מתי יחזרו המרוצים בישראל? האם מרוצים קטנים הם עסק כלכלי או עסק חברתי? וכיצד מתמודדים כאן עם ביטולי המרוצים

מעבר לים יש כבר מדינות שהחלו לצאת מהסגר וקצב התחלואה בקורונה אצלן כבר נחלש, ולכן כחלק מהמחשבה על היום שאחרי, גם נושא המרוצים שוב על הפרק.

אבל לפני שנדבר על היום שאחרי, כדאי לזכור שיש מרוצים רבים שהיו במהלך התארגנות כשפרצה המגיפה. כעת בחו"ל מארגני מרוצים מנסים למצוא את הנוסחה המתאימה שתאפשר את המשך קיום המרוצים גם בשנים הבאות. לא כולם יכולים לעמוד בהוצאות שנכפו עליהם בגלל הסיטואציה, ויש מרוצים כדוגמת אולטרה טרייל אנדורה, שהודיעו על ביטול המרוץ לצמיתות.

חשוב להבהיר כי כל מרוץ כפוף לחוקי הצרכנות הנהוגים בארץ בו הוא מתקיים. ניתן לראות מארגני מרוצים במדינות שונות שכבר קיבלו דמי הרשמה מהמשתתפים, והם גיבשו נוסחה של זיכוי בשיעור של אחוז מסויים מדמי ההרשמה, ושמירת מקום לנרשמים לשנה הבאה בהרשמה מוזלת.

כאן מתעורר ויכוח, שגלש גם לרשתות החברתיות על המקום של מרוצים בקהילת הריצה, והאם קהילת הריצה צריכה להתייחס אל המרוצים בצורה קרה כגוף כלכלי, ואם הם מפסידים כסף זאת בעיה שלהם.

לצד הגישה הזאת יש גישה אחרת שרואה ברצים כשותפים בקהילת הריצה, וכאשר מרוץ שביצע הזמנות של ציוד והמרוץ התבטל בשל הקורונה, יש לסייע למארגנים כדי שגם בשנה הבאה יתקיים המרוץ. כמובן שמדברים על מרוצים קטנים יחסית ולא על הפקות הענק כדוגמת המרתונים, שהן ממומנות על ידי חברות מסחריות ויש להם תקציבים נאים.

בסקר שערכנו בקבוצת הטלגרם של RunGuru (מוזמנים להצטרף, יש מקום לכולם), שאלנו על בהלת הקורונה וביטול המרוצים.

42% מהנשאלים אמרו שבמידה והמרוץ מבוטל הם ירצו את כספם בחזרה.

58% מהנשאלים כתבו שלא יבקשו את דמי ההרשמה בחזרה כדי שאפשר יהיה לקיים את המרוץ גם בשנה הבאה.

ומה קורה בישראל?
"עד היום אני עושה הפוך ממה שהתקנון אומר. הקורונה זה כח עליון והחברה המפיקה לא אמורה להחזיר כסף. אבל החזרנו כסף למי שרצה בהרי געש. אני רוצה להמשיך במדיניות הזאת גם הלאה", אומר עופר פדן מנכ"ל מרתון ישראל המפיקה את המרתון המדברי, מרתון התנ"ך, אתגר החרמון, מרוץ העגור, ערד מצדה ועוד.

כיצד אתם התמודדתם עם העצירה המוחלטת של המרוצים באמצע העונה?

"זה לא פשוט, אנחנו עסק כלכלי והכל נעצר. בינתיים לא קיבלנו שום סיוע מהמדינה. נאלצנו לעשות התאמות ודחינו חלק מהאירועים שלנו. אתגר החרמון נדחה לאוגוסט, ערד-מצדה מיולי לספטמבר. אבל אני אופטימי. חברה כמו שלנו מבוססת יותר על אירועי חוויה יחסית קטנים של עד אלפיים איש, והם בבסיסם פחות תחרות אלא יותר חוויה".

אתה מצפה לחזרה למרוצים בקרוב?

"תראה, האירועים הקרובים אפשר להתגבר עליהם. אני מקווה שיאשרו לנו לקיים אותם. ברגע שישחררו את ההופעות גם עולם הריצה יוכל להתחיל לנוע".

ואיך ייראו האירועים בפועל עם כל העניין של ריחוק חברתי?

"יש לנו יתרון יחסי כי אצלנו אין עשרות אלפי נרשמים, אנחנו לא מרתון ברלין. במרתון המדברי למשל יכולים ליצור מצב של ריווח ודירוג מקצים, נוכל לעמוד בזה בהתאם להוראות", מסכם פדן.

עם החזרה לשגרה, חברות ההפקה השונות הודיעו כבר על קיום המרוצים שלהם ופתחו מחדש את ההרשמה. כעת כל עולם הריצה ממתין לאישור לקיים אירועים, ואז יידרשו התאמות לעידן הפוסט קורונה.

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.