בכתבה הקודמת סקר רומן ספיבק את מירוצי השטח באירופה מחודש מרץ ועד מאי. בכתבה הזאת נמשיך בסקירת אירועי ריצות השטח החשובים באירופה מיוני ועד אוגוסט. כתבה שנייה בסידרה

יוני
Zugspitz-Ultratrail – הגדול והמאורגן שבאירועי השטח בגרמניה. כ-3000 רצים ממלאים את העיירה גריינאו שבבוואריה. הפסגה העצומה של הצוקשפיצה מתנשאת לגובה של 2,960 מטרים ונראית מכל מקום בישובי העמק. המסלול שמקיף את הרכס וחוצה את הגבול לאוסטריה וחוזר לגריינאו מהצד השני הפך גם לחלק מאטרקציות הקיץ של האזור. המשתתפים יכולים לבחור בשפע של מקצים מ 25 ק"מ ועד 100 ק"מ. הארגון של האירוע הוא ללא דופי והמסלול יפהפה ושופע בתצפיות עוצרות נשימה. האירוע שחשף אותי לעולם האולטרה האלפיני, מחייב לפחות 7 חודשי הכנה ומיועד לקשת רחבה של רצים המוכנים לטפס הרבה באימונים ולתרגל כמויות נדיבות של ריצה טכנית בירידות.
לאתר המירוץ

Dolomiti extreme trail – הקפה טכנית ומשופעת מאוד באזור ואל די-זולדו שבדולומיטים. 3 מקצים לרמות שונות של משוגעים, 23,53 ו-103 ק"מ המאופיינים בעליות תלולות וירידות מרהיבות, יוצרים אירוע בעל אופי כפרי ונידח ועם זאת קיצוני ופראי. אירוע יחסית צעיר בנוף האולטרה האירופאי, אך כבר בעל מקום של כבוד בקרב חובבי האתגרים והמעברים הטכניים. אם כבר סיימתם אירועי אולטרה בשטח אלפיני ואינכם רוצים להגדיל את המרחק לכיוון ה-100מייל…זה בהחלט הרפתקאה שיש לשקול בכובד ראש.

לאתר המירוץ

Lavaredo ultra trail – אזור קורטינה ד'אמפצו היפהפה מציעה הקפה מרהיבה מהיפות שבדולומיטים. בעשור האחרון הפך האירוע למבוקש ויוקרתי ומושך אליו אלפי משתתפים, ולכן מחייב ניסיון תחרותי קודם בתחום האלפיני כתנאי קבלה. המסלול המלא הוא כ-120 ק"מ באורכו עם כ-6,000 מטרים טיפוס מצטבר. קיים גם אירוע קצר יותר, הקורטינה טרייל בן ה-48 ק"מ עם למעלה מ-2,600 מטר טיפוס. השטח מאופיין בעליות וירידות טכניות ולעיתים בוציות לצד שטחים נרחבים הניתנים לריצה נוחה, מה שהופך את האירוע הזה ליחסית נוח לשרידות ועם זאת, מי ששואף לסיים אותו בתוצאה מכובדת חייב להתאמן על מגוון האלמנטים המאפיינים אירוע כזה, משינויים באופי השטח ועד לאימוני מהירות.

לאתר המירוץ

Traversera- integral  PDE – אחד האירועים הכי "דחוסים" בשיפועים. "רק" 77ק"מ מפרידים בין קו הזינוק לסיום של ההרפתקאה המטורפת הזאת בשמורת Picos du Europa, אך כמות הטיפוס המטורפת הנצברת משבילים בגובה של 250 מטרים למעברים מושלגים בגבהים של 2,400 מטרים מגיעה ליותר מ-6,500 מטרים. אירוע מרהיב ומגוון מאוד באופיו. לעיתים רחוק מעולם הריצה והרבה יותר קרוב להייקינג עיקש על שטחים בלתי אפשריים. מחייב אימון בטיפוס אלפיני ובצליחת מעברים מושלגים. הכנה שיכולה לקחת אף למעלה מ-9 חודשים.

לאתר המירוץ


יולי

Lakeland100\50 – אזור Cumbria בצפון מערב אנגליה מאופיין בסבך אגמים והרים ירוקים שופעים באגני נחלים שוצפים. זה גם אזור שידוע לשמצה במזג האוויר המשתנה כמעט על בסיס שעתי. ועכשיו דמיינו לעצמכם 50 או 100 מייל בתנאים אלה. עם זאת, וכנראה בגלל זאת, ההרשמה לאירוע נסגרת תוך מספר שבועות מהרגע שהיא נפתחת. למעלה מחמישים אחוזים מהמשתתפים פורשים במהלך האירוע, וכל זאת למרות שמדובר בטיפוס של 6,300 מטרים על פני 162 ק"מ – לא הנתון הקיצוני ביותר בעולם האולטרה. מזג האוויר ההפכפך הוא הבוס הגדול של האירוע ויש להערך אליו בהתאם. הן מבחינה לוגיסטית והן מבחינה מנטלית ופיזית. יהיה קר, יהיה חם. יהיה גשם וברד ואז יהיה חם בבת אחת…וכנראה שהכל יהיה מתובל בהרבה בוץ. ללא ספק "בידור" אולטרה איכותי.

לאתר המירוץ

Orobie ultra trail – המסלול המכונה בפי רבים כ"שביל אוכל אדם". 140 ק"מ של מסע פראי באזור האורובייה של הדולומיטים האיטלקיים. מהזינוק בעיירה CLUSONE שקרובה לאגם ISEO ועד ההגעה הדרמטית לעיר העתיקה של ברגמו' צפויים המשתתפים לטפס כ-9,500 מטרים ולהגיע למעברי הרים בגבהים של עד 2,500 מטרים. כל המספרים אינם משקפים את האופי הטכני של שבילי המסלול. משופע, מסולע ובלתי צפוי זה התאור המתאים ביותר למה שהרגליים של המשתתפים עתידות לספוג. יותר מחצי יפרשו לפני הסיום וזמן הקטאוף עומד על 40 שעות. קיימת גרסת חצי מרחק, ה-GTO שגם היא מתהדרת בלמעלה מ-70 ק"מ ולמעלה מ-4,000 מטרים טיפוס. מיועד לרצי שטח מנוסים ששטח טכני אינו זר להם ודורש הכנה של 8-9 חודשים עם דגש על ריצה בשיפועים טכניים.

לאתר המירוץ

Buff epic trail – אחד מהאירועים הקיצוניים והקשוחים ביותר בספרד בפסגות המסולעות והחשופות של הפירנאים. המסלול המלא בן ה-106 ק"מ ועם למעלה מ 8,000 מטר טיפוס מצטבר, מתפרס על הפירנאים הצפוניים הסמוכים לאנדורה ומטפס למעברי הרים טכניים בגבהים של למעלה מ-2,700 מטרים. האופי האתגרי של האירוע הביא אותו לסיקור תקשורתי רחב בזירת השטח האירופאית. קיימים גם מקצים קצרים יותר של 42 ו-21 ק"מ משופעים למהדרין, אך המקצה המלא הוא זה שמושך אליו מאות משוגעי שטח מכל העולם. בנוסף, האירוע החיה את תנועת התיירים באזור הנידח של ה-Aigüestortes ושמורת אגם MAURICI. אירוע זה שווה ברמת הקושי שלו לאירועים הרבה יותר ארוכים ודורש הכנה פרטנית בריצה על משטחים מסולעים ומשופעים. מומלץ להשתתף במספר אירועים אלפינים לפני שנרשמים למשהו כזה.

לאתר המירוץ


Eiger ultratrail – נחשב בפי רבים למסלול המרהיב ביותר באירופה. מצבור שבילים הרריים ועתירי נוף באזור גרינדלוולד באלפים השוויצרים. האירוע מציע מקצים של 101, 51 ו-35 ק"מ. כולם אלפיניים וברוב המקרים עם רמזים של שלג וכמויות נדיבות של בוץ. 6,700 מטרים טיפוס מצטבר לא ישאירו אף איש אולטרה אדיש ועם זאת, מדובר בשבילים בעלי אופי זורם יותר ופחות קיצוני וטכני מאירועים מטורפים של הפירנאים או הדולומיטים. כל ההילה שעוטפת את האירוע הינה פחות של תחרות וזמנים הישגיים, אלא של מסע חווייתי ואתגרי הנוגע בפסגות המושלגות וצונח אל אגמי העמקים הקסומים. אירוע שיהפוך לזכרון מתוק עבור קשת רחבה של רצים ועדיין מומלצת הכנה של 7-8 חודשים בדגש על תרגול עם מקלות וריצות בירידות.

לאתר המירוץ


Trans D'havet – אירוע אינטימי המתרחש ברכס הדולומיטים הקטנים המזרחי לאגם גארדה באיטליה. מסלול מאוד חשוב מבחינה היסטורית – עובר דרך תעלות אבן שנחצבו בהרים בימי מלחמת העולם הראשונה. החוויה של להגיע לעיירה נידחת באמצע הלילה ולזנק משם לעליה שאינה נגמרת, ולהמשיך לעלות כל הדרך עד עלות השחר, ואז לגלות שאתה נמצא על גג העולם ושטיח עננים מתחתיך…וזה עוד לפני שהגעתם לחצי המרחק. יש משהו קסום באירוע כל כך דחוס בנופים ואלמנטים. בנוסף, יש לי פינה חמה בלב לאירוע הזה, שנבצר ממני לסיים אותו עקב הדרדרות מזג אוויר פתאומית שהובילה להפסקת האירוע וחילוץ המשתתפים מהמסלול. עוד אשוב לשם…וממליץ גם לאוהבי האתגרים שביניכם.

לאתר המירוץ

 

High trail vanoise – אירוע קטן באזור VAL D'ISERE המוכר לרבים כשמורת סקי רחבת ידיים. מדובר באירוע ייחודי שהמשתתפים בו עולים למעבר הרים הגבוה ביותר בכל אירועי השטח באירופה. ה- col du motte הינו קרחון עד המתנשא לגובה של 3,600 מטרים ומספק נוף פנורמי אל כל שלושת הואדיות של האיזור. המשתתפים באירוע ינועו בגובה ממוצע של למעלה מ-2200 מטרים ויסיימו לאחר שעברו למעלה מ-70ק"מ וטיפסו כ-5,200 מטרים במצטבר. בהכנה לאירוע כזה יש לקחת בחשבון עבודה בגבהים בתנאי חמצן דליל.

לאתר המירוץ

Vallnord Andorra ultratrail – אירוע השטח המסודר הקשה ביותר בעולם מבחינה טופוגרפית. הנסיכות הקטנה בין ספרד וצרפת מציעה שפע של פסגות משופעות לאלה האמיצים מספיק לבחור באתגר המטורף הזה. אפילו הקצר שבמקצים, המרתון, הוא למעשה 42.5ק"מ על 3,000 מטר טיפוס. ליותר מטורפים יש את ה-83 ק"מ על 5,000 מטר וה-112 על 9,600(!) מטרים טיפוס. לאובדניים באמת יש כמובן את ה-170 המפורסם עם 13,500 מטר טיפוס מצטבר. מדובר באירוע קשה באופן יוצא דופן שרוב המשתתפים בו עושים הפסקת שינה במהלך האירוע. ההרים המסולעים והעויינים עומדים בסתירה מוחלטת למתנדבים השמחים ואדיבי הפנים, ולמקומיים שמעודדים ללא הרף. כל המקצים באירוע דורשים חודשים של הכנה טכנית ספציפית בשטח טכני, והמקצה הארוך דורש כשנה של הכנה עם הרבה, הרבה עבודה בשיפועים. אחד מפסגות היעדים לאנשי אולטרה מנוסים.

לאתר המירוץ


אוגוסט

UTMB – המפורסם באירועי השטח באירופה ואחד המפורסמים והמבוקשים בעולם. ההקפה סביב רכס המון-בלאן קיבעה את מעמדה של שאמוני כמרכז אולטרה אירופאי. המסלול המפורסם עושה סיבוב באלפים הצרפתים, מגיע לקראת חצי הדרך לקורמאיור באיטליה, עובר דרך אזור CHAMPEX בשווייץ וחוזר חזרה לצרפת ב-30 הקילומטרים האחרונים. סה"כ 170 ק"מ עם למעלה מ-10,000 מטר טיפוס מצטבר. המסלול הזה מהווה את פסגת השאיפות של קהילות רצים שלמות מרחבי העולם, וקיבל את מעמדו לא רק בזכות יופיו והפסגות המאתגרות אלא גם בזכות שיטת הנקודות אותן הנרשמים צוברים ב-24 חודשים שקודמים להרשמה לאירוע וזאת עוד לפני ההגרלה שהם צפויים לעבור בדרך לאישור הרשמתם. קיימים גם מקצים של 100 ק"מ ו-54 ק"מ וגם מקצה שונה באופיו הטכני, ה-TDS המרושע עם 119 ק"מ ו-7,400 מטר טיפוס מצטבר במעברים טכניים ומסולעים. אין ספק שמדובר במפגש פסגה של יכולת ושאיפות, פסגות הרים ונופים עוצרי נשימה. לכל מי שהמסע שלו הוביל אותו לאירוע הזה צפויה כשנה של הכנה מפרכת, בדגש על תפקוד טכני וטקטי במגוון שיפועים וגבהים.

לאתר המירוץ

 

North downs way 100 – שביל לאומי יפהפה המתחיל בעיירה FARNHAM שבמחוז SURREY בדרום לונדון. למרות אופיו היחסית מישורי, מדובר בשביל לא צפוי, לעיתים בוצי, עם סידרה של עליות קטנות ותלולות שפוגעות במומנטום ההתקדמות של הרצים. בנוסף, הסימון של המסלול אינו מדוייק ועלול לגרום להתברברויות תכופות ולקילומטרים ארוכים ונוספים על הגבעות הבלתי פוסקות שבדרך לעיירה WHYE ולקו הסיום המיוחל לאחר 100 מייל. האירוע מפגיש את המשתתפים עם עייפות מנטלית וייאוש לצד הקשיים הפיזיים המוכרים. אירוע מבוקש מאוד ומוגבל ל-350 משתתפים שנותן פרספקטיבה טובה על אלמנטים רבים של אירוע אולטרה, ועוטף הכל באווירה אינטימית ומשפחתית. אחד ההישגים שאני הכי נהנה להיזכר בהם.

לאתר המירוץ

Echapee belle – מסלול הררי טכני ומאתגר החוצה את רכס ה-BELLEDONNE בצרפת. אחד המסלולים הקשים והטכניים ביותר באירופה. 144 ק"מ עם למעלה מ-11,000 מטר טיפוס מצטבר, יוצרים את אחד האירועים המשופעים בעולם וזה עוד לפני שמביאים בחשבון את המעברים הטכניים והמסולעים שבוחנים את כוחם של טובי האתלטים באירופה. האירוע מציע גם מקצים של 85 ו-47 ק"מ שמשופעים לא פחות ורחוקים מצוויליזציה וממקומות מיושבים. השביל עולה מגובה של 250 מטרים ועד לפסגות של 2,950 מטרים, ומחייב הכנה מנטלית ופיזית יוצאת דופן. השנה, השותף שלי אילן פריש מתכנן לסגור חשבון עם המסלול המאתגר הזה לאחר שלא הצליח בשנה שעברה. אילן גם מחזיק ברזומה האירועים שלו גם סיום של אירוע 100 מייל אימתניים ואלפיניים באותו איזור – UT4M. ניסיון מסוג זה מומלץ לכל מי ששוקל להיענות לאתגר כזה.

לאתר המירוץ

Swiss Irontrail – מסלול מיתולוגי ויפהפה שחלקיו שירתו את חיילי הכוחות המיוחדים של שווייץ (ושל חיילי בנות הברית השונות במלחמות העולם). ההקפה המלאה הינה מפלצת אימתנית ומשופעת בת למעלה מ-200 ק"מ ויותר מ-11,000 מטר טיפוס. ההקפה מתחילה ונגמרת בדבוס ועוברת דרך פסגות טכניות ומסולעות וגם דרך שבילים רחבים וסינגלים לרוב. קיימים מקצים של 129 ק"מ (7,000 מטר טיפוס), 91 ק"מ (5,400 מטר טיפוס) 41 ק"מ ו-21 ק"מ. אחד האירועים הקשים והמגוונים באירופה. בהחלט אלטרנטיבה מרתקת וראויה ל-UTMB המפורסם.

לאתר המירוץ

Matterhorn ultraks – אירוע SKYRUNNING יוצא דופן ביופיו באזור ZERMATT שבשווייץ. שיאו של המסלול בעליה למעבר הרים בגובה של 3,100 מטרים ממנו ניתן לראות מטווח מאוד קרוב את הפסגה של הר המאטרהורן – כן כן, זה מהלוגו של שוקולד טובלרון. אירוע זה הינו מהקצרים ברשימה הזאת ועם זאת ישאיר את המשתתפים בו פעורי פה אל מול הנופים הנגלים אליהם וכמובן יביא אותם לקצה גבול יכולתם בזכות השבילים המשופעים והמפותלים שהשוויצרים מתחזקים ביעילות כה מופתית. מספר ישראלים כבר רשמו נוכחות בהרפתקאה הזאת ואני מתאר לעצמי שעוד רבים יבואו בעקבותם בשנים הקרובות.

לאתר המירוץ

המשך בכתבה הבאה.

רומן ספיבק, בעלים ומאמן בקבוצת summit. רץ שטח ואולטרה מרתון מ-2010 ופועל לקידום התחום בישראל.

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.