ספורטאים רבים נחשפים לענף תוספי המזון עקב פציעות. בעוד שחלקם רצים לארון התרופות, חלק אחר המעוניין להימנע משימוש בתרופות ניגש לבית הטבע או בית המרקחת ומגלים שההיצע עצום. הנטורופטית קרן יחיא (פוטרמן) מסבירה אילו תוספים יכולים לסייע בריפוי דלקות, חבלות ועוד. כתבה שנייה בסדרה

הסיבות הנפוצות ביותר לטיפול בשלד הן כאבים, דלקות וחבלות. ישנה חלוקה לפציעות אקוטיות שנוצרות למשל מנפילה, מאמץ יתר באימוני ריצה או מתנועה לא נכונה. לעומתן יש פתולוגיות כרוניות כגון דלקות במפרקים וברקמות החיבור, פציעה ברקמות רכות או קשות ועוד. בטיפול בשלד ישנה חשיבות גדולה לשילוב הטיפול החיצוני והנטילה האורלית. נתחיל בקצרה עם הטיפול החיצוני שמתייחס למשחות ושמנים. כאן החשיבות הגבוהה היא בהבנה שלכל צמח יש את האנרגיה שלו (חמה או קרה). בדלקות למשל, לא מומלץ להשתמש באלמנטים חמים מכיוון שהם עשויים לעודד את התפתחות הדלקת והחום.

שמן \ משחת ארניקה

ארניקה הוא צמח בעל פוטנטיות גבוהה ויעילות בטיפול בטראומות, המטומות, חבלות ונקעים. רמת הרעילות של הצמח גבוהה ולכן השימוש בו הוא חיצוני בלבד או בדילולים הומיאופתיים.
מריחת ארניקה בסמוך לאירוע הטראומתי, תקצר משמעותית את זמן ההחלמה ואף תפחית בכאב האקוטי.
שימוש: מריחה על המקום. השימוש בארניקה אסור בפצעים פתוחים.

שמן קומפור

הקומפור הוא בעל אנרגיה קרה ולכן לא "ילבה את אש המקום". הוא צמח שיעילותו הגבוהה היא בטיפול חיצוני בדלקות שלד ומפרקים. הקומפור ירפה את המקום באמצעות עיסוי האזור, יסייע בהרפיית השרירים והרגעת הרקמות.
מכאן נמשיך לטיפול הפנימי מהקל אל הכבד. כאשר אזור או איבר כואב, באופן אינסטנקטיבי אנחנו מכווצים את השרירים ומגבילים את התנועה, התנהלות שכזו לא מסייעת לריפוי אלא אף מחדירה קשיון לאזור הפגוע דבר שמעמיק את הפתולוגיה.

מגנזיום

מינרל שמקושר לפציעות ספורט בהיבט של הרפיית שרירים ועצבים. הוא לא ירפא את המקום אך יסייע בהפחתת הכאב ומניעת קשיון שרירי השלד, אלמנט חשוב ביותר בריפוי בשילוב עם תוספים טיפוליים אחרים.
השימוש: נלקח בטבליות, מומלץ לנטילה בלילה לפני השינה, אז ספיגת המינרלים אופטימלית.

ישנם מספר תוספים שעובדים על טיפול בדלקות, אך ישנו הבדל בטיפול בדלקת אקוטית נקודתית ובין מחלה דלקתית כרונית כדוגמת דלקות מפרקים למינהן.

טיפול בדלקת אקוטית

ברומלין

אנזים עיכול שמקורו באננס. בשיגרה תפקידו בסיוע עיכול של חלבונים במזון, בענף התוספים מקושר ברומלין לשלד כחומר אנטי דלקתי ומפחית נפיחות. הוא בעל פעילות מעכבת צימות טסיות ויש לו השפעה על פירוק רשת הפיברין (דלקת).
שימוש: טבליות במינונים של 500 -1500 מ"ג חומר פעיל, תלוי בחומרת הדלקת.

skeleton-308674_640

טיפול בדלקות שלד כרוניות

במצב של שחיקת סחוסים ומפרקים ההתייחסות לטיפול הדלקתי משתנה, מכיוון שסיבת הדלקת היא כתוצאה מהמבנה השלדי שנוצר עקב השחיקה.

גלוקוזאמין

מרכיב חשוב והכרחי בבריאות הסחוסים, גורם לעידוד יצור גלוקוזאמינוגליקאן שהוא אחד מהמרכיבים החשובים במבנה הסחוס.
גלוקוזאמין מזין את הנוזל הסינוביאלי שעוטף את הסחוסים ומסכך אותם ועל כן מסייע במניעת שחיקתם. הוא מפחית כאב, נפיחות ונוקשות של המפרקים ומשפר את גמישותם.
מחקרים מראים שמינון תחזוקתי של 1,500 מ"ג גלוקוזאמין ביום יסייע בבריאות המפרקים והסחוסים.

כאב מעיד על הפרת איזון בגוף והסיבות לכך רבות ומגוונות. כאב חד כתוצאה מפגיעה / פציעה אקוטית יעודד טיפול, אך ישנם רבים שחיים עם כאב בעיקר כשמדובר בפתולוגיות כרוניות והנפוצות שבהן קשורות לבריאות השלד.

כתבות נוספות בנושא תזונה

תוספי תזונה לרצים

העמסת פחמימות לראת מרתון

Msm

מולקולה גופריתית שפועלת כמשכך כאב, בעלת פעילות אנטי דלקתית, מפחיתה כאבי מפרקים, נפיחויות ומסייעת בריפוי השלד.
Msm  משולב בד"כ עם גלוקוזאמין וכונדרואיטין לשם טיפול בדלקות מפרקים ושחיקת סחוסים שמלווה בדלקת.
השימוש – בטבליות.

כורכומין

לסוף השארתי את "הפלא הצהוב" התוסף המתוקשר ביותר – כורכום. הוא אומנם לא מקושר רק למערכת השלד אך יחודו כמרפא כלל מערכתי מסייעת לבריאות כל תא בגופינו.

החומר הפעיל כורכומין נחקר בהרחבה ויעילותו הוכחה בפעילות מחזקת מערכת חיסונית, פעילות אנטי דלקתית רחבה ובפרט בדלקות מפרקים מכל הסוגים, משפר זרימת דם למפרקים ומסייע להתחדשות הרקמות.
האם לצרוך כורכום כתבלין? מומלץ לשלבו בתפריט תמיד, אך לקבלת פעילות תרפויטית עדיף לצרוך את החומר הפעיל כורכומין ולדעת את המינון המדויק אותו נוטלים.
שימוש: ניתן לצרוך כורכומין כטיפול תחזוקתי בתקופות עומס באימונים. כטיפול אנטי דלקתי יש להעלות את המינון עפ"י הוראות היצרן או הגורם המטפל.

כואב לכם? תשאלו למה, תפקידו של הכאב הוא להדליק נורה אדומה למציאת סיבת חוסר האיזון שנוצר .

שלד חזק, יציב וגמיש יסייע לנו להתאמן ביעילות והנאה.

 

קרן יחיא (פוטרמן) ND, מרצה לתזונה וצמחי מרפא ובעלת הקליניקה "לחשוב בריא"

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.