך כשקשה, ומחוץ לשעות האימון תוכל להתייעץ עם המאמן על המטרות והיעדים שלך.

בחירת המאמן היא חשובה מאוד בעיניי. אני מאמין שמאמן לא יכול לעבוד או לאמן כל רץ, ולהיפך. ברוב המקרים רץ מרתון של סאב 3, לא ייבחר מאמן שרץ בעצמו מרתון ב- 4 שעות, ומאמן שלא התנסה בריצות אולטרה מוטב שלא ייכתוב תוכנית אימון לרץ שמתכונן ל-UTMB.

לסיכום, מאמן יכול לעזור לרץ להגיע ליעדים שלו בצורה בטוחה, מבוקרת ומהירה יותר. עם זאת, ניתן להגיע להישגים דומים גם ללא מאמן בהנחה שלרץ יש כלים מתאימים. בחרו את שיטת העבודה המועדפת עליכם. בחרו מאמן שאתם סומכים עליו שיוביל אתכם ויהיה מנטור עבורכם. ובעיקר צאו לרוץ, תהנו ואל תחפשו קיצורי דרך.

שליו ברוש הוא מרתוניסט, אולטרה-מרתוניסט ומאמן ריצה 

כתבות נוספות של שליו ברוש:

תפקיד הפייסר ואחריות הרץ

הטייפר – אזור הדימדומים בדרך המרתון

מרתון ראשון – בארץ או בחו"ל?

כיצד ללוות רץ אולטרה במירוץ

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.