האסון הנורא שהתרחש במרוץ בסין, שבו קיפחו את חייהם 21 רצים, עורר סימני שאלה באשר להיערכות המארגנים והרצים. רועי צינמן, רץ אולטרה ישראלי שמתגורר בסין ומכיר את הסצנה המקומית, מנסה לנתח מה השתבש והאם ניתן היה למנוע את האסון

התבשרנו אתמול (א') על אסון מזעזע שהתרחש במרוץ אולטרה מרתון בסין בו קיפחו את חייהם 21 רצים, בהם רצי עילית, בשל תנאי מזג אוויר קיצוניים ולא צפויים. זהו האסון הכבד בתולדות הריצה ואחד הגדולים בהיסטוריה של הספורט בכלל  (בו הנפגעים הם ספורטאים ולא קהל), ולא בכדי הגיע לכותרות החדשות הראשיות. כמי שהשלים מרוץ אולטרה מרתון בסין לפני כשלוש שנים, ברצוני לנסות לתת מעט יותר פרטים והקשר שיעניינו את חובבי הריצה.

מה אירע?

במהלך מירוץ אולטרה מרתון למרחק 100 ק"מ שהתקיים בצפון מערב סין והוזנק בתאריך 22.5 חלה ירידה פתאומית בטמפרטורה, שלוותה ברוחות עזות ובמטחי ברד. רצים רבים פרשו בתחנות ההזנה והמרוץ הופסק, אולם חלק גדול מהרצים נשארו על המסלול וחלקם מתו מהיפותרמיה ומפציעות שנבעו מאובדן הכרה, תשישות ונפילה. כוחות חילוץ גדולים פעלו בשטח קשה כל הלילה ולבסוף איתרו את גופותיהם של 21 רצים מתוך 172 שזינקו לתחרות. בין ההרוגים היה רץ העלית ג'ינג ליאנג, מהרצים הטובים בסין ובעולם.

רקע על המירוץ

"מרוץ השטח ל- 100 ק"מ ביער האבן של הנהר הצהוב"  מתקיים בצפון מערב סין, בחבל הנידח והעני יחסית גאנסו סמוך לגבול מונגוליה הפנימית. המירוץ מתקיים בפארק לאומי גיאולוגי בעל צורות נוף ייחודיות, שהיווה רקע למספר סרטים קלאסיים סיניים.


כוחות החילוץ בחיפושים אחר הרצים הנעדרים

מבחינת רמת הקושי הוא נחשב לאחד ממרוצי ה- 100ק"מ ה"קלים" בסין – הטיפוס המצטבר בו הוא רק 3000 מ' ורוב המסלול נחשב יריץ למדי. גם הגובה אינו רב – בין 1200 ל- 2200 מ' לערך. מזג האוויר נחשב למדברי וחם יחסית.

כיצד התרחש האסון?

המירוץ הוזנה בשעה 9 בבוקר. זמן קצר לאחר הזינוק התקדרו השמיים ונכנסה חזית של רוחות קרות וחזקות, שלוותה בגשמים ספוראדיים. אלה התחזקו והפכו למטחי ברד לקראת שעות הצהריים. הסופה הפתאומית תפסה את הרצים בין תחנת ההזנה השנייה לשלישית, בין הק"מ ה- 24 לק"מ ה- 32, אזור של טיפוס רצוף שיש בו חלקים תלולים, שעם הגשם והברד הפכו גם לחלקלקים.

על פי עדויות רצים, משתתפי המרוץ נחלקו ל- 3:

  • רצים שירדו חזרה לתחנה 2 משם חולצו במיניבוסים.
  • רצים שהתמוטטו במהלך הירידה כתוצאה מהקור, נפילות והחלקות. במצב של היפותרמיה הרצים נכנסו לערפול חושים ותשישות. רצה אחת העידה שנרדמה, והעירה אותה רצה אחרת שהגיעה אליה. כשהתעוררה גילתה שרגלה נשברה אך אינה זוכרת איך זה קרה. חלק מהרצים חולצו מהשטח ע"י 700 המחלצים ששוגרו ע"י המארגנים וחלקם לא שרדו.
  • רצים שהצליחו להמשיך במרוץ ולהגיע לתחנה 3 או 4 שם נעצרו ע"י המארגנים.


מפת המרוץ

האם היה כאן מחדל?

ראשית ראוי לציין שארגון המרוצים בסין הוא משובח, ונראה שהמרוץ עליו מדובר "עומד בתקן". יש רגולציה מחמירה על מארגני מרוצים ואין כמו הסינים בהקצאת משאבים ובהקפדה על כללים.

עם זאת, המרוצים מתקיימים באזורים באמת מרוחקים ונידחים בהם התשתיות ירודות מאד ואין גישה קלה ברכב לתחנות.

לגבי ההחלטה לקיים את המרוץ כמתוכנן, העובדות צריכות להתברר לאשורן. באופן חריג המרוץ הציע 1600 יואן כפרס לכל מסיים העומד בקאטאוף, בעוד עלות ההשתתפות עמדה על 1000 יואן, כך שהיתה מוטיבציית יתר לרצים לסיים את המירוץ. מאידך נטען כי תופעת האקלים היתה חריגה ומפתיעה וכי תחזיות מזג האויר לא צפו אותה. עובדתית רוב הרצים היו בבגדים דקים וקלים.

ציוד חובה – למרוץ פורסמה רשימת ציוד חובה הכוללת שמיכת מילוט ואכן רוב הרצים היו מצויידים בה.

עם זאת לא היה בציוד החובה ביגוד חם ועטוף בניילון כמקובל במרוצים אלפיניים באירופה. זה סביר בהתחשב בכך שמרוץ אינו בשטח גבוה וטכני במיוחד, אבל בדיעבד התברר כקטלני. נראה כי ההחלטה על הפסקת המירוץ, ומוכנות כוחות החילוץ, מנעו אסון כבד אף יותר.

סיכום ולקחים

עוד מוקדם לשפוט כיצד האסון הכבד ישפיע על ספורט ריצות השטח והאולטרה מרתון, שזכה לפריחה מרשימה בסין בשנים האחרונות. מיידית, מרוצי האולטרה בסין שמתקיימים במספר מקומות מדי סוף שבוע הושעו.

ג'ינג ליאנג, שנספה במרוץ, הופיע לראשונה על הבמה הבינלאומית במרוץ הסבב העולמי בהונג קונג בתחילת 2018 (מירוץ שגם אני זכיתי לעשות). הוא הוביל את מרוץ הגברים אך נפסל ע"י המארגנים בפסיקה מעוררת מחלוקת לאחר ששאל בקבוק מים ממטיילים בניגוד לכללים (מצער לחשוב שאולי הייתה לו נטייה לקחת פחות ציוד מהדרוש…). לאחר הפסילה הכואבת שב לתחרות וניצח בה בשנה העוקבת. הוא גם השתתף ב- UTMB  וניצח מרוצים רבים בסין בתוצאות מרשימות.

ספק אם תקינה מחמירה יותר הייתה יכולה למנוע את האסון. האירוע המצער מזכיר לכולנו שהטבע חזק מכולנו, שציוד חובה הוא דרישה שנכתבה בדם, ושבתנאים הקיצוניים של מרוץ אולטרה מרתון צריך לזהות מוקדם בעיות אחרת הן עלולות להתפתח לסכנת חיים.

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.