עד היום נערכו לא מעט מחקרים שהתמקדו בריצה למרחקים ארוכים והשפעתה על המוח. מחקר חדש בדק והשווה את ההבדלים בהתחדשות תאי המוח בפעילויות של ריצה ארוכה, הרמת משקולות ואימוני אינטרוולים אינטנסיביים. המסקנות בפנים

איזו פעילות גופנית טובה יותר למוח: הרמת משקולות, ריצת אינטרוולים עצימה או ריצה ארוכה? ממסקנות מחקר חדש שנערך בפינלנד והתפרסם לאחרונה עולה, כי סוגים מסויימים של פעילות גופנית יעילים יותר מאחרים לשמירה על בריאות המוח. לראשונה, מדענים השוו את ההשפעות הניורולוגיות של ריצה, אימון משקולות ואימון אינטרוולים אינטנסיבי, ומהן עולה כי לאורך זמן, האימונים המפרכים יותר הם לא בהכרח הטובים יותר לבריאות מוח תקינה.

מחקרים רבים שנערכו בעבר כבר הראו שפעילות גופנית משנה את מבנה ותפקוד המוח בכך שהיא מגדילה את נפח המוח ומפחיתה את מספר וגודל החורים בחומר האפור והלבן של המוח, שנוצרים כתוצאה מתהליך ההזדקנות. פעילות גופנית מגבירה את התחדשות התאים במבוגרים (ניורוג׳נסיס). במחקרים שנעשו בבעלי חיים, ריצה (בגלגלי משחק או מסילות ריצה) הכפילה ואפילו שילשה את מספר הניורונים שנמצאו לאחר הפעילות בהיפוקמפוס, האיזור בקליפת המוח שאחראי על למידה וזיכרון, לעומת בעלי חיים שאינם מבצעים פעילות גופנית. מדענים סבורים שההשפעות על ההיפוקמפוס האנושי הן דומות.

כיצד נבדקה השפעת הפעילויות השונות

במחקר הפיני חוקרים הזריקו חומר שצובע תאי מוח חדשים לקבוצה של חולדות והעבירו אותם אימונים שונים. קבוצת הביקורת לא נטלה חלק בפעילות הגופנית כלל. החולדות רצו בתוך גלגלי אימון ועשו ג׳וגינג קל בכל יום במרחקים שונים. קבוצה אחרת ביצעה אימוני התנגדות כגון טיפוס קיר עם משקולות קטנות תלויות על הזנב. הקבוצה האחרונה דימתה אימון אינטרוולים אינטנסיבי על ידי ריצות ספרינט של שלוש דקות על מסילות ריצה ולאחריהן שתי דקות של ריצה איטית וחוזר חלילה במשך 15 דקות.

לאחר שבעה שבועות המדענים בחנו את רקמת המוח של ההיפוקמפוס של החיות שהשתתפו בניסוי ומצאו רמות שונות של התחדשות תאים בהתאם לפעילות הגופנית בה השתתפו. החולדות שהשתתפו בריצה חידשו יותר את תאי המוח באופן משמעותי לעומת חולדות שלא התעמלו בכלל. ככל שהחולד רץ למרחק ארוך יותר כך הוא ייצר יותר ניורונים ותאים חדשים. חולדות שהשתתפו באימוני אינטרוולים אינטסיביים חידשו במעט את תאי המוח לעומת החולדות שלא התעמלו כלל, אבל פחות באופן משמעותי מהחולדות שרצו למרחקים ארוכים. החולדות מרימי המשקולות אמנם היו חזקים יותר בסוף הניסוי אך לא חידשו את תאי המוח שלהם כלל ורקמת המוח שלהם דמתה לחולדות שלא התעמלו כלל.

מה זה אומר עלינו?

חולדות אינם בני אדם אך תוצאות הניסוי הזה מעוררות מחשבה. החוקרים הסיקו מתוצאות המחקר שייתכן שפעילות אירובית רציפה היא הטובה ביותר לבריאות המוח האנושי. מדוע ריצה למרחקים ארוכים תורמת להתחדשות תאי המוח? הסיבה עוד לא ברורה אך החוקרים משערים שריצה משחררת חומר ניורוטרופי שמשפיע על קצב התחדשות תאי המוח. ככל שמרחק הריצה גדל כך גדלה גם כמות החומר הניורוטרופי שנוצר.

אימוני משקולות כמעט ולא השפיעו על כמות החומר הניורוטרופי, והאימונים האינטרוולים הצביעו על בעיה שונה. מטבעם, האימונים האלו מתישים וגורמים לסטרס בגוף והסטרס מפריע להתחדשות תאי המוח. אז אם אתם רגילים לאימוני משקולות, שלבו מדי פעם אימונים אירוביים. אם אתם רצים למרחקים ארוכים – אתם עושים בשכל.

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.