גם אם אתם לא ותיקים בעולם ריצות השטח בוודאי שמעתם על ה-UTMB – סדרת המרוצים הנערכת מדי שנה בגבול צרפת-איטליה-שוויץ למרגלות וסביב אחד ההרים המפורסמים בעולם, המון-בלאן. אילו מקצים מחכים לרצים וכמה ישראלים ישתתפו השנה? כל הפרטים בכתבה הבאה

יש לא מעט אירועי ריצות שטח מפורסמים בעולם, חלקם בגלל דרגת הקושי שלהם, חלקם בגלל הנופים המדהימים דרכם עוברים במהלך המרוץ וחלקם בגלל שתי הסיבות גם יחד. גם אם אתם לא ותיקים בעולם ריצות השטח בוודאי שמעתם על ה-UTMB – סדרת המרוצים הנערכת מדי שנה בסוף אוגוסט בגבול צרפת-איטליה-שוויץ למרגלות וסביב אחד ההרים המפורסמים בעולם, המון-בלאן.

כיום מתקיימים חמישה מרוצים עיקריים תחת המותג UTMB, והאירוע כולו נפרש על פני כמעט שבוע ימים כשאותו מאיישים כ-2,000 מתנדבים שיסייעו לכ-8,000 רצים. כל המקצים מסתיימים בעיירה הציורית שאמוני (CHAMONIX) שבחורף נחשבת למוקד עלייה לרגל לחובבי סקי ובקיץ נוהרים אליה מטיילים, רצים ומטפסים מכל העולם.

PTL – מקצה קבוצתי של 2-3 אנשים הכולל ניווט לאורך 290 ק"מ עם 26,000 מטר טיפוס. זהו המקצה שמוזנק ראשון ומסיים אחרון בכל ימי המרוצים וזמן הגג שלו הוא 151:30 שעות.
UTMB – המרוץ הארוך והקשה ביותר, שמדי שנה מעמיד את צמרת רצי ההרים בעולם על קו הזינוק. המרוץ למרחק של 170 ק"מ עם 10,000 מטר טיפוס ו-46:30 שעות קאטאוף. על המקצה הזה נרחיב בכתבה נפרדת לקראת המרוץ.

TDS – מקצה למרחק של 119 ק"מ עם 7,200 מטר טיפוס וזמן גג של 33 שעות. "מארגני המרוץ קוראים למקצה הזה 'האחות הלא מחונכת של ה-UTMB' (בצרפתית זה נשמע יותר טוב) ולא בכדי", סיפר לנו דוד לוי שסיים בהצלחה את המקצה הזה לפני שנתיים. "מדובר במסלול קשוח, שלא מבוסס על הטרק המפורסם של ה-UTMB, אלא על שבילי עיזים בשמורות טבע בחלקים הגבוהים של הפסגות שמקיפות את המון בלאן ושבדרך כלל סגורות למטיילים (או פתוחות באופן מצומצם) בגלל ערכי טבע נדירים. בקטעים מסויימים חל איסור על שימוש במקלות הליכה כדי לא לפגוע בשמורה. מדובר בנופים פראיים, שבילים טכניים מאוד וחוויה מכוננת למי שיזכה להשתתף בו".

CCC –  מקצה למרחק של 101 ק"מ עם 6,100 מטר טיפוס וזמן גג של 26:30 שעות. "כמו מקצה ה- UTMB המלא (זהו למעשה אותו מסלול מקורמאיור), מדובר במסלול מהיר יחסית – אחוז ניכר ממנו ניתן לריצה, ומקטעים קטנים הם טכניים יחסית" אומר ארי ולטמן, שעשה את המקצה הזה לפני שנתיים. "מי שרוצה להרגיש חלק ממשהו גדול יהנה פה, אבל אני הערכתי פחות את ההשתרכות במשך כמעט 3 שעות בעלייה הראשונה, כשלפניי כ-2,000 איש. הנופים כמובן יפהפיים מסביב למון בלאן".

OCC –  מקצה למרחק של 56 ק"מ עם 3,500 מטר טיפוס וזמן גג של 14:30 שעות.

לו"ז הזנקות 2018 (שעון מקומי)

27 באוגוסט, 8:00 בבוקר הזנקה של ה-PTL.

29 באוגוסט, 6:00 בבוקר הזנקה של ה-TDS מ-Courmayeur.

30 באוגוסט, 8:15 בבוקר הזנקה של ה-OCC מ-Orsières.

31 באוגוסט, 9:00 בבוקר הזנקה של ה-CCC מ-Courmayeur.

31 באוגוסט, 18:00 הזנקה של ה-UTMB מ-Chamonix.

ה-UTMB נערך לראשונה ב-2003 אז היה רק מקצה אחד, אותו סיימו 67 רצים בלבד. עם השנים כשגברה ההתעניינות במרוץ, נוספו המקצים הנוספים. ה-UTMB על שלל מקציו נחשב לאחד המרוצים המבוקשים בעולם, ולכן ההרשמה אליו כרוכה בעמידה בתנאים מקדימים (ניקוד ממרוצים קודמים) וכן הגרלה, אליה ניגשים אלפי רצים מהעולם בכל שנה.

לא ברור כיצד נוצר הבאז סביב המרוץ הזה, אבל בקהילת רצי השטח יש שמסתייגים מה-UTMB, בעיקר בגלל שהוא חלק משיטה שהפכה את הרצים ל"רודפי נקודות". כך או כך, ה-UTMB הפך להיות "תחנת חובה" לרצים מכל העולם ובמה להפגנת יכולות בקרב רצי העילית.

ואי אפשר בלי הזווית הישראלית – השנה רשומים למקצים השונים 12 ישראלים לפי החלוקה הבאה:
UTMB 2, 3 CCC, 4 TDS, OCC 1, PTL 2.

אנחנו מאחלים לכולם בהצלחה.

 

 

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.