תופעת המתאזרחים מוכרת בכל העולם וגם בישראל. בעוד שבתחומים פופולריים כמו בכדורסל למשל, שחקנים שישראל חפצה ביקרם מקבלים אזרחות די בקלות, ממתינה המרתוניסטית המוכשרת לונה צ'מטאי שקבעה תוצאת קריטריון במרתון תל אביב, שמשהו במשרד הפנים יתחיל לזוז. שליו ברוש בקריאת השכמה למקבלי ההחלטות במשרד הפנים לפני שיהיה מאוחר מדי

מתאזרחים היא תופעה ידועה ומוכרת בספורט העולמי והישראלי. כמו בכל תחום, גם כאן יש הטוענים בעד ונגד. אלה שבעד טוענים שמתאזרחים מביאים לקידום הספורט ולהישגים בזירה הבינלאומית. המתנגדים חושבים שהמתאזרח תופס את המשבצת של הישראלי ובכך מונע ממנו להתקדם ולהשתתף בתחרויות בינלאומיות.

לידעתכם אלפרדו די סטפנו נולד בארגנטינה אבל ייצג את נבחרת ספרד. גם מריו באלוטלי לא בדיוק איטלקי – מדובר בבחור אפריקני שאומץ על ידי משפחה איטלקית, קיבל אזרחות ומייצג את נבחרת איטליה.

אבל למה ללכת רחוק: שחקנים כמו לבן מרסר, לו סילבר, דיאור פיישר, דריק שרפ ועוד רבים אחרים, שחקנים אמריקנים ששיחקו בנבחרות ישראל בכדורסל, חלקם נישאו לישראליות חלקם לא, אבל כולם קיבלו אזרחות וייצגו אותנו. דונלד סנפורד אמריקני שנישא לדניאל דקל קיבל אזרחות ומייצג את ישראל בריצת 400 מטר ואף מביא הישגים יפים בזירה האירופית.

המקרה הבא פשוט הרבה יותר, לונה צ'מטאי אצנית קנייתית שנישאה למאמן דן סלפטר, לשניים ילד משותף הם חיים ומתאמנים בישראל, אך היא עדיין לא קיבלה אזרחות, ולא יכולה לייצג את ישראל.

כנראה שיש גופים שלהם קל יותר לאזרח ספורטאים מאשר לאחרים. הבירוקרטיה והעסקנות שמעכבת ודוחה בקשות אזרחות לא בדיוק מעודדת את קידום הספורט וחבל.

33205529365aadd30e206a7b91719647

בשבוע שעבר התקיים כנס מאמנים לריצות ארוכות. גיל לוסטיג יו״ר המחלקה לספורט הישגי, נשאל מדוע לא מצליחה לקום יורשת לנילי אברמסקי, ואין לנו רצה שיורדת מ-2:50 שעות במרתון. והנה שלושה ימים אחרי מגיע לונה צ׳אמטי ובמרתון השני שלה בסך הכל משיגה תוצאה של 2:40, תוצאה הטובה בחמש דקות מהקריטריון שנקבע לריו.

לוסטיג, בזמן שאתם מחפשים ספורטאים בעולם שיוכלו לייצג את ישראל, יש לכם ספורטאית מצויינת מתחת לאף שיש לה את כל הסיבות לקבל אזרחות, והעניין עדיין מתעכב. זה לא שאנו שופעים בספורטאים שמייצגים אותנו באולימפיאדה, אז בבקשה שמישהו ירים את הכפפה. אני ועוד מיליוני ישראלים נשמח לראות אותה צועדת ב-5 באוגוסט בריו כשהיא מניפה את דגל ישראל.

שליו ברוש הוא מרתוניסט, אולטרה-מרתוניסט ומאמן ריצה 

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.