איגוד האתלטיקה העולמי הוציא לאחרונה הנחיות חדשות שאמורות למתוח קו באשר למותר ואסור ליצרני הנעליים בכדי למנוע יתרון לא תחרותי

בעקבות הנעל מעוררת המחלוקת שבה רץ אליוד קיפצ'וגה כששבר את מחסום השעתיים, החל ויכוח בעולם בסוגייה שזכתה לכינוי "סימום טכנולוגי". בויכוח הזה יש גוף אחד שאחראי לקבל החלטות ולהתוות קו מנחה והוא איגוד האתלטיקה העולמי.

בחודשים האחרונים מומחים מטעם האיגוד בדקו את נעלי ה-VaporFly הנמכרות כיום בחנויות ולא מצאו לנכון לפסול אותן. יש לציין שאלו לא אותן הנעליים בהן השתמש קיפצ'וגה – הוא השתמש באב טיפוס מיוחד שנקרא AlpaFly, ולא משווק בחנויות. את הדגם הזה איגוד האתלטיקה פסל והוא לא יהיה מוכר לצורך קביעת שיאים אישיים במרוצים השונים.

נייקי לא לבד במרוץ אחר הקרבון ושיפור הנעליים. יותר מ-12 מותגי נעליים כבר פיתחו ומייצרים נעליים עם לוחית קרבון ולכן איגוד האתלטיקה העולמי נדרש להוציא הנחיות חדשות לעתיד, כדי למנוע מצב שהנעל היא זאת שתעשה את ההבדל ולא הספורטאי.

התקנות החדשות

על פי ההנחיות החדשות של האיגוד, החל מ-30 באפריל 2020, כל נעל חייבת להיות זמינה לרכישה בחנויות לתקופה של לפחות 4 חודשים, לפני שיהיה ניתן להשתמש בה בתחרויות. אם הנעל לא תהיה זמינה לרכישה לקהל הרחב, היא תחשב כאב טיפוס ולא ניתן יהיה להתחרות איתה. אם לאיגוד יש חשד שנעל מסויימת לא עומדת בכללים, הוא יהיה רשאי להשעות זמנית את השימוש בה עד לסיום הבדיקות, ובזמן הזה לא ניתן יהיה לספורטאים להשתמש בה לצורך קביעת שיאים.

כדי להימנע מ"תחומים אפורים", ההנחיות החדשות יורדות לפרטים ספציפיים בייצור הנעליים ולפיהן, עובי הסולייה לא יהיה יותר מ-40 מ"מ, אסור שהסולייה תכיל יותר מפלטה אחת או להב אחד (קרבון או חומר אחר) וגם הוא צריך להיות במישור אחד (אסור שיהיו לוחיות זו על זו). שופט התחרות רשאי יהיה לקבל לידיו את הנעליים בהם התחרו הספורטאים לצרכי בדיקה.

עקב הצורך בבדיקות של טכנולוגיות חדשות שעתידות להיכנס לשוק, הקים האיגוד צוותי עבודה ומחקר שתפקידם יהיה לבחון את הפיתוחים החדשים יחד עם היצרנים, ולקבוע אם הם עומדים בתקנות החדשות.

נשיא איגוד האתלטיקה סבסטיאן קו אמר בהקשר זה: "זה לא מתפקידנו להתוות רגולציה על כל שוק הנעליים, אבל אנחנו צריכים לשמור על היושרה בתחרות בין ספורטאי עילית ועלינו לוודא שהנעליים שבם משתמשים לא נותנים להם יתרון לא הוגן".

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.