גילוי נאות
בניגוד לאתרים אחרים, הסקירות באתר לא ממומנות ע"י יבואנים. הנעליים נרכשו לצורך הסקירה, וכנהוג באתר זה, אין מגבלות על הביקורת – לטוב ולרע

נתונים טכניים
משקל: 258 גרם (מידה 9.5 אמריקאי)
דרופ: 5 מ"מ (32-27 מ"מ)
מרחק מבחן: 240 ק"מ, פרטים בסטרבה

ב-8 שנים האחרונות, מאז שהאתר עלה לאוויר, רצתי עם עשרות זוגות נעליים לצורך הסקירות, וחשבתי שלמרות שיש פה ושם חידושים והמצאות, יהיה קשה להפתיע אותי. ואז נעלתי את Hoka Tecton X והסתבר לי שתמיד יש הפתעות.

בהגדרות היצרן הHoka Tecton X מוגדרת כנעל שטח המיועדת בעיקר למירוצים (קצרים יחסית) ובתוואי נוח מה שנקרא "יריץ". באופן ספציפי "הזהירו" אותי, שהן לא מיועדות לשטח טכני. אם הייתי טיפוס של ריצות סטייל הר איתן, כנראה שהייתי מפספס את מה שיש לנעל להציע, אבל אני יותר טיפוס של טיפוסים ושטח מגוון יותר וטכני, ולכן לקחתי את הנעליים להרפתקאות שונות מהייעוד המקורי שלהן – והן עמדו בזה מעבר למצופה.

מאפיינים

ה-Hoka Tecton X נמצאת בקטגוריית הקרבון-שטח. יש לה שתי לוחיות קרבון נפרדות ומקבילות לאורך המידסול, שעשוי בטכנולוגיית PROFLY X. השמות המפוצצים של הטכנולוגיות לא ממש חשובים – מה שחשוב זה שמתקבלת פה נעל שמצליחה לשלב מאפיינים שונים בצורה כזאת, שאף אחד מהם לא בא על חשבון השני – מה שקורה ברוב הנעליים.
לנעל סוליית ויבראם עם לאגים בעובי של 4 מ"מ בחלק הקדמי והאחורי. הגפה עליונה שלה עשויה מבד מאוורר ודק, הלשון בעובי בינוני ושדרת השרוכים ארוכה מאשר ברוב זוגות הנעליים, ומגיעה קרוב לחרטום הנעל.

יתרונות

שיכוך ורספונסיביות – הקטגוריה הזאת אולי הכי בנאלית בעולם הנעליים. בדרך כלל כשהשיכוך גבוה, התחושה היא רכה וההחזר נמוך. מצד שני, כשהשיכוך נמוך, ההחזר גבוה יותר והתחושה קשיחה יותר. עוד לא נתקלתי בנעל שהמשוואה הזאת לא התקיימה בה. ואז הגיעה Hoka Tecton X.

משהו אחר קורה עם הנעל הזאת. השיכוך מספיק רך וסופג, אבל הקרבון בועט אתכם קדימה ונותן לכם בוסט של החזר שלא נותן לכם לעצור. ההרגשה הזאת באה ליידי ביטוי גם כשהרגליים עייפות אחרי טיפוס ואתם מגיעים למישור – אתם תרגישו שמשהו דוחף אתכם קדימה – ד"ש מהקרבון.

גפה עליונה – הגפה העליונה ב-Hoka Tecton X עשויה מחומר דק ואלסטי. שדרת השרוכים מגיעה כמעט עד לחרטום הנעל, מה שמאפשר התאמה טובה יותר לרגל וחביקה טובה יותר, שהופכת את הרגל והנעל לאחד. הלשון בעובי בינוני, ואם אתם אוהבים לקשור חזק את השרוכים, קחו בחשבון שזה עלול להיות מורגש בחלק העליון של הרגל.

אחיזה בשטח – ל-Hoka Tecton X יש אחיזת שטח מצוינת בכל התוואים. סוליית הויבראם ננעצת טוב באדמה ו"מדביקה" את הרגל לקרקע בצורה טובה ויציבה.

משקל – ה-Hoka Tecton X קלה מאוד, 258 גרם למידה שלי. כיף לרוץ עם נעל שהמשקל הוא לא משהו שמורגש על הרגל.

עמידות חומרים – אני מודה שכשקניתי את הנעל, מיד שמתי לב שבסוליה רק בחלק הקדמי והאחורי, יש את הויבראם עם הלאגים. וחשבתי לעצמי שבטח החלק האמצעי יתחיל להישחק בצורה משמעותית בשלב מוקדם, כי הוא פחות "מוגן". מסתבר שטעיתי. אפילו אבני הסכין של המדבר, שבו רצתי כמה פעמים עם הנעליים האלה, לא הצליחו לעייף ולשחוק את החלק התחתון. מפתיע, כבר אמרתי.

חסרונות

מחיר – מי שמכיר את האתר ואת הסקירות יודע שלעולם לא התייחסתי למחיר הנעליים בסקירות, מהסיבה הפשוטה שמחיר משתנה בין חנות לחנות ונתון לשינויים בעקבות מבצעים נקודתיים. כאן אני מתייחס למחיר באופן כללי ואומר שצריך לשים לב שנעלי קרבון הן יקרות יותר באופן יחסי מדגמים שאינם קרבון – אז קחו את זה בחשבון.

בהקשר זה, צריך לשים עוד כוכבית שמתייחסת לעמידות החומרים לאורך זמן. נעלי קרבון ידועות בשחיקת החומרים שלהן – אני חייב לציין שרצתי עם הנעליים רק 240 ק"מ לצורך הסקירה, אבל לא הרגשתי בשום שחיקה של החומרים, בינתיים.

סיכום

ה-Hoka Tecton X היא נעל קרבון-שטח, שמצליחה לתת חוויה אנרגטית ומהנה בשטח. יש לה מאפיינים שמתחברים לקומבינציה מנצחת של רספונסיביות, שיכוך, אחיזת שטח ומשקל קל – כל החומרים האלה הופכים אותה לנעל יוצאת דופן בשוק הצפוף של נעלי השטח.

בגלל התכונות שלהן, הן יתאימו לרצים בכל הרמות ולכל המרחקים – כן, גם למרחקי אולטרה ולתוואי שטח מאתגרים יותר ממה שממליץ היצרן. רצים מהירים ייהנו מהן במיוחד.

אלה בהחלט מהנעליים שיותר נהנתי לרוץ איתן, ונראה שהסוס המנצח הזה של הוקה מעמיד אותה בבעיה חדשה: האם אפשר לייצר נעל טובה יותר מזאת?

נחכה ונראה.

ציון: 9.5

*** כל נעל שקיבלה ציון מ-8 ומעלה בהחלט שווה לנסות

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.