בארץ נהוג להתאמן על מסלול המרוץ כדי להכיר אותו, אך כשנרשמים למרוץ בחו"ל אין (לרובנו) את האפשרות הזאת. גדי סולומון מפרט באילו כלים ניתן להשתמש מהבית כדי ללמוד לעומק מה מצפה לנו במרוץ   

לפני כשנתיים וחצי רצתי את המרוץ הראשון שלי בחו"ל – מרוץ אייגר בשוויץ למרחק של 51 ק"מ עם 3,100 מטר טיפוס מצטבר. אז, עוד לא ידעתי להשתמש בכל הכלים שיש כיום כדי להכיר את המסלול, ולכן היו לי לא מעט הפתעות. למשל, במקום שעל הגרף הופיעה ירידה הייתי בטוח ששם אוכל לרוץ מהר יותר, אבל בשטח התברר שמדובר בתוואי מאוד סלעי שהמעבר בו דורש זהירות וקצב ההתקדמות הוא איטי מאוד.

בניגוד לארץ שניתן להתאמן כאן על תוואי המרוץ, בחו"ל יש הרבה יותר נעלמים. בכתבה זו אתן דוגמאות לכלים בהם אני משתמש לניתוח מסלול בחו"ל, ברזולוציות מהנמוכה לגבוהה.

זינוק ה-UTMB    צילום: Franck Oddoux

האתר הרשמי של המרוץ

באתר המרוץ, תוכלו למצא גרף של המסלול ולעיתים גם תאור של המסלול. מנסיוני, הגרפים המוצגים באתרי מרוצים הם מאוד כלליים ומראים רק את המגמות החדות ביותר במסלול. לא כדאי להסתמך על זה בלבד, כי הרבה פעמים עליות וירידות קטנות יחסית לא מופיעים על הגרף וכשאתם מגלים אותם במסלול אתם עלולים להיות מופתעים. 

נסו להשיג קובץ של המסלול שניתן להוריד אותו (למחשב או לשעון) שם תוכלו לראות דברים בפירוט יתר. כלי נוסף שאני משתמש בו הוא האתר הצרפתי הזה שמכיל כמעט את כל המפות של המרוצים באירופה. צריך להירשם אליו (בחינם), והוא נותן ניתוח טוב ומפורט של המסלולים – הרבה יותר מאתרי המרוצים עצמם. 

פורומים וקבוצות

ברשת תוכלו למצא עשרות פורומים וקבוצות פייסבוק רשמיות ולא רשמיות של כל מרוץ. ניתן לשאול שם שאלות ספציפיות וללמוד משאלות של אחרים. 
ישראלים רבים נסעו בשנים האחרונות למרוצים בחו"ל, ותמיד טוב לשמוע ממקור ראשון חוויות ורשמים כדי לקבל אינפורמציה טובה יותר על המסלול. אחת הקבוצות להן זה רלוונטי, ושם גם תוכלו לקבל תשובות ועזרה בכל שאלה היא קבוצת Ultra Running Israel. ניתן גם להצטרף לקבוצת הטלגרם שלנו ולקבל גם שם את כל האינפורמציה שאתם צריכים.

זינוק מרתון מון בלאן

סרטוני וידאו

ברוב המקרים, באתר המרוץ יש סרטוני וידאו מהמרוצים של השנים האחרונות. הסרטונים האלה הם סרטוני אווירה ולא ניתן ללמוד מהם הרבה על המסלול של המרוץ. אבל בחיפוש פשוט ביוטיוב תוכלו למצא סרטונים שצילמו רצים שהיו על המסלול. חלקם כותבים את השמות של המקומות בהם מצולם כל קטע ומזה ניתן להבין את התוואי בכל נקודה.

סטרבה זה לא רק קודוס

זאת הרזולוציה הגבוה ביותר שאני מכיר, והיא דורשת קצת סבלנות, אבל לשיטתי, אם השקעתם כל כך הרבה זמן באימונים וכסף בנסיעה למרוץ מעבר לים, שווה להיכנס לעומקם של דברים כדי להבין מה מצפה לכם. אני השתמשתי בניתוח כזה לפני מרתון מון בלאן וזה מאוד עזר לי בהכנה. 

כולכם בוודאי מכירים את סטרבה – הרשת החברתית לשיתוף רכיבות וריצות. ניתן להשתמש במידע שיש בסטרבה לצורך ניתוח מעמיק של המרוץ.

בשלב הראשון, גשו לאתר המרוץ וכנסו לתוצאות מהמרוץ האחרון. תנסו להעריך בכמה זמן נראה לכם שתסיימו את המרוץ, ותבחרו שניים שלושה רצים שסיימו בזמן שהערכתם. אם אתם לא יכולים להעריך, לכו על הזמן שבו רוב הרצים סיימו את המרוץ האחרון ותבחרו משם שניים שלושה רצים מהרשימה.

את השמות שלהם חפשו בסטרבה (רוב הסיכויים שהם שם), ושם תוכלו לראות בצד ימין השוואה בין היכולות שלהם לשלכם כדי לראות פחות או יותר אם אתם באותה רמה. כנסו לפרטי המרוץ שהרצים האלה עשו, הסתכלו בספליטים שלהם במקומות השונים, תעברו על הזמנים שלהם בין מקטע למקטע, תראו כמה זמן לקח להם לעשות כל עלייה ומזה תוכלו ללמוד המון על המסלול שמצפה לכם. 

כמובן שצריך לקחת בחשבון שאולי היה להם יום רע או משברים בדרך ואת זה לא ניתן לראות בסטרבה, אבל את ההשפעות של זה כן, ולכן אני מציע לעשות את הבדיקה הזאת לפחות עם שלושה רצים. אם ההתרשמות שלכם מהם דומה, סימן שהפידבק שאתם מקבלים מניתוח המסלול הוא אמין.

לסיכום, כיום ניתן ללמוד הרבה על המסלול אותו תפגשו בחו"ל גם בלי לצאת מהבית. זה דורש קצת זמן וסבלנות, אבל הכלים זמינים לכל דורש ברשת ומומלץ להשתמש בהם.    

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.