המסלול של דודי אלון

אורך מסלול: 26 ק"מ מנקודה לנקודה.
טיפוס מצטבר: 500 מטר.
נקודת מוצא: תחנת פז בכניסה לדימונה על כביש 25 מבאר-שבע לצומת-הערבה.
נקודת סיום: חניון בית-המלון 'אירוס המדבר' שבירוחם.

המסלול הוא מנקודה לנקודה ולכן נדרשת הקפצת רכבים. יש קווי שירות של אוטובוסים בימי חול בין נקודת-הסיום לנקודת-המוצא בבקרים כפי שניתן להתעדכן באתר 'אוטובוסים' (ww.bus.co.il).

המסלול הוא מדברי ולכן מומלץ לבצעו במזג אוויר קריר ככל האפשר ועם 3 ליטרים מים לפחות.

סיפור דרך

נתחיל את הריצה בתחנת הדלק פז שעל כביש 25 החוצה את דימונה. נצא עם הכביש היוצא דרומה בין תחנת דלק פז לבין תחנת TEN. בצומת הראשונה נמשיך דרומה באותו כיוון. כשמסתיימת סוללת העפר שמשמאל לכביש, נבחין בשביל המסתעף שמאלה מהכביש ונשתלב בו (1.2 ק"מ). נרוץ דרומה לכיוון קוו המתח הגבוה ולקראתו, בצומת ה-T נפנה ימינה לכיוון דרום-דרום-מערב עם קווי-המתח (1.8 ק"מ). נמשיך עם השביל שחוצה מתחת לקווי המתח בכיוון כללי דרומה. לאחר 3 ק"מ בדיוק, שביל ג'יפים קטן יסתעף מהשביל הראשי מזרחה, נפנה אליו שמאלה. נמשיך בכוון הראשוני, עם השביל הראשי מזרח-דרום-מזרח עד למרגלות רכס הר-צייד (6.4 ק"מ).

כאן שביל ג'יפים טוב מטפס בתחילה שמאלה ולאחר מכן מתעקל ימינה בטיפוס עד קו פרשת המים של קמר הר-צייד (8.0 ק"מ). זו העלייה המרכזית והמשמעותית במסלול זה. נפנה ימינה, על שביל ברור עד פסגת הר-צייד (8.6 ק"מ).

מפסגת הר-צייד, בשביל עיזים לא ברור נרד מערבה לאוכף. אם קשה להבחין במוצא השביל – אל דאגה, התחילו לרדת מערבה והשתלבו בשביל היורד כשתחתכו אותו במוקדם או במאוחר.מכאן (8.9 ק"מ), באוכף למרגלות מערב הר-צייד, נמשיך בריצה על שביל עיזים צר אך נוח שמתחיל בכיוון מערב ומתעקל לאיטו דרומה. השביל שומר על קו הגובה כשמימיננו כיפות הרכס ומשמאלנו נחלים היורדים מטה מערבה לכוון מישור רותם.

בק"מ 11.2 נפנה שוב מערבה על שביל ג'יפים מתרחב שנע בסמוך לקו פרשת המים של השלוחה על מדרגת הסלע מעל התהום שמשמאלנו. בק"מ 11.8 צומת שבילים. הפניה ימינה מובילה לירוחם ואילו אנו נפנה שמאלה, נרד לאוכף ונטפס במתינות חזרה לשפת המכתש-הגדול. לאחר תצפית אל הנוף המרהיב הנשקף דרומה לתוך המכתש הגדול, ניקח מערבה לשביל עיזים המתפתל על צלע ההר. השביל צר ומרחוק נראה מסוכן, אך הוא מותיר שולי ביטחון נוחים לאורך כל אורכו. בקטעים הצרים הקצרים מוטב ללכת מאשר לרוץ.

בק"מ ה-15 שביל העיזים מתפצל. יש לבחור את הנתיב המוליך ימינה למעלה אל שפת המכתש-הגדול. נמשיך ונבחר שבילי עיזים המתפתלים על שפת המכתש-הגדול תוך שמידי פעם אנו חוצים ואדיות בירידות יחסית תלולות. כך, לאחר 2.5 ק"מ של ריצה מלווה את שפת המכתש, נגיע למצפה אבנון (17.5 ק"מ). נקיף את הגבעה שמדרום לו ונשתלב בכביש הגישה למצפה (18.2 ק"מ). עם שביל כורכר רחב זה נרד עד לצומת עם הכביש הראשי, הוא כביש 225 היורד למכתש-הגדול (18.8 ק"מ).

נחצה את הכביש ונמשיך עם שביל הג'יפים היוצא מעט מערבית לצמת ממנה באנו דרומה. ב-19.5 קמ', שביל הג'יפים מטפס בחדות שמאלה. נעזוב אותו ונרוץ על שביל עיזים, הוא סינגל ירוחם עד לק"מ 20.3. כאן נפנה שמאלה ונטפס לאוכף. מזרחית לאוכף נבחין בשביל צר אך ברור היורד על מדרגת הסלע של שפת המכתש הגדול. נרוץ על מדרגה זו עד לק"מ 21.7. כאן נמשיך עם שביל העיזים המטפס על השלוחה משמאל. הדרך נראית צרה ולא מבטיחה, אך אל דאגה זה מעבר בטוח של כ-100 מטרים. בק"מ 21.8 נבחין בנחל הרחב והנוח, נחל שועלים היורד מערבה ונכנס אליו.

נרוץ בשביל המלווה את ערוץ נחל שועלים עד לק"מ 22.6, שם נפנה צפונה ונטפס בחדות עם השביל המסומן היטב בסימון שבילים אדום.
בק"מ 22.9 השביל האדום חוצה את האוכף ויורד לכיוון ירוחם שבבתיה כבר נבחין למרחוק. נמשיך עם הערוץ המתפתל לכיוון ירוחם על הגדה הימנית הצפונית היפה יותר.הנחל משופע בגבים לאחר הגשמים.
בק"מ 25.6 נעזוב את הנחל ונרוץ צפונה לכיוון בתיה הדרומיים של ירוחם. משם בהליכת שחרור ברחוב, ישר צפונה נגיע לכביש הראשי, כביש 225 בו נפנה ימינה ונמשיך עוד כ-200 מטר עד לחניון מלון 'אירוס-המדבר'.

הערות

אין קטעים מסוכנים במסלול, אך חלק מהשבילים מתפתל על שפת מדרונות תלולים. במקומות אלו מומלץ לנקוט משנה זהירות ולעבור להליכה במידת הצורך.

ניתן לבצע סטיות קטנות מהמסלול והללו אולי ידרשו טיפוסים מיותרים. אולם יש לשים לב במיוחד לפיצול השבילים בק"מ 15. זה המקום שבו יש לצאת מהמכתש למעלה אל שפתו. השביל הברור יותר הממשיך קדימה, יורד לאחר מספר מאות מטרים לתוך המכתש עצמו.

בכל שלב (למעט הקטע שבין ק"מ 13-15), בחירה בשביל היורד מערבה תסיים די מהר ובביטחה את המסלול, אם בהגעה לכביש דימונה ירוחם או למאהלי הבדואים הסמוכים לו ואם לירוחם עצמה.

למעונינים להאריך את המסלול מומלץ להמשיך בק"מ 22.6 ישר ולא לפנות צפונה לשביל האדום. פשוט לזרום עם נחל שועלים היפהפה עד לכביש ירוחם שדה בוקר. ניתן לרוץ בחופשיות במורד הערוץ היפה. דבר זה יאריך את המסלול לכ-30 ק"מ.

ריצה מהנה

מוזמנים להיכנס לבלוג של דודי

ריצות שטח: כל המסלולים

להורדת המסלול לשעון לחצו כאן

המדריך המלא להורדת מסלול לגרמין, לסונטו ולפולאר

רוצים לשתף את קהילת הרצים במסלול שלכם? צרו איתנו קשר

 

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.