זה לא משנה אם אתם בשלב התמרים או כבר חזק בשלב הטורטיות, הגיע הזמן לדון בשאלה מתי עדיף לאכול, בירידות או בעליות?

רצי שטח שמבלים בריצות בשבילים ובהרים, צריכים לתדלק את הגוף לא רק בנוזלים אלא גם במזון. אלא מכם שרגילים לרוץ כמה שעות ברציפות, בוודאי עברו משלב הג'לים לשלב הטורטיות\פיתות\חטיפים וכו' כחלק משגרת הריצה. כמובן שאפשר לעצור את הריצה לכמה דקות, לאכול ולהמשיך (כפי שיכול לקרות בתחנות הזנה במרוצים), אבל אני יוצא מנקודת הנחה שהמטרה שלכם באימונים היא להתקדם כל הזמן קדימה. רובנו מתזמנים את האכילה לרוב על פי זמן – כל 45 דקות או כל שעה עגולה. מלבד הזמן חשוב לתזמן את האכילה גם למצב הנוח לכם ביותר. בעבר שלטה הגישה שדוגלת באכילה בעליות, כיום יש לא מעט רצים שדוגלים באכילה בירידות, וצריך לומר שאין דרך אחת נכונה – הכל מאוד תלוי בהעדפה אישית.

נסביר את הרציונל העומד בבסיס שתי הגישות.

אכילה בעלייה

ההגיון שעומד מאחורי הגישה הזאת אומר, שכשאנחנו מגיעים בריצת שטח לעלייה, ממילא אנחנו חייבים להאט את הקצב ופעמים רבות אף לעבור להליכה – ולכן זה זמן אופטימלי עבורנו לאכול ולשתות. הגוף נכנס לסוג של "שיוט" רגוע יותר וזה מאפשר לנו לאכול. בסוף העלייה נהייה כבר מתודלקים כמו שצריך ונוכל להמשיך בריצה. המתנגדים לגישה זאת טוענים שאמנם הקצב יורד אבל מכיוון שמדובר בעלייה, הדופק גבוה דבר שמקשה על העיכול.

אכילה בירידה 

המצדדים בגישה התומכת באכילה דווקא בירידות, טוענים שבירידה הנשימות פחות כבדות, הדופק שלנו לא גבוה והדבר מאפשר לנו גם להתקדם במהירות יחסית, וגם לאכול מבלי ליצור עומס על מערכת העיכול. המתנגדים לגישה זו טוענים שאמנם בירידות מטבע הדברים אנחנו מהירים יותר, אבל זה דורש יותר ריכוז בתנועה, במנח הרגל ובתוואי השטח שלפנינו. השילוב של אלה עם אכילה עלול להגרום לנו לחוסר ריכוז, נפילה או פציעה.

איך תדעו מה מתאים לכם?

כמו בכל דבר בריצה אין שני לנסיון האישי שלכם ולדרך שבה אתם מבצעים כל ריצה וריצה. אם למשל אתם בדרך כלל עולים עליות בצורה אינטנסיבית (הליכה מהירה), מן הסתם הדופק שלכם יהיה מאוד גבוה ולא יאפשר לכם לאכול – ולכן כדאי לכם לנסות לאכול דווקא בירידות, בתנאי שמדובר בשטח נוח לריצה (שבילי אש וכו').

מצד שני, אם מדובר בירידות מאוד טכניות, תצטרכו לשמור על יכולת ריכוז גבוהה ולא תמיד זה משתלב טוב עם אכילה, וכאן נדרשת הכרה וניתוח השטח מבעוד מועד, ותזמון בהתאם של מועדי האכילה.

לסיכום, בריצות שטח ניתן לאכול בעליות ובירידות, הכל תלוי בהעדפה האישית שלכם, בגישה שלכם לריצה ובתוואי השטח. כל גישה שתאמצו ממולץ לנסות באימונים ולראות איך זה מרגיש לכם.

בתאבון וריצה מהנה.

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.