הספרטתלון נחשב למרוץ האולטרה-כביש הקשה בעולם. כיצד ניתן להירשם אליו ומיהם הישראלים שכבר רצו אותו? המאמן שליו ברוש משרטט לכם את הדרך לספרטתלון

בסוף החודש ייתקיים מרוץ הספרתטלון – אחד ממרוצי האולטרה כביש הקשים. לאחרונה אני שומע על טרנד חדש, לחפש קריטריון לספרתטלון, שזה מבורך מאוד בתנאים מסויימים, אז החלטתי לכתוב לכם על הדרך להגיע לשם.

הספרתטלון הוא מרוץ אולטרה כביש למרחק של 246 ק"מ מנקודה לנקודה, מאקרופוליס שבאתונה ועד למלך ליאונידיס היושב בספרטה. אומנם לא מדובר בריצה עם טיפוס מצטבר רב, אך זאת ריצה למרחק גדול במהירות גבוהה יחסית ובטמפרטורות גבוהות לעיתים קרובות.

למרוץ 75 תחנות בדרך, שבכל אחת מהן יש קאטאוף, ולכן יש חשיבות לתכנן נכון את הדרך ואת קצב הריצה. המרוץ ברובו מישורי, אך יש שלוש עליות ארוכות עם שיפועים של כ-8 אחוז, דבר שמצריך לעבור לפאוור-הייקינג ולוודא שצברתם "בנק" דקות מספיק גדול שיילך ויירד ככל שתטפסו על ההר.

גרף הגבהים של המרוץ

לכל רץ מותר להעזר במלווה לוגיסטי שאסור לו לרוץ בשום קטע במסלול, ומותר לו לפגוש את הרץ רק ב-15 תחנות מתוך 75. יש איסור מוחלט לרוץ עם אוזניות או להיעזר במקלות.

המרוץ נחשב למאוד יוקרתי ומביעים בו עניין רב בכל העולם, אך המארגנים החליטו שבכל שנה ישתתפו בו כ-300 רצים בלבד, לכן הוחלט להציב קריטריון שיוריד את מספר הנרשמים. גם זה לא עזר ובכל שנה נרשמים מאות רצים לתחרות, אז הוחלט שרץ שעשה תוצאה מהירה ב-20 אחוז מהקריטריון, נכנס אוטומטית למרוץ וכל השאר הרצים שהשיגו קריטריון משתתפים בהגרלה.

כדי לסבר את האוזן, אחד הקריטריונים להרשמה למרוץ הספרתטלון הוא ריצת 100 ק"מ בתחרות רשמית ומוכרת. התוצאה המינימלית לרישום להגרלה היא מתחת ל-10 שעות ואילו ההרשמה האוטומטית ללא הגרלה היא 8 שעות. למיטב ידעתי אין אף ישראלי שירד מ-8 שעות. הריצה מתקיימת בסוף חודש ספטמבר ביוון עם מזג אוויר מאוד דומה למזג האוויר הישראלי עם חום ולחות, ולא פעם נרשמו טמפרטורות של 35 מעלות, מה שמקשה מאוד על משתתפים שלא רגילים לחום.

בשל התנאים הקשים, כמות הרצים שמסיימים את התחרות לאורך השנים קטנה ועומדת על כ-33 אחוז. רץ שזאת הפעם הראשונה שלו "יהנה" מיחס גרוע פי כמה – רק 10 אחוזים מהמשתתפים לראשונה במרוץ מסיימים אותו.

ישראלים בספרטאתלון

בצד הישראלי נרשמות הצלחות גבוהות יותר: 8 רצים נרשמו לאורך השנים, מתוכם 4 סיימו את המרוץ, שזה 50 אחוז ואילו אחוז הישראלים שהצליחו לסיים בפעם הראשונה גם הוא עומד על 50 אחוז לעומת 10 אחוז כללי.


גלעד קראוז

בשנה שעברה נרשמה הצלחה מיוחדת כש-75 אחוז מהישראלים סיימו את התחרות, ו-66 אחוז מאלה שזאת הפעם הראשונה שלהם (2/3) היחס הגבוה מכלל המדינות.


חיים אייז, אריאל רוזנפלד וניר עזיזה צילום: מירב מולכו

הישראלים שסיימו את המרוץ הם: גלעד קראוז 4 פעמים, אריאל רוזנפלד פעמיים, ניר עזיזה וחיים אייז פעם אחת כל אחד.
השנה יהיה לי העונג להצטרף בפעם הראשונה למרוץ לצד רוזנפלד וקראוז.

כתבות נוספות של שליו ברוש:
תוכנית אימון לחצי מרתון
תוכנית אימון למרתון
תוכנית אימון ל-10 ק"מ
תוכנית אימון ל-5 ק"מ

הדרך שלי לספרטתלון

כמה תובנות שלי ממהלך השנים האחרונות: בשנת 2014 סיימתי את אולטרה מרתון סובב עמק למרחק של 100 ק"מ ב-10:40 שעות. חסרו לי 10 דקות כדי להשיג קריטריון (הקריטריון אז היה 10:30 שעות) וכבר אז תכננתי את הדרך לספרטה. לרוע מזלי הקריטריון השתנה ל-10 שעות וכך גם התכנון העתידי שלי.

לאחר 4 שנים של עבודה על מהירויות הגדלת הסח"ח, העלת נפחים וחיזוק שרירים, קבעתי בשנה שעברה את הקריטריון האוטומטי להשתתפות במרוץ. דבר שלא מקנה לי שום דבר חוץ מהזכות לא להשתתף בהגרלה. את הדרך צריך לעבור כמו כולם ועם הרבה משברים, ולכן אני ממליץ לכל אדם שמתכנן את הספרתטלון, תסתכלו 3-4 שנים קדימה. מדובר במירוץ קשה למרחק ארוך מאוד במהירות גבוהה ובטמפרטורות גבוהות – רק מי שיש לו עומק ברגליים ונסיון יש לו סיכוי להצליח, ובהרבה מקרים גם זה לא מספיק. שמעתי גם על רצים שסיימו 7 פעמים את הספרתטלון ובשנים מסוימות כשלו.

אנחנו מקווים שבקרוב יצטרפו לרשימה המכובדת הזאת גם נשים ישראליות. כרגע למיטב ידעתי יש שלוש נשים שמחזיקות בקריטריון להגרלה – מעניין לראות אם הם יעשו את הצד הבא ויירשמו.

מוזמנים להתייעץ ולשאול שאלות.

שליו ברוש הוא מרתוניסט, אולטרה-מרתוניסט ומאמן ריצה 

כתבות נוספות של שליו ברוש:

תפקיד הפייסר ואחריות הרץ

הטייפר – אזור הדימדומים בדרך המרתון

מרתון ראשון – בארץ או בחו"ל?

כיצד ללוות רץ אולטרה במירוץ

תגובה אחת

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.