במשך שנים נחשב הדיקור הסיני כטיפול אלטרנטיבי שרק מעטים התנסו בו, ואט אט חדר לתודעה והפך "מיינסטרימי". הרפלקסולוגית רוית בן הרוש מסבירה כיצד עשתה הרפלקסולוגיה את אותה דרך, ואילו פתרונות היא מציעה לפציעות ריצה נפוצות

כשאנחנו נפצעים בפציעות שקשורות בריצה, אנו בדרך כלל פונים לאורתופד, לפיזיוטרפיסט או לטיפול דיקור סיני (וזה כמובן אחרי ששאלנו את כל "המומחים" בקבוצות הפייסבוק).

בדומה לדיקור הסיני שבמשך שנים נחשב כטיפול אלטרנטיבי שרק מעטים התנסו בו ובמהלך השנים הפך לטיפול "מיינסטרימי", גם הרפלקסולוגיה נכנסת לאט ובטוח כתחום טיפולי ומניעתי לכלל האוכלוסיה ובפרט לרצים. בארץ, קופות החולים הכניסו אותו כטיפול משלים ובארה"ב זה אחד הטיפולים האלטרנטיביים הבודדים שנכנסו לסל הבריאות ואושרו ע״י ה-FDA.

מה היא רפלקסולוגיה?

מקור המילה רפלקסולוגיה במילה Reflection  – השתקפות של כל הגוף בכפות הרגליים, הידיים ,האוזן והאף. המפה הרפלקסולוגית קיימת כבר 5,000 שנה ויש ממצאים המראים שטיפול באמצעות לחיצה על כפות הרגליים היה מקובל בעת העתיקה בסין, במצרים ובהודו. בעידן המודרני השיטה פותחה על ידי רופא אף אוזן גרון ב-1913 ורק בשנות ה-50 של המאה הקודמת הומצא המונח "רפלקסולוגיה" על ידי יוניס אינגהם.

כיום אנחנו יודעים שכל נקודה בכף הרגל מוליכה עצבית למקומות ספציפיים בגוף. בעוד שאת מערכת העצבים אפשר לראות בחתך גוף, את מה שזורם בה אי אפשר לראות. מדובר בסוג של אותות או אנרגיה, ומכאן שלמערכת העצבים יש הבט פיזי ומטאפיזי ולמעשה זאת המערכת שמחברת בין גוף לנפש. זאת המערכת היחידה בגוף שאי אפשר לחיות בלעדיה, והיא זאת שמפעילה את כל המערכות, השרירים, השלד, הלב וכו'.

צילום: shutterstock

מפה רפלקסולוגית של כף הרגל צילום: shutterstock

בעזרת לחיצות בכפות הרגליים יש לנו אפשרות להניע את מערכת העצבים ובכך לעבוד על כל המערכות יחד, בעיקר בטיפול בבעיות אורטופדיות ופציעות ריצה.

הרפלקסולוגיה משלבת עבודה על הבעיה בכמה הבטים: טיפול באיזור הכואב, חוליות עמוד שידרה שמעצבות אותו ומערכת הלימפה שמסננת את כל הדם, מהחומצות שהשריר מפריש ועד דלקות חריפות. כיום מטופלים ברפלקסולוגיה אנשים עם פציעות ריצה נפוצות כגון פציעות בירכיים, דורבן, מיניסקוס ועוד.

חשוב לציין שפציעת ריצה גוררת איתה לעיתים "פציעה" מנטאלית או רגשית. כתוצאה מהפציעה לא ניתן להתאמן או להתחרות והדבר מביא לתסכול, לחוויית כשלון, לחוסר אונים ועוד.

הרפלקסולוגיה עובדת גם בהיבט המניעתי, כשמטרת הטיפול הינה לתת לגוף כלים וזרימה נכונה, על מנת שהוא יעבוד באופן מדויק ונכון. טיפול רפלקסולוגיה משלב גם איבחון של מקור הבעיה וגם עבודה מנטלית הקשורה לאותו כאב.

הרפלקסולוגיה שונה מ- Foot massage: הטיפול כואב לעיתים, בפרט שיש בעיה אורטופדיות בגוף וזה ישתקף בכפות הרגליים, ולחיצה עדינה על העצב עלולה להיות מלווה בכאב.

לסיכום, הרפלקסולוגיה הפכה בשנים האחרונות כטיפול משלים מקובל יותר מבעבר, וכיום היא מציעה פתרונות למגוון פציעות ריצה גם בהיבט הטיפולי וגם בהיבט המניעתי.

רוית בן הרוש, רפלקסולוגית מומחית לבעיות אורטופדיה ופציעות ספורט

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.