זה לא אוגוסט בלי המונדיאל של ריצות ההרים: ה-UTMB יוזנק השבוע על שלל מקציו, ואנחנו נותנים לכם סקירה של כל מה שצריך לדעת לפני יריית הזינוק

זמן UTMB הגיע – התקופה בשנה שבה כל עולם ריצות ההרים נושא עיניו אל שאמוני, העיירה שבעמק שלמרגלות המון-בלאן בצרפת, לקראת אחת הפסגות של השנה מבחינת ריצות ההרים בעולם.

ה-UTMB כבר מזמן הפך למונדיאל של ריצות ההרים, ומשנה לשנה הוא הופך לגדול יותר ומעניין יותר. שיטת הניקוד החדשה והפריסה העולמית של מרוצי UTMB, יהפכו עם השנים את המרוץ בצרפת ל"גמר" העולמי של ריצות ההרים. ניצנים של זה אפשר לראות כבר השנה, והמגמה רק תלך ותתגבר, כשהשדה של רצי העילית רק ילך ויגדל וידחוף את הרמה העולמית עוד ועוד למעלה.

סטטיסטיקות ומספרים

22,853 איש הגישו בקשות לרישום למקצים של ה-UTMB – זה המספר השלישי הגבוה ביותר של ביקושים למירוץ. מבחינת מקצים החלוקה היא:

UTMB עם ביקוש של 195%.

CCC עם ביקוש של 301%.

TDS עם ביקוש של 138% (זה מקצה שבדרך כלל לא זוכה לביקוש גבוה).

חלה עלייה משמעותית של השתתפות בקרב רצי העילית בכל המקצים: 590 רצי עילית רשומים השנה במקצים השונים (גברים ונשים).

חמשת המדינות המיוצגות ביותר ב-UTMB הן צרפת, ספרד, איטליה, אנגליה וארה"ב. בעניין זה יש לציין את היעדרותה של סין מ-15 הראשונות – השנה ישתתפו רק 90 רצים סינים. בשנים שלפני הקורונה חלה עלייה משמעותית בהשתתפות רצים מסין, כולל בקרב רצי עילית.

רצי עילית גברים

מדי שנה אנחנו מקווים שכל הכוכבים יסתדרו (תרתי משמע), ונוכל לראות את רצי העילית המעניינים ביותר, כתף אל כתף על קו הזינוק של ה-UTMB. השנה זה כמעט קורה, ולצערנו שני רצים שה-UTMB הוא לא אותו המירוץ בלעדיהם לא משתתפים: פרנסואה דאהן והגיבור המקומי זבייה טבנרד שנפצע לפני כמה שבועות.

אבל זה הזמן לדבר על מי שכן משתתף: השנה עומד להיות קרב ענקים בין כמה רצים שהפוטנציאל, הנסיון והרזומה שלהם, מציב כל אחד מהם כמועמד רציני לזכייה.

קיליאן ז'ורנה UTMB® photo Pascal Tournaire

נתחיל במובן מאליו – קיליאן ז'ורנה. נדמה שכבר נכתב ונאמר הכל על הרץ הקטלוני המוכשר הזה. למי שעדיין לא מכיר, מומלץ להעיף מבט על רשימת ההישגים והזכיות שלו במירוצי ההרים הקשים ביותר בעשור האחרון, ממרחק מרתון ועד מאה מייל. עוד לא קרה בהיסטוריה, שרץ הרים מככב באופן עקבי ובלתי מעורער במפת המירוצים העולמית, כפי שקיליאן עשה. ואם זה לא מספיק, הוא לקח על עצמו אתגרים נוספים כמו להיות האדם המהיר ביותר שטיפס על האוורסט בלי חמצן או חבלים.

קיליאן מגיע ל-UTMB אחרי ניצחון מרשים בהארדרוק רק לפני כמה שבועות, בתום קרב צמוד עם פרנסואה דאהן. אם יש מרחק שקיליאן שולט בו, טוב בו ויודע לנהל אותו בצורה אינטיליגנטית – זה המאה מייל. זה לא רק איך שהוא בוחר לרוץ, זה איך שהוא בוחר לרוץ ביחס למתחרים שלו. הוא יודע לא להיגרר בשלבים מוקדמים ולהישרף, ובעיקר יודע מתי לשחרר את הסוסים ולפרוץ קדימה.

ה-UTMB יותר מכל מרוץ אחר, הוא מרוץ שרצי העילית שבטופ לא יכולים סתם "לרוץ את המרוץ שלהם", ועל כל טעות קטנה הם משלמים במיקום ולעיתים בפרישה. קיליאן זכה ב-UTMB כבר שלוש פעמים, ונראה שהשנה הוא ירצה להראות שהוא עדיין מלך ההרים.

מול קיליאן יתייצב, ולא בפעם הראשונה, האמריקני ג'ים וולמסלי. בכל פעם שג'ים מגיע ל-UTMB יש התרגשות באוויר. השאלה שתמיד נשאלת היא – "האם ג'ים וולמסלי יעשה את זה הפעם ויהיה האמריקני הראשון שמנצח את ה-UTMB".

בפעמים הקודמות שהוא השתתף במרוץ נראה שהוא היה עדיין לא בשל למעמד. הוא עשה הרבה טעויות של רץ צעיר ומתלהב, ושילם עליהן בפרישה או בסיום במקומות שרחוקים מהפוטנציאל שלו.

אז האם וולמסלי התבגר?

מי שעוקב אחריו בסטרבה רואה שהוא בחודשים האחרונים נמצא בצרפת, תופר מקטעים מהמרוץ, חווה ברגליים כל קטע וקטע ומתחדד לקראת המרוץ. וזה כבר סימן טוב. גם העובדה שהוא ויתר השנה על הווסטרן-סטייטס, מעידה שהוא לוקח ברצינות מאוד את המרוץ. את זה שיש לו את זה ברגליים אנחנו יודעים – מה שבדרך כלל הכשיל אותו בפעמים הקודמות זה הראש.

האסטרטגיה של וולמסלי במרוצים הקודמים היתה לפתוח פער בשלבים די מוקדמים – מה שגרם לו להישרף די מוקדם, ואז הוא נאלץ לפרוש או להשתרך מאחור. אם הוא ישכיל להישאר עם הדבוקה המובילה ברוב המרוץ ולשמור כוחות לקראת הרבע האחרון – יש סיכוי טוב שתהיה לנו דרמה ונראה אותו ראש בראש מול קיליאן.

טיבו גראבייר UTMB® – photo Michel Cottin

רץ צרפתי שכדאי לשים לב אליו הוא טיבו גאריבייר. גאריבייר הצטיין בשנים האחרונות במרחקים של עד 100 ק"מ, הגיע שני ב-CCC בשנת 2019 וראשון ב-CCC בשנה שעברה. הוא הגיע שני במדירה השנה (115 ק"מ) והשאלה הגדולה היא האם הוא יצליח לעשות את המעבר למאה מייל ועדיין לשמור על היכולות הגבוהות שלו.

אוריליאן דונלד פלץ UTMB® photo Laurent Salino

צרפתי נוסף שמועמד לשלשה הראשונה הוא אוריליאן דונלד פלץ, שהגיע בשנה שעברה במקום השני ב-UTMB. לאורליאן היתה שנה מצוינת שמעידה על כך שהוא מגיע בכושר מצוין ל-UTMB: הוא ניצח בטרנסגרנוולקניה והגיע שלישי באולטרה בפירינאים למרחק של 100 ק"מ.

פאבלו ויאלה   UTMB®photo Marta Bacardit

מועמד נוסף שעשוי להפתיע הוא הספרדי החזק פאבלו ויאלה. ויאלה הוא שם מוכר בסצינת ריצות האולטרה בעולם, הבעיה היא שהוא לא מאוד עקבי ולכן זה מאוד תלוי איזה יום הוא יתפוס ב-UTMB. הוא ניצח ב-TDS החדש ב-2019 שנחשב מרוץ קשה יותר מה-UTMB, זכה יחד עם פאו קאפל בטרנס גרנקנאריה ב-2020 וזה מאוד לא יפתיע אם נראה אותו בדבוקה המובילה השנה – אולי אפילו על הפודיום.

רצות עילית נשים

בהיעדרה של האישה והאגדה קורטני דיוולטר, הפוקוס השנה עובר לרגנה דיבייטס ההולנדית. דיבייטס בנתה את עצמה בשנים האחרונות, כרצת הרים חזקה, כשהיא עולה בהדרגה במרחקים וכובשת עוד ועוד פודיומים בדרך. רגנה מגיעה ל-UTMB אחרי שני נצחונות יפים בטרנסגרנקריה (126 ק"מ) ובאיסטריה למרחק של מאה מייל.

רגנה דיבייטס UTMB® photo Michel Cottin

מי שצפויה לתת לה פייט היא מימי קוטקה השבדית הוותיקה, שהפכה לשם מוכר בסצנת ריצות ההרים. השנה היא מתייצבת על קו הזינוק אחרי שבשנה שעברה סיימה שלישית את ה-UTMB. היא זכתה ב-CCC ב-2016 וב-TDS בגרסתו הקודמת ב-2017 ואם יש סיכוי שרגנה תעשה טעויות – קוטקה צריכה להיות זאת שמנצלת את ההזדמנות וסוגרת את הסיפור. קוטקה עיקבית ומוכשרת ואולי השנה זאת תהיה השנה שלה – בהחלט מגיע לה.

מימי קוטקה UTMB® photo Laurent Salino

לו"ז זינוקים (שעון צרפת)

23 אוגוסט – TDS יוזנק בחצות מקורמיור. 145 ק"מ, 9,100 טיפוס, 1,600 רצים.

25 באוגוסט – OCC יוזנק ב-8:15 , 56 ק"מ, 3,600 טיפוס, 1,200 רצים.

26 אוגוסט – CCC יוזנק ב-9:00 בבוקר מקורמיור, 101 ק"מ, 6,100 טיפוס, 1,900 רצים.

26 אוגוסט – UTMB יוזנק ב-18:00 משאמוני, 171 ק"מ, 10,000 טיפוס, 2,300 משתתפים.

משתתפים ישראלים

נדמה שהשנה נכנס המספר הגדול ביותר של ישראלים למקצים השונים של ה-UTMB. לפניכם הרשימה המלאה של הרצים הישראלים:

UTMB

מיכאל ספיבק, נעמן עזמי, בני מורגנשטרן, אלכסנדר רמאזנוב.

CCC

רועי קלמר, נדב ברקת, אלכסי גזינסקי, ארז גולדשמיט.

TDS

קרול חן, ויטלי אבזיאב, דוד לוי, גדי שרבף, אורן צדקיהו.

OCC

רונן אלמרו, גיל הולנדר, ניק שרייר.

בהצלחה לכולם.

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.