רצים בכביש וחושבים על מעבר לריצות שטח? על היתרונות שבריצת שטח וכמה כללי אצבע שיסייעו לכם להיכנס לריצות שטח בדרך הבטוחה, בכתבה הבאה

רוב הרצים בישראל הם רצי כביש. הכוונה לרצים שאת הריצות שלהם הם מבצעים על משטחי בטון או גומי בפארקים וברחובות הערים. רוב רצי הכביש מתכוננים למרוצים של 10 ק"מ, חצי מרתון ומרתון שגם הם מתקיימים בכביש.

עם זאת, בשנים האחרונות יותר ויותר רצי כביש מגלים עניין בריצות שטח. לצורך ההגדרה נאמר שריצת שטח היא כל ריצה שאינה ריצת כביש והיא כוללת ריצה בדרכי עפר, שבילים לבנים סינגלים בתוואים משתנים וברמות קושי שונות. המגמה הזאת בעלייה מתמדת וכדי שגם אתם תוכלו לבצע את המעבר מכביש לשטח בצורה טובה, אנחנו עומדים על היתרונות של ריצה בשטח ונותנים לכם כמה כללי אצבע שיסייעו לכם לעבור מריצות כביש לריצות שטח.

היתרונות של ריצה בשטח
גיוון
– בניגוד לריצות כביש עירוניות, אפילו אם הן מבוצעות בפארק, ריצות שטח הן הרבה יותר מגוונות. זאת לא עוד ריצה בין פיח של מכוניות, אותו גשר שעוברים מתחתיו ואותם מראות שחוזרים על עצמם. השטח פותח לנו את כל החושים, השקט היחסי שיש בו גורם לנו לשמוע את הנשימות שלנו מתערבבות בציוצי ציפורים. הגוף שלנו יותר מפוקס בצעד הבא, בפריחה שמצד ימין ובשועל שכרגע חצה את השביל. אין ריצה אחת שדומה לשנייה גם אם מדובר באותו מסלול.

שינוי בתנועה – אם תחשבו על זה לעומק תראו שבריצות הכביש שלכם, אתם לא ממש משקיעים מחשבה בצעד הבא שלכם, מכיוון שמדובר באספלט שטוח ופשוט צריך לשלוח את הרגל לפנים ולהתקדם. בריצות שטח, לעומת זאת, גם אם מדובר במישור, העיניים שלכם כל הזמן מסתכלות לפנים וסורקות את השטח כדי שתדרכו במקום "נוח" ככל האפשר. זה מכניס אתכם לפוקוס לגבי סגנון הריצה שלכם ובעיקר מוציא אתכם מהקיבעון שבריצת כביש.

תוואי שטח מגוון – בשטח, בדומה לכביש יש עליות ירידות ומישור. אך בשונה מהכביש, בשטח אתם יכולים להיתקל בתוואים משתנים, שהופכים כל ריצה למגרש משחקים אחד גדול. אתם יכולים לרוץ על שבילים רחבים, בסינגלים, בשטח פתוח בלי להיצמד למסלול, בין סלעים, בדרדרות, בנחלים. תוכלו להתאים את המסלול לעונות השנה – מסלול הכולל חציית נחל או סיום בטבילה במעיין בקיץ, או מסלול ירוק ופורח בחורף ובאביב.

טיפוס – רוב מרוצי הכביש שואפים להיות שטוחים ככל שניתן (אלא אם מראש אין כוונה כזאת – ע"ע מרתון ירושלים) כדי שהרצים יוכלו למצות את המהירות שלהם. בשטח יש עליות וירידות ויש לקח בחשבון את הטיפוס המצטבר כאלמנט נוסף של קושי.

טבע, טבע, טבע – זה באמת הבונוס הכי מתוק שיש בריצות שטח – לפגוש את הטבע בשיאו עוצמתו. תבינו את זה כשתרוצו בלילה ותראו דורבן חופר בחול, צבי עם קרניים מרשימות חוצה את השביל ותיכנסו לרענן את הגוף אחרי ריצה בחום במימיו הקרירים של מעיין. קשה להתחרות בזה.

כיצד תעברו מהכביש לשטח

הדרגתיות – הכלל הראשון הוא הדרגתיות במרחק ובקושי המסלול. אם אין לכם ניסיון בשטח מומלץ להתחיל בריצות בתוואי נוח כגון שבילים לבנים אותם ניתן למצוא בשפע בכל יער מצפון ועד דרום. עם הזמן כשתצברו ניסיון, תוכלו לעבור לסינגלים ולתוואי שטח קצת יותר מאתגרים.

יעד – בדומה לריצות כביש שבהם נהוג להציב יעד (מרוץ) כדי שתהיה מוטיבציה להתאמן, גם כאן מומלץ לקבוע יעד בהתאם לרמה שלכם ולמרחק המועדף.

מים ואוכל – חשוב לתכנן את כמות המים והאוכל שאתם לוקחים עליכם בהתאם לזמן הריצה שלכם בשטח. זכרו שאין הלימה בין הזמנים שלכם בכביש לזמנים שלכם בשטח ולכן צריך להיערך בהתאם.

הכרת השטח – כיום יש אינספור אפשרויות להכרת השטח שבו אתם עומדים לרוץ, עוד לפני שאתם מגיעים אליו (כולל באתר זה). פתחו מפות, אל תתביישו לקבל אינפורמציה מאנשים שכבר היו על המסלול המתוכנן והורידו מסלול לשעון אם יש לכם אפשרות כזאת.

אל תרוצו לבד – בשטח רצוי לרוץ עם עוד אנשים. במקרה שמשהו יקרה תוכלו להיעזר בהם והם בכם. 

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.