כיצד הפכו הריצות החברתיות למוקד משיכה לרצי שטח בכל הרמות? הן חינמיות, בקצב שכל אחד יכול ומגיעות למקומות מרהיבים בכל הארץ. שלוש דוגמאות לשלוש קבוצות

עד לפני תקופת הקורונה, כשמפת המרוצים השנתית היתה עמוסה, רוב הרצים היו גודשים אותם ומוצאים בהם פתרון ליעדים וליצירת שגרת אימונים במהלך כל השנה.

לצד המרוצים פעלו בשנים האחרונות גם ריצות חברתיות: ריצות לא רשמיות שמאורגנות על ידי רצים שבוחרים מדי שבוע מסלולים, ויחד יוצרים הווי קבוצתי ייחודי. הריצות החברתיות צברו תאוצה בשנתיים האחרונות ואליהם הצטרפו עוד ועוד רצים. כיום הקבוצות האלה מונות עשרות רצים בריצות סוף השבוע – רוב הקבוצות מוציאות בעיקר ריצות שטח שמתאימות לרצים ברמות שונות.

ההצטרפות ההולכת וגדלה לריצות החברתיות נובעת מהרבה סיבות: אין מחוייבות לקבוצה ספציפית, הקבוצות הן חינמיות, הן נותנות פתרון חברתי והרי ידוע שהרבה יותר קל וכיף לרוץ עם אנשים מאשר לבד. בנוסף, בקבוצות מכירים אנשים חדשים, מסלולים חדשים, ויש הזדמנות לגוון את האימונים.

בחרנו להכיר לכם שלוש קבוצות חברתיות מאוד פעילות, אליהם תוכלו להצטרף בקישורים המצורפים.

VIP Trail Israel

מהוותיקות שבקבוצות הריצה החברתיות בהובלת אהרון אסולין. אסולין הוא מדריך ריצה וחובב ריצות שטח שמאחוריו אלפי קילומטרים אותם גמע במסלולים רבים בכל חלקי הארץ. הקבוצה של אסולין היא חינמית והדרך להצטרף אליה היא ליצור איתו קשר.

באתר של אסולין ניתן למצוא לו"ז מסודר לריצות המתוכננות וכן עשרות מסלולי ריצה הכוללים תאור, תמונות ומסלולים להורדה לשעונים התומכים.

איך ומתי קמה הקבוצה?

"אחרי שסיימתי עם הריצות האישיות שלי (מרתונים ואולטרות) חשבתי להתחיל לרוץ בשטח ולשתף את האהבה שלי עם אנשים אחרים. באתי מתחום הרכיבה ושם טיילתי בהרבה מקומות בארץ. אז החלטתי לפתוח קבוצה קטנה ב-2014 אליה התאספו אנשים בשיטת חבר מביא חבר וזה גדל. אז היו קבוצות ריצה בשטח שגבו תשלום, ואני כעיקרון לא רציתי לקחת כסף מאנשים. לאט לאט בניתי מסלולים ויצאנו לדרך". 

איזה אנשים באים לרוץ בקבוצה?

"המוטו של הקבוצה הוא לרוץ בכל הארץ, כשאנחנו לא ממהרים לשום מקום. האנשים שבאים לקבוצה אלה חבר'ה שעשו מרתונים ואולטרות. יש חבר'ה שרצים מרתון ב-3 שעות ויש ב-4 אבל כשהם מגיעים לקבוצה כולם רצים ביחד".

כמה באים בריצה סטנדרטית?

"כל ריצה זה משתנה. יש ריצות ספונטניות באמצע השבוע אליהם מגיעים 10-15 איש, ובימי שישי ריצות גדולות יותר שמגיעים 30-40 חבר'ה".

מה מבדל את הקבוצה מקבוצות אחרות?

 "אצלנו יש הדרכה במסלולים. אני מסביר לאנשים איפה אנחנו נמצאים במהלך הריצות ומה רואים. אני עליתי מצרפת וזאת התרומה שלי, זאת הציונות שלי – לאפשר לאנשים לגלות את הארץ, ללמד אותם את ההיסטוריה של המקום".

"אני מכיר את כל החבר'ה שבאים וזאת כבר מזמן לא קבוצה – זאת משפחה. כל אחד שרוצה להצטרף אני עושה איתו שיחה כדי לדעת אם הוא מתאים לריצות שלנו. גם אם אני לא אחראי בפועל על האנשים, אני מרגיש שיש לי אחריות עליהם. אני בסך הכל רוצה שייהנו ויחזרו הביתה בשלום ולכן אנחנו רצים ביחד כל הזמן ולא משאירים אנשים מאחור. דבר נוסף שמייחד אותנו הוא שיצאנו מגבולות הארץ – עשינו כמה ריצות חברתיות כאלה בחו"ל במקומות שונים". 

"בסיום כל ריצה נערכת פריסה משותפת, את זה הבאתי מהימים שלי ברכיבות. זה לא היה קודם בריצות חברתיות. כל אחד מהרצים מביא משהו קטן לאכול ויחד כולם נהנים".

למי מיועדת הקבוצה: לרצים שמסוגלים לרוץ 15 ק"מ ומעלה.

מרחקי הריצות: 15-50 ק"מ בקצבים 5:30-7:00

אתר הקבוצה

עמוד הפייסבוק של הקבוצה

קוקו ספורט שטח

אחת הקבוצות הבולטות כיום בתחום הריצות החברתיות היא קבוצת קוקו או בשמה הרשמי "קוקו ספורט שטח". מי שעומד מאחורי המיזם הוא קובי פלד, רץ שטח ותיק שהפך את האהבה שלו לטיולים וריצות לקבוצה חברתית שבה רצים מדי שבוע עשרות רצים במקומות שונים בארץ. באתר "קוקו טריפ" שמרכז את כל הפעילויות (טיולי משפחות, ריצה ואירועי ריצה) ניתן למצוא את כל המסלולים שבהם רצה הקבוצה כולל תאורי מסלול, תמונות וקבצים להורדה לשעונים. 

הקבוצה היא חינמית וניתן להתעדכן בעמוד הפייסבוק שלה ובאתר בריצות המתוכננות להמשך.

קובי, איך הכל התחיל?

"הייתי רץ עם חבר (עידן) ומעלה בפייס ומזמין לריצות שלנו. הייתי פותח במילה 'קוקו' כאילו שלום כזה. ומשבוע לשבוע יותר ויותר אנשים הצטרפו, והתחילו כבר לשאול בתחילת השבוע האם יש קוקו השבוע, וכל השאר היסטוריה. מריצה לריצה נוצרו חברויות והכרויות לריצה, וזה כבר הפך למפגש חברים ואפילו למפגשי משפחות".

למי מיועדת הקבוצה?

"הקבוצה פתוחה לכל מי שרוצה ויכול לרוץ את המסלולים שאני מפרסם מבעוד מועד. אצלנו הדגש הוא יותר על טבע, מקומות ואנשים ופחות על זמנים. אנחנו רצים בכל שבוע במקום אחר בארץ וכל כמה חודשים עושים ריצה אחת גדולה ומיוחדת כמו למשל שביל הגולן, שביל ישו ומסע צפוני שנערוך באוקטובר הקרוב".

אתר הקבוצה

עמוד הפייסבוק של הקבוצה

אף אחד לא יבוא

קבוצת "אף אחד לא יבוא" היא עוד אחת מקבוצות הריצה החברתיות שצמחו כאן בשנים האחרונות, וגדלה למימדים שאי אפשר להתעלם מהם. את הקבוצה מובילה ומנהלת כיום מורן מישל ומדי סוף שבוע הקבוצה נפגשת במקום אחר בארץ. הקבוצה היא חינמית ובאתר הקבוצה ניתן למצוא את כל המסלולים כולל תיאור, וקבצים להורדה לשעון.

מורן, איך הכל התחיל?
"לפני שנתיים וחצי, כשהייתי פצועה, דני גרף הזמין אותי לרוץ בשטחי המטעים שלו באזור החורשן, כי שבילים פחות מכאיבים לגוף.
באותם ימים הובלתי קבוצה חברתית שנקראה ׳הקייטנה של ליאור׳ בריצות שבת בנמל ובפארק, אז אמרתי שאזמין גם אותם כדי שלא ירגישו שנטשתי. אביב בורנשטיין, שהוא השותף של דני לריצה והמייסד של קבוצת ׳אוהבים גם לרוץ׳ בפייס, ושכבר היה למוד הזמנות של אנשי המרכז לאזורם אמר שאין בעיה, כי במילא ׳אף אחד לא יבוא׳.
אז כהרגלי מדי סופ״ש פתחתי איוונט בפייסבוק, החלטנו לציין גם את יום ההולדת של אביב בריצה הזאת, והזמנו כמה חברים, וכשהגענו לחניה במטע של דני היו שם כ-90 או 100 איש בבגדים זוהרים מוכנים לרוץ והתגובות אחרי הריצה היו היסטריות והציפו את הרשת. משם זה התגלגל והחלטנו להזמין אנשים להמשיך לא לבוא פעם בחודש".

מה מבדל אתכם משאר הקבוצות?
"אני לא עסוקה בלבדל את זה – איט איז וואט איט איז – ריצות שטח חברתיות. החל מהריצה השנייה החלטנו לרוץ כל פעם באזור אחר בארץ, מתוך מחשבה שבקבוצת הפייסבוק יש רצים מכל הארץ ושכך מדי פעם תהיה ריצה קרובה לבית לכל אחד.

"בהמשך דני ואביב פרשו, כל אחד מסיבותיו הטובות, ואצלי כבר התגבשה אג׳נדה של גיוון הריצה, פתח להתנסות בריצת שטח, אהבת והכרת הארץ דרך שביליה ודי מהר גם מתן במה למאמנים ורצים שמזמינים אותנו לאזורם ומכירים לנו את מסלולי הבית שלהם. זה מאוד קהילתי ומקרב".

מה מאפיין את הריצות שלכם?
1. זו ריצה חברתית – אין תחרות, אין יעדים, אין מארגן והכל מבוסס על שותפות ואחריות אישית בלבד.
2. השטח שאנחנו רצים בו הוא לרוב ברמה די בסיסית, לא טכני, ומתאים לכל רמה כדי שכל אחד יוכל להשתתף, ועדיין המסלולים מעניינים ומאתגרים דיים.
3. יש בכל ריצה כמה מסלולים – לרוב 10-12 ק״מ ו-16-20 ק״מ. במסלול הקצר יותר, אנשים מוזמנים גם לקצר ולעשות הלוך חזור, וכך לכולם יש מקום. מגיעים רצים מנוסים וגם רצים ממש מתחילים או בתולי שטח, ויש הרבה רצים שמגיעים קבוע כבר המון זמן לכל מקום בארץ. חלק הולכים, חלק משלבים ריצה והליכה, חלק רצים בכיף שלהם, חלק רצים ממש מהירים. בגלל שיש פריסה בסוף, אף אחד לא באמת נשאר לבד בסיום גם אם הגיע ׳אחרי כולם׳ (שזה לא באמת קורה, כי אף אחד לא רץ לבד אצלנו).
4. בסופ״ש הלפני אחרון של אוגוסט סוגרים את שיא הקיץ והחופש באיוונט ריצה כולל לינת אוהלים ברמת הגולן. כל השאר משתנה לאורך השנה והלו״ז של הריצות מתפרסם 4 חודשים קדימה עם אופציה לשינויים בהתאם לצורך".

"מה שבאמת חשוב זה החברה הטובה, זה שאנשים מכירים אנשים חדשים ונוצרות חברויות ושותפויות ריצה חדשות, ושאנשים תומכים ועוזרים בדרך אחד לשני ומגלים בדרך איזו ארץ מדהימה יש לנו, וגם שהם יכולים הרבה יותר ממה שחשבו ושהקצב לא קובע".
אתר הקבוצה

עמוד הפייסבוק של הקבוצה

תגובה אחת

  1. בני

    אצל קוקו גם כבונוס כולם הולכים לאיבוד בתוך מנהרות הזויות

    הגב

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.