אז נכון שאי אפשר לרוץ כמו שאנחנו רוצים, אבל יש כמה דברים שאנחנו כן יכולים לעשות בתקופה הזאת. המאמן פנו קוטר מציע דרכים להתמודד עם המציאות החדשה 

בימים אלה, שבהם אנחנו נאלצים להישאר בבית, והנחיות משרד הבריאות מחייבות אותנו לשנות את דפוסי ההתנהגות הרגילים שלנו, נכפית עלינו שגרת חיים אחרת, שונה בתכלית ממה שהורגלנו אליו. שגרת החיים החדשה, אינה מאפשרת קיום אימוני ריצה סדירים ומחייבת הגדרה מחדש של תחומי החיים בכלל ושל אימוני הריצה בפרט.

מטרת מאמר זה היא להציע דרכים להתמודדות עם המציאות החדשה בדרך מיטבית (תוך שמירה והקפדה על כל הנחיות משרד הבריאות!!) וכיצד ניתן לראות במציאות לא פשוטה זו, הזדמנות לעתיד ואפשרות לניצול מיטבי של הזמן הפנוי על מנת להפוך בסופו של דבר לרצים טובים יותר עם החזרה לשגרה.

  1. מנוחה זו לא מילה גסה: מספר ימי מנוחה (במיוחד למי מאיתנו שהיה תקופה ארוכה תחת תוכנית אימונים עמוסה, תובענית ואינטנסיבית) חשובים מבחינה פיזיולוגית ויתרמו להתאוששות ולשיקום נזקים שיצרנו לאורך תקופה ארוכה. אל תחששו לקחת פסק זמן למספר ימי מנוחה מריצה. הרווח הפיזיולוגי לטווח הארוך משמעותי וזו הזדמנות נדירה למילוי מצברים וריענון.

  2. זמן לאימונים אחרים – את ימי המנוחה (בהנחה שהצלחתם ליישם את ההמלצה הראשונה) ואת ימי הסגר כולם, כדאי לנצל לאימונים אחרים, כאלה שאנחנו מזניחים בדרך כלל בגלל מחסור בזמן: אימוני גמישות, כוח, פילאטיס, יוגה וכדומה. המטרה היא להיות רצים טובים יותר בטווח הארוך. בקרוב נחזור לשגרת אימונים, נקבע יעדים חדשים ונמשיך לשבור שיאים ולפרוץ גבולות. זאת הזדמנות בלתי חוזרת (מקווה מאוד) לצאת חזקים יותר, גמישים יותר ולבנות בסיס פיזיולוגי רחב יותר להמשך הדרך.

  3. הגדרת מטרות- ביטול המרוצים ושינוי מועד יעדים קרובים מחייב שינוי בתוכנית האימונים. אין סיבה להמשיך להתאמן לקראת מרתון כאשר אין מרתון. לכן, במקום להמשיך ולעשות את מה שעשיתם קודם, חשוב להתאים את האימונים למציאות החדשה ולפעול בהתאם. המציאות השתנתה ועל תוכנית האימונים להיות מותאמת למגבלות החדשות. ככלל, ניתן לעשות שני דברים שונים (מוזמנים לבחור מה נכון ומתאים לכם יותר ו/או לשלב בין שתי האופציות):
  • לרוץ " בלי מטרה"– מאחר והנחיות משרד הבריאות מגבילות אותנו (נכון לכתיבת שורות אלה) לפעילות בטווח של 100 מטרים מהבית, ומנטלית קשה לשמור על נפח אימון ועל ריצה לזמן ממושך, צאו לרוץ בלי שעון, בלי להגדיר קצב או מהירות והשתמשו בריצה ככלי לפורקן לחצים להוצאת אגרסיות וכעוגן של שפיות ושמירה על שגרת חיים מוכרת ואהובה. אלו מאיתנו, שרגילים לאימוני נפח ארוכים, יכולים לחלק את האימון לשניים ואפילו לשלוש ריצות קצרות יותר לאורך היממה (בוקר/ערב, בוקר/צוהריים/ערב).
  • חיזוק נקודות תורפה בריצה – ניתן במסגרת המגבלות הקיימות לבצע אימונים קצרים יחסית שמטרתם תרגול וחיזוק אספקטים שאנחנו חזקים בהם פחות, שיאפשרו בטווח הארוך שיפור כללי ועמידה טובה יותר ביעדים. שמירה על קצב אחיד, עבודה על שיפור מהירות, עליות ואימוני טכניקה הן דוגמאות אחדות לאימונים שניתן לבצע בימים אלה.

  1. גליל, גליל ו…גליל – אמנם אי אפשר ללכת לפיזיותרפיה ולנצל את הזמן כדי לטפל בפציעות קיימות, אבל עבודה עם גליל היא תחליף נהדר שיעזור להיפטר מבעיות ישנות.

  2. תזונה – הזמן הפנוי והשעות בבית הן הזדמנות נפלאה לשינוי וטיפוח הרגלי תזונה טובים יותר ולסגל הרגלי אכילה נכונה ובריאה לכל בני המשפחה.

  3. פעילות משותפת עם בני המשפחה – נצלו את הזמן כדי ליצור פעילות משפחתית משותפת. זאת הזדמנות ליצור זיכרונות משותפים ולבצע שלל אימונים עם שאר בני המשפחה (גם כאן, חשוב להישמע ולשמור על ההנחיות של משרד הבריאות כתנאי מוקדם לביצוע כל פעילות). אימון שיבוצע יחד כמשפחה יתרום בפן הגופני ובפן החברתי ובנוסף, יסייע להעביר את התקופה הלחוצה שבה אנו חיים בצורה נינוחה יותר.

המשבר הנוכחי יסתיים ובעתיד הקרוב נחזור בהדרגה לשגרה מבורכת. ניתן לנצל את הזמן הנכפה עלינו בבית ואת הזמן הפנוי כדי ליצור בסיס רחב, טוב יותר שממנו נוכל להגשים יעדים ישנים שנדחו ויעדים חדשים שיעמדו בפנינו כרצים. הבחירה היא של כל אחד ואחת מאיתנו, נצלו את הזמן למנוחה מצד אחד ולשיפור יכולות מצד שני.

להתראות על קו הזינוק.

תגובה אחת

  1. אליקו

    חשוב ביותר.
    בבידוד, בחדר השינה, רצתי 10 ק"מ בכדי לשמור על שפיות (או שאיבדתי אותה ?)
    (;

    הגב

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.