ארי ולטמן, אותו אתם מכירים מהטור "חולם על אולטרה", מוציא ספר חדש שמתאר את התהליך שעבר מאותו יום שהחליט לעשות שינוי משמעותי בחייו, דרך המסע בהרי אירופה והתובנות אליהן הגיע במהלכו. פגשנו אותו לשיחה על הספר

את ארי ולטמן אתם כבר מכירים מהטור "חולם על אולטרה"' ואולי בתור מי שעשה כמה מהמרוצים הקשוחים ביותר בעולם ריצות האולטרה והשטח – כולל כמה מרוצים שהוא הישראלי היחיד שסיים אותם עד היום.

את הרקע של ארי לא כולם מכירים: הוא דוקטור לתורת המשחקים, איש הייטק שעבד שנים במשרדים הבינלאומיים של חברת גוגל. הוא שקל מעל 120 קילו בשנת 2013, ואז החל תהליך של שינוי בזמן שחי ביפן. למודעות שלנו הוא נכנס, כשנזכר לבקש עצות בשנת 2015 לקראת מרוץ האולטרה הראשון שלו באורך 80 ק"מ – שלושה שבועות לפני המרוץ. אז הוא גם החליט שהוא עוזב את העבודה בגוגל ומתמסר לתשוקה החדשה שלו – ריצה בהרים. בשנת 2016 הוא חזר לארץ, והתחיל להתאמן לקראת האתגר שלקח על עצמו לסוף אותה שנה – מרוץ הענקים באורך 340 ק"מ רצופים בהרי האלפים.

כעת ארי מוציא את ספרו הראשון "שלוש שנים, שלוש אותיות – מהכורסה להרי האלפים", ורגע לפני קפצנו לנסות לדלות ממנו כנה פרטים לגבי הספר.

כתבת כאן באתר לאורך תקופה את הטור "חולם על אולטרה" ושיתפת הרבה מהחשיבה שלך ומהחוויות. בעבר גם עשית הרצאות. למה בעצם הרגשת שאתה צריך לכתוב ספר?

"לאורך הדרך שעשיתי, פגשתי הרבה אנשים ששמעו את הסיפור שלי בגרסאות שונות והגיבו בצורה חיובית מאוד. ראיתי לא פעם איך הסיפור שלי משפיע על אנשים, וגורם להם להתחיל משהו שלא עשו קודם. ידידה שעבדה איתי בדאבלין ולא הייתי איתה שנים בקשר, שלחה לי לפתע הודעה יום אחד. מסתבר שהיא עקבה אחריי במדיה החברתית, ופתאום היא שולחת לי הודעה כדי לשתף אותי שהיא לאחרונה הצליחה לרוץ חצי מרתון.
במשך זמן מה עוד הרגשתי שהתובנות שאני מגבש בדרך הן מתנה נהדרת שאני נותן לעצמי, ולאט לאט הבנתי שזה משהו שנכון שאחלוק עם אחרים. עמוק בתוכי, תמיד ידעתי אינטואיטיבית שספר זה הפורמט האולטימטיבי לזה, אבל מי אני שאכתוב ספר? אז התחלתי לשתף בפורמטים אחרים. כתבתי פוסטים בפייסבוק, מאוחר יותר התחלתי להעביר הרצאות, ואפילו הרשיתי לעצמי לנסות לכתוב בפורמט ציבורי יותר – דרך הטור חולם על אולטרה ב-Runguru.
התגובות היו מצוינות, אבל הרגשתי שאני לא מצליח להעביר את הסיפור האמיתי, או להסביר את התהליך שעברתי בפורמטים האלה. אלו פורמטים מצויינים כדי להיות קצת יותר אקדמי, לחדד תובנה מסוימת, אבל כל הזמן הרגשתי שמשהו חסר.
בספר, אני מסוגל לתת יריעה רחבה הרבה יותר, לקחת את הקוראים איתי דרך המסע שעברתי. לא רק לתת להם את המסקנות, אלא לקחת אותם איתי, ולאפשר להם לחוות ולגבש תובנות משל עצמם".

האם יש משהו חדש בספר או שזה אוסף של דברים שכבר כתבת ורק הפורמט שונה?

"לקח לי הרבה זמן להחליט מה אני רוצה שהספר 'יהיה'. יש כמה נקודות משותפות לטור אבל הרוב שונה לגמרי. הספר הוא המסע שלי במהלך אותן שלוש שנים של שינוי, ואני מוסיף קפיצות לנקודות שונות בעבר שלי שעשויות להוסיף אור על הניסיון להבין מאיפה באתי, ואת גודל השינוי שחוויתי. חשוב לי מאוד שזה לא יהיה ספר שהוא 'הרצאה'. יש הרבה תובנות בתוך הספר, אבל אני משתדל לא לעשות רשימת כללים, אלא לאפשר לקוראים להסיק את המסקנות בעצמם. כל אחד נמצא במקום אחר, ולכן אני מניח שאנשים שונים יגיעו למסקנות שונות".

למי נועד הספר?

"וואוו. יש כמה קהלים שהיו לי בראש בתהליך של הכתיבה ועוד הרבה לפני שהתחלתי לכתוב. אני מקווה שכל אחד מהם יצליח למצוא בספר משהו שהוא לוקח איתו.

הקהל הברור, ה'ביתי' אולי, הוא קהל של רצים בשטח, רצי אולטרה וכאלה שעושים את צעדיהם או רוצים לעשות אותם בעולם ריצות השטח והאולטרה. אני לא נותן להם תשובה ל'איך אני רץ אולטרה?', אבל אני לוקח אותם איתי צעד צעד לדרך שבה אני גיליתי את העולם הזה, מה חוויתי בדרך, דברים שעשיתי לטובה או לרעה, וההתנהלות שלי במרוצים. חוץ מזה, אני מקווה שהם יהנו לחוות איתי חלק מהאימונים, מהכשלונות, מההצלחות. הרגעים האלה באמצע מרוץ בהרים – מי שחווה אותם ייזכר ברגעים דומים, ואולי ייחפש דווקא את השוני.

יש את הקהל שיש לו חברים כאלה, ואף פעם לא הצליח להבין מה אנחנו חווים. תמיד התקשיתי להסביר בכמה מילים. אני מאפשר לקהל הזה להיות בתוך התהליך שהביא אותי להתאהב בספורט הזה, וגם בתוך המרוץ – בחוויה, בפחדים, בנופים מכל רחבי העולם.

חובבי עולם וטיולים – המרוצים והאימונים לקחו אותי למקומות שלא הייתי בהם אף פעם, וחוויתי אותם דרך הרגליים בזכות הריצות – יפן, איסלנד, איטליה, קוסטה ריקה, ועוד.

וקהל מאוד חשוב, זה קהל שלא בהכרח מתעניין בריצה, אבל כן מתעניין ביכולת האנושית לשבור מסגרות, לדחוף את עצמנו הכי רחוק שאפשר. כל מי שרצה או רוצה לעשות שינוי משמעותי בחיים, או לרדוף אחרי חלום ומשהו עוצר אותו. במילה קצת נדושה – מי שצריך אולי השראה, דחיפה קטנה כדי לעשות צעד משמעותי קדימה, בכל תחום שהוא".


מנוחה במהלך יום אימונים ארוך באלפים

אתה יכול לחשוף קצת משהו מהספר? סיפור על משבר מסוים?

"הספר עמוס במשברים מכל מיני סוגים, חלק מהם מאוד אישיים ולא קשורים ישירות לריצה. אחד שעולה לי בראש בהקשר של הריצה קרה במהלך שיא האימונים באיטליה. זה היה משבר קצר שהתרכז בכמה דקות לכאורה, אבל הוא היה עצום. הייתי באזור שנקרא אורובייה. בשבוע שבו אני מתאמן יותר מ-10 שעות ביום, יום אחר יום. לא רואה ולא חושב על שום דבר חוץ מהקילומטרים שאני רוצה לכסות. כשאני מגיע לאותו משבר, אולי חלק מהקוראים כבר יגידו לעצמם 'סוף סוף. איך זה לא קרה כבר קודם?'. הנוף שם אפור יחסית, ופחות נותן השראה. מנטלית אני פשוט שוקע. אני מתיישב על סלע בצד הדרך ומבין שאני איבדתי הרגע את כל המוטיבציה לעשות איזשהו צעד קדימה או חזרה. פשוט הכל מתנקז, ואני מגיע לנקודה של מיאוס. זה סוג של משבר מאוד ספציפי ומאוד עמוק. אתה יכול לצאת ממנו שבור או חזק יותר, ואתה לא בהכרח בשליטה לאן זה יילך, לא חשוב כמה חזק מנטלית אתה מספר לעצמך שאתה".

מה בעינייך הדבר הכי חשוב כדי להצליח ליצור שינוי משמעותי או להגשים חלום?

"כמובן שאפשר לזרוק כמה סיסמאות, אבל זה מורכב מהרבה דברים. אם אני מנסה לחשוב על שני דברים מרכזיים שהם אולי קריטיים:
אחד מהם זה להבין את עצמנו. יותר אולי מהשאלה של תוכנית סדורה, וכל מיני טריקים לדרך – כמה שאנחנו חופרים יותר פנימה כדי להבין את עצמנו עוזר לנו למצוא את הדרך שלנו קדימה. אין פתרון אחד לכולם, ולכן חשוב לדעת מאיפה באנו, מה אנחנו באמת רוצים ולמה, מה קל לנו לעשות ומה יקשה עלינו.
הדבר השני שהייתי בוחר לציין אותו זה התמודדות עם פחד. אני רואה בפחד דבר מאוד חיובי, שעוזר לנו הרבה פעמים. אבל צריך להשתמש בו ולא לתת לו לעצור אותנו. הפחד הכי רלוונטי אולי הוא הפחד להיכשל. אם אנחנו רוצים משהו, אנחנו צריכים לנסות, גם אם יש סיכוי שלא נצליח. אחרת נכשלנו מבלי להתחיל".

מתי ייצא הספר?

"הספר יוצא כבר בחודש מאי!  ברגע שראיתי שאני מתכנס ובשל, נכנסתי לתהליך מהיר מאוד של ההפקה הסופית. כמו עם הריצה, בחרתי להפיק אותו עצמאית. לכן התחלתי קמפיין של גיוס המונים בהדסטארט. למעשה, כרגע אפשר להשיג את הספר רק במסגרת הקמפיין, ולקבל אותו במאי במחיר מוזל. אני מתרכז 100% בלהוציא את הספר. ביוני אני טס שוב לרוץ בחו"ל, ורק כשאני אחזור אני כנראה אתחיל להתעסק בערוצי מכירה אחרים".

מסר שאתה רוצה אולי להשאיר לקוראים לסיום?

"תחלמו בגדול, ותעשו את הצעד הראשון! גם אם הוא לא יהיה 'נכון' או מושלם – כבר עשיתם צעד קדימה".

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.