למרות שבישראל יש מרוצי שטח, ההיצע ביבשת הסמוכה הוא גדול יותר, גבוה יותר ומאתגר יותר. רומן ספיבק קיבץ עבורכם כמה ממרוצי השטח הטובים באירופה, בחלוקה לפי סדר כרונולוגי. כתבה ראשונה בסידרה

ריצות שטח הפכו מזמן לחלק מהותי מתרבות הריצה של ישראל. בארצנו הקטנטונת יש שפע שבילים ומסלולים שהופכים את הריצה בהם לחוויה כל חושית, זורמת וייחודית וכמובן לעיתים גם מפרכת ומאתגרת. לעומת זאת, ארועי שטח שממוקדים בתוואי הררי וטכני, חסרים באזורנו וניתן למצא שפע של מירוצים כאלה בחו"ל. וכך, אבירי ואבירות השבילים נושאים את עיניהם ליעדים בחו"ל שיתנו מענה לכמיהה הזאת, שאוחזת בנו להגיע גבוה יותר, מפותל יותר, משופע יותר ורחוק יותר ובדרך לחזות בנופים עוצרי נשימה שעוטפים אותנו בעודנו משייטים דרכם בשבילים טכניים יותר או טכניים פחות. עבור כל אלה הכנתי מספר הצעות למירוצי שטח בחו"ל שהם אתגרים מבוקשים לשנה (או לשנים הקרובות…).

לפני שנתחיל, הרשו לי לבאר מספר מושגים. כשאני מדבר על שביל טכני, הכוונה היא שרכב, לרבות רכב שטח לא יכול לעבור בשביל הזה. רוב דרכי ההרים באירופה (mountain paths) אינן עבירות גם לאופניים עקב זוויות השיפוע והבולדרים שייתכנו בדרך.

+Elevation d+ משמעות המושג: הגובה המצטבר בסך העליות באירוע הנתון.
ארועים המתרחשים בין מעברי הרים שגובהם 2,000 מטרים לפחות וששיפוע הטיפוס לא מצריך ציוד טכני נקראים אירועי skyrunning.

אולטרה-טרייל– כל מאמץ הליכה או ריצה מעל 5 שעות על הרגליים בשטח זכאי לשם המכובד הזה. עם זאת, רוב הענף היום מתחלק למספר קטגוריות מרחקים:
skyrunning -אירועי ריצה למרחקים 35- 55 ק"מ המאופיינים בשיפועים קיצוניים וקושי טכני.

50k-100k UT – ארועי ריצות הרים של מרחקי אולטרה מובהקים שניתן לסיימם תוך מעבר לילה אחד, מבלי להיכנס ללילה של היממה השניה. למרבית האירועים האלה יש זמן גג המוכתב מהקושי הטכני של המסלול, שלאחריו סוגרים את האירוע ומפנים את המשתתפים מהמסלול.

100m-grand raid-multiday – מרחקי ה-100 מייל ויותר, הינם אירועים ארוכים שחלקם לא ניתנים לסיום ללא הפסקת שינה. ארועים אלה דורשים הכנה פיזית ומנטלית גבוהה מאוד, וההתאוששות מהם עשויה אף היא להיות מורכבת. כל סוגי האירועים בכל הקטגוריות הינם מאתגרים ובוחנים את הקצוות של המשתתפים בהם.

חשוב לציין שסקרתי עבורכם מקבץ מכובד של מרוצי שטח שבעיניי משלבים אתגר עם נופים עוצרי נשימה. כמובן שיש עוד הרבה מירוצים לא פחות יפים באירופה ובמקומות אחרים בעולם למרחקים שונים, אבל קצרה היריעה מלהכיל. דבר נוסף שחשוב לדעת, ברוב המקרים ההרשמה למירוצים אלה נפתחת חודשים רבים לפני מועד המירוץ והיא נסגרת עם סיום מכסת ההרשמה שנקבעה מראש. אם אתם רוצים להישאר מעודכנים, מומלץ לעקוב אחר המירוצים שמעניינים אתכם ברשתות החברתיות, ולהתעדכן לגבי מועדי ההרשמה.

האירועים שלפניכם מסודרים לפי סדר כרונולוגי ממרץ, כלומר מתחילת עונת האביב ועד נובמבר, מירוצי סוף העונה. ישנם גם אירועי חורף רציניים אך הם מועטים וההכנה אליהם מורכבת וגם כוללת גם הסתגלות לתנאי קור ושלג ולכן נתרכז בעיקר.

מרץ

TRANSGRANCANARIA– בלב האוקיינוס השקט, לא רחוק מחופי מרוקו, באי Gran-canaria מקבוצת האיים הקנרים מתרחש אירוע ריצת שטח מהמטורפים והגדולים בעולם. קיימים מגוון מקצים ועד ל-125 ק"מ שחוצה את האי. השביל הוא מסולע והאדמה וולקנית. רוב הסיכויים שהמשתתפים במירוץ יצטרכו להתמודד עם אקלים חם ושמש קופחת לצד מעברים טכניים ומאתגרים וכ-8,000 מטרים של טיפוס מצטבר למקצה המלא. אירוע זה מתוקשר בינלאומית ומהווה עורק פרסום ותיירות לתושבי האי, ולכן צפויים אוהדים רבים בקטעים שונים של המסלול ובתחנות ההזנה. באופן כללי האירוח באי מאוד מזמין. השתתפות באירוע מחייבת הכנה של 7-9 חודשים והוא מיועד לרצים עם מספר שנות ניסיון בריצת שטח.
לאתר המירוץ

אפריל

100miles of Istria – אירוע שטח הגדול ביותר בקרואטיה ובעצם בכל הגוש היוגוסלבי. מדובר במסלול הררי וקשוח שחוצה את חצי האי איסטריה ממזרח למערב. המסלול מגיע בשלל מרחקים: 42\69\108 ק"מ וכמובן ה-170ק"מ. המסלול עתיר גבעות מיוערות ושינויי תוואי. ככל שהמקצה קצר יותר כך הולך ונעלם האלמנט הטכני והתובעני של עשרות הקילומטרים הראשונים והופך לשביל שבהחלט ניתן לריצה ברוב קטעיו. עם זאת מדובר באירוע מורכב פיזית בחבל ארץ מרהיב. המקצים הקצרים יותר יכולים לשמש כטבילת אש ראשונה בשטח עבור רצי כביש מנוסים. מצריך 6-7 חודשי הכנה.

לאתר המירוץ

MIUT – כ-900 ק"מ מחופי פוטוגל, בלב האוקיינוס האטלנטי, שוכן האי MADEIRA. מדובר בגן עדן טרופי עם מזג אוויר מושלם כל השנה. רוב שטחי האי הוכרזו כשמורת טבע ואוצר לאומי ע"י UNESCO. הזינוק והסיום מאוד קרובים לפני הים. הפסגה הגבוהה ביותר היא מעל 1,800 מטרים וניחשתם נכון, מגיעים גם אליה. השביל נע בין הרים חשופים לג'ונגלים פראיים עם כמות לא מבוטלת של מדרגות אבן בשלל גדלים, כשהמקצה הארוך ביותר הוא 115 ק"מ עם 7,000 מטר טיפוס מצטבר. אחד האירועים היותר אקזוטיים ובין המבוקשים מסוגו. מתאים לרצים מנוסים ומצריך 8-9 חודשי הכנה (למקצה המלא).

לאתר המירוץ

מאי

Maxi-race du lac d'annecy – אחד האירועים הידועים בזירת ריצות ההרים בצרפת. אירח בעבר את אליפות העולם בריצות שטח ונחשב למסלול איכותי ותובעני מאוד. אנסי הינה עיר קיט יפהפיה על שפת אגם והרים סביב לה. הרים אלה מציגים מספר שבילים משופעים ומאתגרים שחוברים יחד להקפת האגם על קווי הרכס שמשקיפים עליו. המסלול המפורסם הוא כ-83 ק"מ באורכו עם למעלה מ-5,200 מטרים טיפוס מצטבר. השנה נוסף מקצה ארוך וקיצוני אף יותר עם 110 ק"מ וכ-7,000מטר טיפוס, לחובבי המרחקים התלת ספרתיים ולאלה שמעוניינים להתמודד עם השטח הטכני והלא צפוי שמציע האזור במשך יממה ואף למעלה מכך. הנופים בהחלט הופכים את הכאב למשתלם. לא מסלול למתחילים ומצריך 7-9 חודשי הכנה.

לאתר המירוץ

 

Emmona ultra trail – מחוז girona, שמורת טבע רחבת ידיים אליה ניתן להגיע מברצלונה בנסיעה של שעתיים ברכב, מסתיר בתוך שטחו את אחד המסלולים המשופעים והמורכבים ביותר באירופה. השביל עובר דרך עמקים מיוערים וגם דרך מעברים מסולעים בגובה של עד 2,900 מטרים. האירוע שייך לקבוצת ה-ALPINE-ULTRAS הספרדיים שמציעה עוד צמד אירועים מטורפים לא פחות באזור הפירנאים. האירוע מציע מקצים של 39 ק"מ (3,400 מטר טיפוס), 72 ק"מ (6,100 מטרים טיפוס) וה-129 ק"מ האימתני עם למעלה מ-10,000 מטר טיפוס מצטבר. תנאי מזג האוויר המשתנים בתדירות גבוהה משלימים את החבילה וסוגרים את הסיבות למספר המסיימים הנמוך כל שנה, כ-40% מהמשתתפים. מיועד לחובבי המסלולים הטכניים במיוחד ולבוגרי מספר אירועים עם אופי אלפיני באמתחתם. גם המקצה הבינוני ידרוש לפחות 9 חודשים של הכנה.

לאתר המירוץ

Transvulcania – אחד האירועים המסוקרים והמתוקשרים בעולם ריצות השטח. חציית האי הקנרי לה-פלמה הכוללת עליה לפסגתו הוולקנית שממנה נשקף נוף מרהיב על האי והאוקינוס שעוטף אותו. במהלך 8 השנים האחרונות הפך האירוע למפגש צמרת של טובי רצי העילית מכל העולם, וחוויה יוצאת דופן בעוצמות שלה לשאר הרצים מכל קשת היכולת. בשנה הקרובה כ-3,200 רצים יזנקו למסלול הררי רווי בחול אדום שמאפיין כל כך את האי הטרופי הזה. אורכו של המסלול הוא כ-74 ק"מ עם למעלה מ-4,200 מטרים טיפוס מצטבר, וכניסה וודאית לתוך עומס החום של צהרי היום. מתאים לרצי שטח עם מספר אירועים מאחוריהם. דורש אימוני הסתגלות לחום ותרגול אינטנסיבי של ריצה בירידות.

לאתר המירוץ

המשך בכתבה הבאה.

רומן ספיבק, בעלים ומאמן בקבוצת summit. רץ שטח ואולטרה מרתון מ-2010 ופועל לקידום התחום בישראל.

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.