אם נדמה לכם שכולם סביבכם נרשמים לקורס מאמני ריצה, אתם לא טועים. אחרי 10 שנים כרץ, רציתי לבדוק מה יש לקורס מאמנים לחדש לי. מסתבר שלא מעט

פעם היה נהוג לומר שעל כל אזרח במדינה יש שלושה עורכי דין. אם נסתכל במגמה של השנים האחרונות בעולם הריצה, נדמה שבקרוב נוכל לומר את אותו הדבר לגבי רצים – על כל רץ יהיו שלושה מאמנים. מדוע חלה עלייה מטאורית במספר מאמני הריצה בישראל? אפשר להניח, שככל שגדל מספרם של הרצים החובבים וחלה עלייה משמעותית בכמות המרוצים, כך נוצרה דרישה גדולה יותר למאמנים.

בעבר, וגם כעת, רוב הרצים המתחילים נמצאים בתהליך למידה. ברוב המקרים הם עושים את צעדיהם הראשונים לבד תוך שהם נעזרים בחוכמת ההמונים, אך הבעיה בכך היא שברוב הפעמים הם יוצאים יותר מבולבלים ובמקרה הגרוע מקבלים עצות שפוגעות בהם. בשלב הבא כשהם מבינים שאיש מקצוע צריך להיות זה שילווה אותם בתהליך האימוני – הם פונים למאמן.

אני רץ כבר 10 שנים במהלכם חוויתי הצלחות וכשלונות, פציעות והחלמות והרבה מרוצים, החל ממרחק של 10 ק"מ ועד אולטרה מרתונים של כמעט 20 שעות בהרי אירופה. בחוויה שלי, ככל שאתה צובר יותר ניסיון, אתה טועה פחות ומצליח יותר. ככל שאתה מעמיק ולומד על ההיבטים השונים שקשורים בריצה (פיזיולוגיה, סוגי אימונים, היבטים מנטליים וכו') אתה מקבל סט גדול יותר של כלים בהם תוכל להשתמש. זאת הסיבה שבגללה החלטתי אחרי כל כך הרבה שנים בעולם הריצה, להירשם לקורס מאמנים – ובחרתי בקמפוס שיאים.

בשנים שאני רץ, צברתי לא מעט ידע בתחום הריצה. אני קורא ומעמיק, כי התחום הזה מעניין אותי הרבה מעבר לרמה החובבנית. בעבר בניתי עבור עצמי תוכניות אימון שהוכיחו את עצמן בצורה טובה, ולמרות זאת אני חושב שאני תמיד יכול ללמוד עוד משהו. החלטתי שאת העניין של לאמן או לא אני אשאיר לזמן אחר – עכשיו זמן ללמוד.
את הקורס בקמפוס שיאים מעבירים אבי דה פילוסוף וחוה גרו – שניהם מאמנים עם ניסיון רב, ותחת ידיהם עוברים מדי שנה מאות סטודנטים שהופכים למאמני ריצות ארוכות. הקורס שאני משתתף בו מתקיים באוניברסיטת תל אביב, וחתך הגילאים של הסטודנטים הוא בין 22-45 לערך, עם חלוקה כמעט שווה בין הנשים והגברים.

אולי זה יפתיע אתכם אבל לא כל מי שנרשם לקורס רוצה לאמן. רבים נמצאים כאן כי הם אוהבים לרוץ ורוצים להתמקצע בתחום עבור עצמם. "יצא לי לרוץ 4 מרתונים ועוד כמה חצאים. אני מאמין שאם היה לי קודם את הידע שרכשתי בקורס, האימונים שלי היו בנויים נכון ובצורה בריאה יותר" אומר דוד דרי, בן 30 מירושלים. דוד הוא חובב ריצה וגם הוא הגיע לקורס בעיקר כדי להרחיב את הידע שלו. "רציתי ללמוד יותר על בניית אימון נכון ומותאם, ובעתיד בעז"ה גם לאמן אנשים שרוצים להיכנס לעולם הריצה, ולבנות עבורם תוכנית אימונים מותאמת ונכונה".

הקורס בנוי משיעורים שרובם מחולקים לחלק עיוני ולחלק מעשי – את מה שלומדים בתאוריה בכיתה, מיישמים אחר כך במסלול הריצה של האוניברסיטה שנמצא בסמוך. הקורס הוא מאוד תכליתי ועוסק בכל ההיבטים של האימון: בניית תוכנית אימונים, פיזיולוגיה של המאמץ שיטות אימון ועוד. אחת המסקנות שלי עד כה מהקורס היא, שגם אם אתה מגיע עם ידע בתחום (שזה תמיד יתרון), הקורס עושה לך סדר בדברים ומדייק אותך לעבוד נכון יותר.

כל המושגים שאתם שומעים עליהם מפעם לפעם כמו דופק סח"ח, קצב מטרה, עבודה לפי זונים ועוד, מקבלים משמעות בקורס והופכים ממושגים לכלי עבודה של ממש, שבאמצעותם ניתן להביא רץ מנקודה A לנקודה B בצורה טובה ויעילה.

קורס מאמני ריצות ארוכות בשיאים נפתח בכמה מחזורים מדי שנה. 18 מפגשים יש בקורס ו-76 שעות לימוד. כדי לסיימו בהצלחה יש להגיש פרויקט מסכם של בניית תוכנית אימונים. כעת אנחנו באמצע הקורס, בשלב של בניית תוכניות אימון תוך ניתוח הצרכים והמטרות של הרץ הספציפי. באופן אישי אני חושב שהקורס מועבר בצורה מאוד מקצועית, מעניינת ומעשירה, ואני מוצא את עצמי מחכה מדי שבוע שיום ראשון יגיע כבר.

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.