אם אתם רצים ובעלי כלבים, בוודאי חשבתם כבר על האפשרות לצרף את הכלב שלכם לריצות משותפות. ד"ר ירון ברוכים מומחה לחירום ולטיפול נמרץ של חיות מחמד, מסביר אילו כלבים יכולים לרוץ מרחקים בינוניים ומה עושים במצב חירום

כרצים אנחנו דואגים להתאים את הריצות שלנו לתוכנית אימונים מסודרת, ובריצות הארוכות של סוף השבוע אנחנו מקפידים על תזונה ושתיה מספקת במהלך הריצה. אך מה לגבי החברים הכי טובים שלנו? פעמים רבות אנחנו רוצים לצרף את הכלב שלנו לריצות, מתוך מחשבה שהוא יהנה מהשהות בחוץ ומהטבע בדיוק כמונו. אך מבנה גופם של הכלבים, האופן שבו הם מקררים את עצמם והשוני בין גזע לגזע מחייבים אותנו לדעת מה אסור ומה מותר.

לכלבים יכולות גופניות גבוהות מאוד בכל הנוגע לריצה מהירה למרחקים קצרים ואף למרחקים בינוניים כל עוד עומס החום לא גבוה. מערכת הקירור של הכלבים שונה מאשר אצל בני האדם, בכך שהיא מבוססת בעיקר על אידוי של עודפי החום דרך חללי הפה והאף בשילוב של ריור מוגבר. מנגנון זה דומה למנגנון ההזעה בבני האדם, אבל יעילותו פחותה בצורה משמעותית. לכן רוב גזעי הכלבים יהיו פחות עמידים לחום ולפעילות גופנית בתנאי עומס חום גבוה ביחס לבן אדם מאומן.

בקרב כלבים ישנם מספר גורמי סיכון ללקות במכת חום, ביניהם חוסר אקלום ואימון גופני, כלבים מגזעים גדולים או בעלי פרווה ארוכה, כלבים הסובלים מהשמנת יתר, כלבים מגזעים ברכיוצפלים (פחוסי אף), גולדן רטריוורים ולברדורים. הסיבה לחוסר העמידות של כלבים מגזעים "פחוסים" כגון בולדוג אנגלי וצרפתי, בוקסרים, דוג דבורדו וכו', הינה בשל המבנה של הגולגולת שלהם, שמוריד בצורה משמעותית את יכולת הקירור ע"י מנגנון ההלחתה, וגורם לבצקת באזור דרכי הנשימה העליונות. באשר לגולדן רטריוורים הסיבה לכך לא ברורה, האם מדובר בפגם גנטי ברמה המולקולרית הפוגע ביכולת וויסות החום שלהם, או שמא האופי המיוחד שלהם בשילוב פרווה ארוכה ועודף משקל מביא להיארעות גבוהה כל כך בקרב גזעים אלו?

malinois-672839_640

כלבים שמתאימים לריצה הם כלבים מעל גיל שנה מגזעים קטנים יותר מאחר שהיחס בין שטח הפנים למסה, הוא הגורם המשמעותי ביותר בעמידות לחום בכלבים. ולכן גזעים כמו ג'ק ראסל, בורדר קולי או כל כלב מעורב עם פרווה קצרה עד 15 ק"ג יוכלו לרוץ מרחקים ארוכים יותר, ויהיו עמידים יותר לחום. כמובן שגם כלבי עבודה מאומנים שהסתגלו לאורך שנים לתנאי הסביבה ולריצה ממושכת כמו כלבי הציד למיניהם בעלי פרווה קצרה ומבנה גוף מותאם לריצה (ויסלה, פוינטר וכו'), וכמובן הסלוקי בעל תכונות ועמידות לחום ייחודיות, יהיו עמידים ומתאימים לריצות ארוכות יותר. כלבים מגזעים גדולים כגון קנה קורסו, סן ברנרד, ברנז ודני ענק לא מותאמים לריצות גם בשל יכולת קירור נמוכה וגם בגלל שהשלד שלהם לא מיועד לשאת אותם בעומסים שכאלה.

מה המרחק המומלץ לריצה עם כלב?

כרץ ורוכב שטח וכבעלים של 4 כלבים, מניסיוני האישי באימוניי החורף אין כל בעיה והכלבים שלי יסמין (נקבה מגזע מעורב בת שנתיים במשקל 30 ק"ג) ושושה (נקבה מגזע מעורב בת 10 במשקל 14 ק"ג) רצים איתי מרחקים של עד 15 ואפילו 20 ק"מ בשעות הקרירות של הבוקר. שני הכלבים הנוספים כבר במחלקה הגריאטרית (בני 14.5 ו16.5 שנים) כבר לא יוצאים לפעילות מאומצת מגיל 11-12 שנים. הכלבות שלי מאומנות ועברו סרגל מאמצים מסודר. כמו כן לרכיבה על אופניים הן לא יוצאות איתי כי הקצב מהיר ולא הוגן כלפיהן. מוזר אבל למרחקים של למעלה מ-20 ק"מ גם בתנאי מזג אוויר אידאליים (קריר) יהיה להם קשה להתמיד בריצה והם יעצרו לנוח. לכן לגזעים קטנים בעיקר ולגדולים עד 30 ק"ג מומלץ לרוץ עד 20 ק"מ בחודשי החורף בלבד וזאת רק אחרי אימון מתאים. בקיץ אני מציע להיזהר מאוד ולמתן את הפעילות, דבר הנכון לבני האדם אבל שבעתיים לכלבים שמאבדים את היתרון היחסי שלהם על פנינו.

cheerful-676762_640

לאילו סימני אזהרה עלינו לשים לב במהלך פעילות עם הכלב?

הסימנים של עייפות אצל הכלב יהיו הלחתה מואצת (נשימה מהירה), ריור מוגבר עד כדי הקצפה, הגררות מאחורה (כלבים לרוב מובילים את הריצה), תשישות, חוסר אוריינטציה ולבסוף התמוטטות. כמובן שעלינו להקדים את הופעת הסימנים האלה מאחר וההתדרדרות עד כדי מכת חום ומוות עשויים להיות מהירים מאוד!! לכן במקרה של עייפות צריך להפסיק את הפעילות למצוא מקום מוצל ואם אפשרי להרטיב את הכלב כמה שיותר. במקרה של התמוטטות יש להרטיב את הכלב עד לשד עצמותיו, להכניסו למכונית ממוזגת או עם חלונות פתוחים ולפנות אותו מהר ככל האפשר לטיפול רפואי ווטרינרי.

כתבות נוספות בנושא אימון

מוח ריצה: איזה פעילות טובה יותר למוח שלכם

קרוספיט לרצים: אימון לשיפור יכולות

מה לגבי שתייה ותזונה לכלבים בזמן פעילות?

אין צורך בתזונה. באשר לשתייה אם יש אפשרות אז זה מעולה, אבל זה לא ממש ריאלי ולכן כמו שנאמר פעילות מבוקרת של עד 20 ק"מ (שעתיים) בתנאי סביבה נוחים (טמפורה נמוכה וצל)  לא יהוו בעיה גם ללא מזון ושתייה.

 

ד"ר ירון ברוכים, מומחה לחירום ולטיפול נמרץ של חיות מחמד (DACVECC), מבית החולים הווטרינרי האוניברסיטאי של האוניברסיטה העברית

 

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.