ידענו שהשנה UTMB עומד להיות מגרש פתוח להפתעות – לא תארנו לעצמנו עד כמה. מהניצחון המפתיע של הרץ "החובב" ועד שיא המסלול של קייטי שייד

זאת היתה שנה של הפתעות במרוץ ה- UTMB. החל מהניצחון של וינסנט בואיאר, שהיה ממש מתחת לרדאר דרך השיא המדהים של קייטי שייד ועד לגל הפרישות הגדול מאוד של רצי עילית שסומנו בדרך לפודיום או לפחות לעשירייה הראשונה.

ההפתעה של המרוץ הוא וינסנט בואיאר מצרפת שהיה מדורג במקום ה-69 בין המועמדים המובילים במרוץ. לא משהו שמישהו חשב לשים לב אליו, ובצדק.

הצרפתי הפתיע את כולם כשלקח את ההובלה בקורמיור ומשם לא הרפה עד לסיום. כמהנדס מוצר ב-HOKA  הוא התחיל לבנות לעצמו שם במרוצים קצרים יותר, ורק לפני שנה ניצח במרוץ 100 מיילKodiak Ultra Marathons. לאחר ניהול מושלם של המרוץ, הוא הצליח לשמור על קצב יציב לאורך כל הדרך וסיים בזמן של 19:54:23, והפך לרץ החמישי בהיסטוריית UTMB שסיים את המרוץ בפחות מ-20 שעות. בכך הוא מצטרף לקיליאן ז'ורנה, מתיו בלאנשאר (2022), וכן ג'ים וולמסלי וזאק מילר ב-2023.

וינסנט בואיאר אמר בסיום: "מאז שהייתי ילד, UTMB היה חלק מחיי. התנדבתי לראשונה במרוץ, אחר כך תמכתי ברצים אחרים. היום, כמהנדס בחברת HOKA עבדתי על פרויקטים הקשורים למרוץ הזה, ורק להתחיל אותו היה מבחינתי הגשמת חלום. היתה לי תוכנית C לסיים בפחות מ-30 שעות, תוכנית B לסיים בפחות מ-24 שעות, ותוכנית A לסיים בעשירייה הראשונה. לנצח בפחות מ-20 שעות היה פשוט בלתי נתפס!"

הוא הוסיף: "אין לי חוזים עם חברות אתלטיקה. הסטטוס החובבני הזה נותן לי חירות מדהימה: אני יכול לבחור את המרוצים שאני רוצה לרוץ בהם, ואני לא מפרסם כלום ברשתות החברתיות. למרות שאני אוהב להתאמן ולרוץ כדי להשיג את הביצועים הטובים ביותר, אני מאוד מחובר למעמד החובבני שלי כרגע. אני רוצה להודות לבת זוגי, להורים שלי, למשפחת HOKA הגדולה, ולחבריי ג'ים וולמסלי וטים טולפסון. הם היוו השראה אמיתית עבורי מאז שהייתי אתלט צעיר."

בטיסט שזאן במקום השני צילום: © UTMB

ממש מאחוריו, סיים הצרפתי בטיסט שזאן במקום השני עם זמן של 20:22:45. חואקין לופז מאקוודור, הגיע במקום השלישי עם זמן של 20:26:22, והוסיף תוצאה זו לרשימת הישגיו שכוללת סיומים במקום שני במרוץ ה-TDS בשנת 2022, מקום 11 ב-UTMB בשנת 2023, ומקום שלישי במרוץ 100M של Trail 100 Andorra UTMB בשנת 2024.

קייטי שייד המנצחת בנשים צילום:© UTMB

מרוץ הנשים המהיר ביותר אי פעם

מהזינוק ועד הסיום זה היה מופע יחיד של קייטי שייד המצויינת. תוך שימוש באותה אסטרטגיה כמו ב-2022, היא הובילה את מרוץ הנשים על ידי השתלבות בקבוצת הגברים המובילים עם תחילת המרוץ. מאותה נקודה ואילך, המתחרות שלה לא ראו אותה שוב. קייטי, שנראתה קלילה בטיפוס ל-Bovine, השאירה מאחוריה שדה חזק של רצות ופתחה מהן פער של יותר מחצי שעה.

לאחר 22:09:31 של מרוץ, חצתה האמריקאית את קו הסיום במקום הראשון ובמקום ה-13 הכללי. שנה אחר שנה, היא ממשיכה לבנות את המוניטין האגדי שלה במרוצי 100 מייל, עם ניצחון ראשון ב-UTMB בשנת 2022, ניצחון ב-Grand Raid De La Réunion – La Diagonale Des Fous בשנת 2023, ובשנת 2024 סדרת ניצחונות: באפריל ב-100 מייל ב-Canyons Endurance Runs ביוני ב-100 מייל ב-Western State ועכשיו ב-UTMB.

בקו הסיום, קייטי שייד דיברה מול הקהל ואמרה: "המטרה שלי הייתה לשבור את מחסום ה-22 שעות, והתחלתי מהר אבל בקצב שתכננתי למרוץ. הופתעתי לרוץ עם הגברים בקילומטרים הראשונים כי לא הרגשתי שאני רצה מהר יותר מאשר ב-2022. למרות שלא הצלחתי לרוץ בפחות מ-22 שעות, אני מאוד גאה בביצועים שלי! הקילומטרים האחרונים היו קשים יותר, ולכן אני רוצה להודות לצופים המדהימים שעודדו לאורך כל השבילים בצרפת, איטליה ושווייץ. האנרגיה שלהם סחבה אותי מהשעה הראשונה ועד האחרונה!"

נקודת מפתח במרוץ הנשים הייתה ב-Champex-Lac, שם בלנדין ל'ירונדל מצרפת, נעקפה על ידי רות' קרופט הניו-זילנדית, שזכתה ב-OCC ב-2019 וב-CCC ב-2015, וניהלה מרוץ מושלם כדי לסיים במקום השני בזמן של 22:48:37.

רות' קרופט שנייה בנשים צילום: © UTMB

מריאן הוגן הקנדית הידועה בעקביות שלה, הייתה במקום השני למשך זמן רב, אבל סיימה לבסוף במקום השלישי, למרות שסבלה משבר באצבע. בשנת 2022, היא סיימה שנייה ב-UTMB למרות קרע בשריר, והפעם ניהלה מרוץ תוך מאבק עם בלנדין ל'ירונדל ורות' קרופט, כדי לחצות את קו הסיום במקום השלישי בזמן של 23:11:15.

גל פרישות של רצי עילית

השנה ייזכר המרוץ לא רק בגלל השיאים וההפתעות, אלא גם בגלל גל הפרישות של רצי העילית. ג'ים וולמסלי, טום אוונס, מתיו בלאנשאר, טיבו גריבייה, פאו קאפל ועוד רבים וטובים פרשו בשלבים שונים של המסלול בגלל פציעות עבר, פציעות במרוץ, בעיות תזונה ועוד שלל סיבות.
קצת מאכזב לראות את אותם רצים עושים סיבובי יח"צנות לפני המרוץ, וכשמגיע המאני טיים, הם ממהרים לפרוש.

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.