בכתבה הקודמת מנינו כמה סיבות אפשריות שבגללן נגרמים כאבי ברכיים. בכתבה הזו נציע כמה דרכי טיפול בכאבים

הטיפול בכאבי ברך נעשה ע"י פיזיותרפיסט ובהדרכתו. כאמור הטיפול יתחיל בבדיקה שמטרתה לשלול גורמים אחרים שיכולים לגרום לכאב, לזהות את הגורמים שהביאו את הרץ לכדי כאב בברך, ולהחליט באילו אמצעים להתחיל את השיקום. המטרה העיקרית בטיפול היא שינוי תבנית העומסים על הברך הכאובה לכזו שתאפשר ריצה ללא כאב. מטרה זו ניתן להשיג במספר דרכים:
ריצוע (טייפינג) – ע"י הנחת רצועות דביקות בדרכים שונות סביב מפרק הברך ניתן לעיתים לאפשר ריצה ללא כאב כלל. במקרים אלו לא יהיה צורך בשינוי דרסטי בתוכנית האימונים והרץ ישתמש בטייפינג במשך מספר שבועות עד שיתאפשר לו שוב לרוץ ללא כאב.
תרגילי חיזוק – לפי ממצאי הבדיקה, ידריך הפיזיותרפיסט את הרץ בתוכנית תרגילי חיזוק הדרגתית, שמטרתה שיפור היכולת השרירית לעמוד בעומסים הנדרשים במהלך הריצה. חשוב שהתרגילים יעשו ללא כאב. טייפינג יכול לאפשר תרגול בדרגות קושי גבוהות יותר ללא כאב. התרגילים מבוססים בדדרך כלל על סוגי מכרעים שונים (לדוג' סקווט, לנג') בדרגות קושי מתאימות ליכולות הרץ.
שינוי בתוכנית האימונים – במצבים מסוימים יאלץ הרץ להפחית עומסים לזמן מה. הפחתת עומס האימונים יכול להעשות על ידי הורדת נפח הק"מ השבועי, הפחתה או הפסקה של אימונים עצימים. במקרים חריפים יותר בהם יש להפחית באופן משמעותי או אף להפסיק לרוץ לחלוטין, מומלץ לבצע אימוני אירוביים חילופיים כמו אופני כושר, מכשיר אליפטי, ריצה במים או שחייה כחלק מהתהליך השיקומי.

ישנם מקרים בהם ניתן להמשיך לרוץ ולבצע תרגילי חיזוק למרות שעדיין קיימת מידה מסוימת של כאב.
האם כדאי להתאמן עם כאב?
לא לרוץ עם כאב כאשר:
• הכאב מתעצם תוך כדי הריצה.
• הכאב מתעצם באופן משמעותי כשעה, שעתיים ובמיוחד יום לאחר הריצה.
• כאב שמופיע בתחילת ריצה, נעלם במהלך הריצה במיוחד עם הגברת קצב ומופיע שוב בסוף האימון ולאחריו (אופייני לכאב שמקורו בגיד הפיקה).
• כאב גבוה מ-2\10 (בסולם מ 0 עד 10).

ניתן לרוץ עם כאב כאשר:
• כאב שאינו גבוה מ-2\10.
• הכאב לא מתעצם במהלך הריצה.
• הכאב לא מחריף לאחר הריצה.
T2

הפחתת כאב
קיימות מספר דרכים בהן יכול להשתמש הפיזיותרפיסט על מנת להוריד את מידת הרגישות של הברך הכאובה:
עיסוי לשרירי הגפה התחתונה עם דגש על השריר הארבע ראשי, דיקור לנקודות הדק (TRIGGER POINTS) בד"כ בשריר הארבע ראשי, דיקור לגיד הפיקה, מוביליזציות (הנעה פאסיבית שנעשת על ידי המטפל) של הפיקה ומפרק הברך, גירויים חשמליים ועוד.
טיפול תרופתי – במקרים חריפים בהם יש כאב קבוע ואף נפיחות, ניתן להשתמש בנוגדי דלקת בהנחיית רופא בלבד.
מדרסים – במקרים בהם תפקוד כף הרגל זוהה כגורם המשפיע על תבנית תנועת הברך וככזה שגורם להופעת הכאב, קיים הגיון קליני להשתמש במדרס. הפיזיותרפיסט יכול לבצע בדיקה מקדימה ע"י טייפינג לכף הרגל, שמחקה את תפקיד המדרס. במקרה בו הטייפינג לכף הרגל איפשר ריצה או ביצוע מטלה אחרת (לדוג' ירידה במדרגה) במידת כאב פחותה באופן משמעותי או אפילו ללא כאב, כדאי להשתמש במדרס.

T3

טיפול עצמי ומניעה
קיימים מספר כלים בהם ניתן להפחית את הסיכוי לכאבי ברך קידמיים:
הקשבה לגוף – באופן כללי חשוב לזהות מתי הגוף עייף והרגליים מרגישות כבדות. במקרים כאלו מומלץ לא לכפות על הגוף אימון עצים ולהמירו בריצה קלה או אפילו מנוחה. תחושת עייפות וכבדות בשריר הארבע ראשי בהחלט יכולה להוות סימן מקדים לכאב ברך הממשמש ובא. ובכלל, חשוב להתאמן בצורה מחושבת ולהיוועץ עם המאמן מתי כדאי לבצע שינוי בתוכנית האימונים בהתאם למה שהגוף משדר.
עיסוי עצמי – ניתן לבצע באופן שוטף עיסוי עצמי לשרירי הגפה התחתונה ע"י גלילים. מספר דקות של עיסוי לכל קבוצת שרירים עיקרית (ירך קידמית/אחורית, שוק אחורית) פעמיים בשבוע יכול להוות טיפול יעיל ולעזור בהתאוששות השרירית.
תרגילי חיזוק באופן קבוע – מספר תרגילי חיזוק בסיסיים כגון סקווטים, לנג'ים, סקווטים על רגל אחת ועוד, יכולים לשמור ולשפר את תפקוד המערכת השרירית של הגפיים התחתונות וכך להפחית את העומסים על מפרק הברך. מומלץ להיוועץ במאמן או פיזיותרפיסט לגבי התאמת תוכנית תרגילים.
לא להתעלם מכאב חדש – אם מופיע כאב ברך משמעותי שלא נעלם לאחר יומיים שלושה, עיצרו והיוועצו עם המאמן. במידת הצורך פנו לפיזיותרפיסט. התייחסות מוקדמת וטיפול מוקדם יקצרו את משך ההחלמה. בדרך כלל, ככל שהכאבים נמשכים זמן ארוך יותר, ההחלמה תהיה ארוכה יותר ובדרך כלל תדרוש הורדת עומס משמעותית או אף הפסקת אימונים למשך זמן ממושך.

בהצלחה וריצה מהנה!

 

נכתב ע"י אורי בר זאב, פיזיותרפיסט מקליניקת ספורט אנד ספיין פיזיותרפיה עם נסיון רב בטיפול ברצים. אורי היה מבכירי רצי הארוכות בישראל בשנות ה-90.

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.