האשליה שנוצרת בעקבות סטטוסים בפייסבוק חוטאת למציאות ועלולה להוריד את המוטיבציה לאלו שמרתון אחד נראה להם כיעד שאפתני. ההתמדה בריצה חשובה הרבה יותר מריצה אחר עוד "תואר". דעה

 

מרתון ירושלים שהסתיים בשישי האחרון חותם את עונת המרתונים ההמוניים בישראל (טבריה, ת"א וי-ם). אם לשפוט לפי פיד הפייסבוק שלי, אפשר לקבל את הרושם שכבר לרוץ מרתון אחד בשנה זה לא ממש אתגר. כמות הפוסטים בהם מופיעה המילה "טריפליסט" בצירוף תמונה עם שלוש מדליות, בהחלט חרגה בכמות ונדמה שיותר אנשים "זכו" השנה בתואר הזה.

בואו נודה על האמת, אנחנו, ברובנו הגדול, ספורטאים חובבים. רובנו לא נחזיק בתואר אלוף ישראל או ספורטאי אולימפי. בהינתן הנתון הזה נוצרו "תארים" אלטרנטיביים שהם כן בהישג יד (או רגל), סמלי סטטוס שלכאורה מדרגים את הרצים בעייני עצמם ואולי גם בעייני אחרים. חלק מהרצים עושים את זה כאתגר אישי או כמסורת של שנים ועבור חלק אחר מהרצים מדובר במירוץ אחר המדבקה הבאה או הסטטוס בפיסבוק – "טריפליסט".

בעידן שבו כולם רצים לספר לחבר'ה, הרץ שעדיין נאבק על חצי המרתון שלו או אותה רצה שבשבילה מרתון נראה כמו הדבר הכי גדול והכי קשה שהיא תתמודד איתו, אנשים עלולים לחשוב בטעות שיש סטנדרט חדש, ואם הם לא יעשו 3 מרתונים בשנה זה לא נחשב. כבר שמעתי אמירות בסגנון "אני מרגישה לא בנוח לדבר על זה שאני רצה 10 ק"מ, כשכולם עושים מרתונים אחד אחרי השני".
שלא תבינו לא נכון, אין לי שום דבר נגד אלה שבוחרים לעשות שלושה או חמישה מרתונים בשנה – חלקם נמנים עם חברי הטובים ביותר. חשוב רק להעמיד את הדברים בפרופורציות ולפוצץ את האשלייה הזאת לפיה יש סטנדרט חדש. אין סטנדרט חדש!

אפילו המספרים היבשים מדברים בעד עצמם: אין עלייה משמעותית במספר הטריפליסטים השנה ביחס לנתונים מלפני שנתיים (ב-2016 היתה ירידה במספר הטריפליסטים).

האתגר שבריצה הוא ההתמדה. לקום בבוקר למרות שקשה, לעשות אימון גם כשלא תמיד מתחשק, לצלוח את המרחק גם כשחושבים שזה בלתי אפשרי. ה"תארים" שאנחנו אוספים בדרך הם בשביל עצמנו בלבד. הם עוד אישור קטן לזה שלא ויתרנו והיינו מוכנים לעבוד קשה בשביל המטרות שלנו. לא חייבים לעשות 3 מרתונים בשנה, וסטטוס בפיסבוק עם 200 לייקים לא שווה את המאמץ והסיכון שבכך.

אני מכיר אנשי ברזל ש"תלו את הנעליים" מיד אחרי שסיימו לקעקע על גופם את הלוגו של איירונמן. בעיניי רץ שמתמיד במשך שנים גם אם המרחק הרב ביותר שהוא רץ הוא "רק" 10 ק"מ, מוערך הרבה יותר. רוצו בשביל עצמכם והעריכו כל יום שאתם מתמידים. החיים האמיתיים הם מה שאתם משיגים ולא מספר הלייקים שתקבלו בפייסבוק.

 

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.