כך תימנעו מטעויות במקצה 50 ק"מ במרתון ארץ ים המלח Runguru.co.il 10 בינואר 2019 אימוןצילומים: אלמנטס בתחילת פברואר יוזנק מרתון ארץ ים המלח ובין המקצים השונים שלו, מככב מקצה ה-50 ק"מ שמוגדר כאליפות ישראל. המאמן דניאל קרן מסביר מדוע לא מדובר במרחק שהוא קצת יותר ממרתון, ואילו התאמות נדרשות כדי לסיים אותו בהצלחה 50 ק"מ זה מרחק שקרוב למרתון, במה האימונים למרחק הזה צריכים להיות שונים מאימונים למרתון? המרחק הזה ארוך בכמעט 20% ממרחק מרתון ולפיכך משך הריצה יהיה ארוך באופן משמעותי מריצת מרתון. פירוש הדבר שהאימונים צריכים להיות מותאמים בהתאם: האינטרוואלים הארוכים צריכים להיות ארוכים יותר ולא הייתי ממליץ לרדת מתחת ל-1 ק"מ ובאופן כללי להישאר בטווח של 1-3 ק"מ. ריצות הטמפו גם כן צריכות להיות ארוכות יותר למשך של 10, 15 ועד 30 דקות. עצימות האימונים יכולה להיות נמוכה יותר ודגש מיוחד צריך להינתן לתזונה במהלך הריצה (ראו בהמשך). באופן טבעי, הקילומטראז' השבועי צריך להיות גבוה יותר בהשוואה לקילומטראז' שבועי של מרתון בכ-25%. בחלוקה גסה, איך היית ממליץ למי שרץ את המרוץ הזה לחלק את הכוחות? האם מומלץ לבצע נגטיב ספליט? באופן כללי אני נגד תכנון טקטי של נגטיב ספליט אלא אם כן ישנם תנאים המצדיקים נגטיב ספליט כמו רוח גבית, ירידה, תנאי חום/קור נוחים יותר וכדומה, דהיינו תנאים ההופכים את הנגטיב ספליט למתבקש. בים המלח המסלול מישורי אולם כיווני הרוח ועוצמתה יכולים להיות משמעותיים. בדרך כלל משטר הרוחות באזור זה הוא של רוח צפונית והמסלול בחלקו הגדול על ציר צפון-דרום ולכן יש לקחת זאת בחשבון. המשמעות של הדבר היא שדווקא החלק השני של הריצה עלול להיות נגד כיוון הרוח והשאלה היא האם תהיה ואם כן, באיזה עוצמה. יש להיות ערים לכך בבוקר הריצה ולהתאים את הריצה בהתאם. במידה ויש רוח פנים חזקה כדאי לרוץ בדבוקה שבה הרצים הראשונים חוסמים את הרוח לאלה שמאחוריהם כשמידי פעם מתחלפים בתפקידים. ההבדל בין להיות בחזית ובין להיות מוגן הוא משמעותי ביותר. חלוקת מאמץ באופן אחיד על פני המרחק הגדול הוא הדרך היעילה והחסכונית ביותר. איך זה מתיישב עם תנאי הרוח ומזג האוויר, את זה צריך להעריך בבוקר המרוץ ולבצע התאמות בהתאם. במרתון תמיד נוטים להזכיר את "הקיר" שפוגשים בק"מ ה-32, האם הקיר כאן "זז" 10 ק"מ קדימה? "הקיר" המפורסם הרבה פחות קשיח מבעבר. ג'לים, סוכריות, תחנות הזנה, משקאות איזוטוניים, כל אלה עשו את הקיר לשקוף יותר. אילו התאמות צריך לעשות מבחינת תזונה במרחק הזה? חשוב שרצי ה-50 ק"מ יתחילו עם התזונה כבר אחרי השעה הראשונה למרוץ ו"יתדלקו" את עצמם מידי 30 דקות במעט קלוריות ושתייה. לאורך המסלול יהיו עמדות הזנה, אבל כדאי שכל אחד יביא את המזונות שהתרגל אליהם בריצות הארוכות ולא יעשה ניסיונות במהלך התחרות. אילו דברים צריך לקחת בחשבון בריצה באזור ים המלח? הריצה במסלול של מרתון ים המלח היא במישור כמעט מוחלט על גבי משטח של אדמה כבושה עם חלוקי אבן. לרצים הייתי ממליץ לשנות את תבנית הריצה אחת למספר דקות. לדוגמה, העלאת קצב חילוף הרגלים למספר שניות תפעיל קבוצות שרירים מעט שונות, הרפיית הכתפיים והזרועות לסילוק המתח המצטבר בפלג הגוף העליון. טיפים למי שעושה את המרחק הזה בפעם הראשונה? לא לזלזל. ההבדל בין מרתון לריצת 50 ק"מ יכול להיות גדול בעד כדי 33% בזמן הריצה המצטבר. זו אינה תוספת שולית ויש להתכונן אליה במספר ריצות ארוכות של 40 ק"מ, בנפח ריצה גדול יותר מזה של מרתון ובסימולציית ריצה הכוללת תזונה מתאימה. דופק נמוך בשלבי הריצה הראשונים הוא המפתח לשמירה על קצב מתוכנן גם בשלביה האחרונים ולהיפך: ריצה בדופק גבוה מדי בתחילת הריצה יגבה מחיר מאוד גבוה לקראת סופה. הקפידו על שני אלה: דופק מנוטר ברציפות מחד ותזונה רציפה ומסודרת מאידך הם המפתח לריצה טובה וקרובה לפוטנציאל. לסיום, מעט על המסלול. הריצה ברובה הגדול אינה על כביש מחד אבל גם אינה בשטח קלאסי מאידך. היא במישור על פני סוללת עפר הדוקה המשולבת באבנים קטנות. כדי שכף הרגל לא תסבול מהאבנים הקטנות כדאי להגיע עם נעל בעלת סוליה עבה, אולם אין הכרח שתהיה זו נעל ריצת שטח מאסיבית אלא נעל עם סוליה עבה שתצליח לבודד את כף הרגל מהמשטח המשונן. יש מרחק בין נקודת הזינוק על כביש 90 ובין נקודת הסיום 1.5 קמ דרומה במתחם המלונות. לכן, כדאי להגיע לזינוק מצויידים כהלכה מבחינת תנאי מזג האוויר עד לנקודת הזינוק ובמידת הצורך להפקיד את מה שלא צריך בנקודת הזינוק. ונקודת אחרונה חשובה לכלל הרצים: מזג האוויר בעונה זו של השנה נעים בדרך כלל אבל יכול להיות גם להפתיע. חשוב להתעדכן יום לפני המירוץ בתחזית ולהיערך בהתאם. מסלולים מעודכנים, פרטים והרשמה באתר המרוץ קוד הנחה לקוראינו: runguru10 השארת תגובה ביטול תגובהכתובת האימייל שלך לא תפורסם.תגובותשם* דוא"ל* אתר אינטרנט שמור בדפדפן זה את השם, האימייל והאתר שלי לפעם הבאה שאגיב. Current ye@r * Leave this field empty כן, הוסף אותי לרשימת התפוצה שלך.Δ