כולם מדברים על הפייסרים, מזג האוויר והמיקום שנבחר למרתון של קיפצ'וגה. אבל מה מסתתר בנעליים שנעל הרץ האגדי הזה?

ההישג האדיר של אליוד קיפצ'וגה בוינה, יהדהד עוד שנים רבות. אם יש רץ שמגיע לו להחזיק בשיא ההיסטורי (גם אם הוא לא רשמי), זה קיפצ'וגה. רבים מציינים את הניסיון הזה כהשראה לאלה שיבואו אחריו לנסות ולרדת משעתיים במרתונים רשמיים – כי הוא הראה שזה אפשרי. 

מול אלה ששמחים ורואים בכך אירוע ספורט היסטורי, יש את אלה שחושבים שמדובר בתצוגה מלאכותית וראוותנית של חברות ענק, ששכרו את שירותיו של ספורטאי ענק, ובנו את התפאורה המושלמת להצגה הכי טובה בעיר.

כן, לקיפצ'וגה העמידו תנאים מושלמים כדי להשלים את המשימה. המיקום נבחר בקפידה. שעת הזינוק, המסלול וכמובן חומת פייסרים שרצה במבנה שיצר מנהרת רוח עבורו והתחלפה בתזמון מושלם. רכב חשמלי נסע במהירות קבועה ומדוייקת, ולייזר הקרין על המסלול את המיקום המדויק שבו צריכים להיות הפייסרים. 

כמובן שכל אלה עזרו לקיפצ'וגה להגיע להישגו המדהים. אבל ככל הנראה הנעלם הגדול שנתן לו את היתרון המשמעותי ביותר בדרך לתוצאה ההיסטורית מסתתר בנעליים שלו.

בתמונה שבה מצולם קיפצ'וגה עם הפייסרים שלו, כולם נועלים את אותן נעליים: % Nike Vaporfly NEXT שהן הנעליים האחרונות שיצאו לשוק מהמותג הזה, ועל פי ההערכות הטכנולוגיה שלהן נותנת יתרון מסויים לרץ שנועל אותן.

למרות שקיפצ'וגה הצטלם עם הנעליים האלה הוא לא רץ איתן בשבת. גם לא עם הנעליים הלבנות אותן הוא מחזיק בידיו בתמונה הראשית, בה נראים כיסי אוויר בחלק הקדמי של הנעל. הוא רץ בנעליים שעוצבו ופותחו במיוחד עבורו על בסיס הנעליים הלבנות – נעליים שככל הנראה נתנו לו יתרון נוסף לכישרון הגדול שלו. 

נייקי כמובן לא חושפת באילו נעליים מדובר ומהי הטכנולוגיה הסודית שמסתתרת בהן, אבל אתר Belive in the run עלה במקרה על בקשה לפטנט שהגישה נייקי באוגוסט 2018, שמזכיר מאוד את הנעליים איתן רץ קיפצ'וגה בוינה.

הסנדוויץ' ושכבות הקרבון

כל האמור כאן הוא בגדר השערה ונשען על אותה בקשה לאישור פטנט, ולפיה הסוד שמעניק מצד אחד שיכוך גבוה ומצד שני רספונסיביות שכנראה טרם הכרנו, טמון במבנה סוליית הביניים ובחומרים המשולבים בה.

סוליית הביניים מחולקת לשני חלקים: קדמי ואחורי. החלק האחורי דומה מאוד ל-% Nike Vaporfly NEXT. החלק הקדמי כמעט מנותק מהחלק האחורי – יש ביניהם רווח. הוא בנוי מארבע שכבות קרבון כשביניהן יש שני כיסים שמלאים באוויר בלחץ של 20-25 PSI או בנוזל. השילוב של שכבות הקרבון והכיסים יוצרים סנדוויץ' שבפעולת הריצה מדמה מקפצה. 

כיצד עובד הפטנט?

בזמן הנחיתה של הרגל על הקרקע, שכבות הקרבון התחתונות והעליונות לוחצות על הכיסים (סנדוויץ'), שמיצרים את החזר האנרגיה. השילוב הזה נותן לנעל גמישות רבה שמסייעת לרץ לבצע צעד מלא וליהנות מרספונסיביות גבוהה.  

אין ספק שמאחורי הנסיון של קיפצ'וגה עומד כסף גדול גם של נייקי וגם של חברת INEOS, אבל מעניין עד כמה הטכנולוגיה החדשה בנעליים של קיפצ'וגה שיחקה תפקיד בהצלחה שלו והאם היא תיחשב, כשתצא לשוק, כמשהו שניתן להשמש בו. 

  

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.