תחום ריצות השטח צובר תאוצה בישראל, ויותר רצות ורצים מגלים עולם חדש מרתק ומאתגר, אך הענף עדיין בחיתוליו ואין לישראלים כתובת ללמוד את רזי התחום. רץ ההרים יניב שושן, חלם להביא תכנים מקצועיים לזירה המקומית, וכך נולדה הסדנה הראשונה של Matterhorn Skyrunning workshop. יחד עם שמות בינ"ל כמו פרנקו קולה, מרינו גיוקומטי, וויליאם בופלי וחותמת רשמית של איגוד ה-Skyrunning העולמי, נדמה שהשמיים הם כבר לא הגבול. יניב מספר כיצד החלום הפך למציאות.

בספטמבר האחרון הייתי באיטליה. במירוץ הסקייראנינג שהשתתפתי, האיטלקים ושאר האירופאים טסו בירידות הגשומות והבוציות במהירות שנראתה כמו התאבדות. בפודיום חילקו פעמונים ענקיים למנצחים וחברי מועדון ריצת ההרים המקומי, בני נוער בכפר קטן שאף אחד לא מכיר, חגגו אחר כך שעות את הספורט הזה. ואני חשבתי שהענף שלנו, ריצת הרים, בחיתוליו עדיין. רואים את זה באחוזי הסיום של ישראלים במירוצים ההרים באירופה, בניסיון ובידע המצטבר וגם הקהילה עוד לא ממש מאוחדת מסביב לתרבות וטקסים.

שבוע אחרי כך הגעתי לצ'רביניה במסגרת טיול חברים. לא לקח יותר מדקה להבין שבעל המלון הוא רץ הרים. לא לקח יותר משתי דקות לקבל ממנו, בעצם לקחת ממנו, הזמנה לריצה משותפת. למחרת מצאתי את עצמי נגרר אחריו. לודו, דור שלישי שגדל למרגלות המטרהורן, התנהל בנחת על המדרונות בעליות בשיפוע של 30 מעלות, גלש בירידות באלגנטיות כאילו הוא בסקי, וגילה סובלנות רבה ליצור המתנשף שהגיע מגובה פני הים התיכון.

רצתי עם לודו עוד פעם או פעמיים. למדתי שאחרי שתי בירות רצים מהר יותר בירידות מפחידות, שהשביל הוא רק המלצה, שהוא בן שישים שהתחיל לרוץ רק לפני עשר שנים ושמצאנו חבר נדיר במקום הכי לא צפוי.

כמה מילים על המקום. המלון בו שהיתי, נמצא במעלה עמק שמסתיים במטרהורן. פירמידה מהממת ואייקונית שמשקיפה כמו ענק על כל הסביבה. צ'רוויניה, הכפר במעלה העמק נמצא בגובה 2,000 מטר, ואיך שיוצאים מהמלון פוגשים שבילים ושיפועים חדים שמובילים לפסגות בגובה 3,500 מטר. המדרונות מכוסים בדשא ירוק ומעל קו העצים יש שטח אלפיני חשוף וחד – גן עדן ומגרש משחקים מושלם לרצי הרים.

יניב שושן ביום עבודה טיפוסי   צילום: Ian Corless

מיד כשהגעתי לשם, וגם כל פעם שחזרתי לשם אחר כך, הרגשתי שחזרתי הביתה: הנוף הענקי הזה מרגש אותי עד מח העצמות. אני רק רוצה לחזור לשם. הקלילות של לודו והאיטלקים שפגשתי הציפו בי חלום, לבנות מסגרת הדרכה שתביא ידע מקצועי ברמה הגבוהה ביותר לרצים הישראלים. להמיר חובבנות ותסכול למקצוענות והתקדמות. לפני שעזבתי שאלתי את לודו, רוצה לעשות כאן סדנת ריצת הרים מקצועית? ברור! השיב בחיוך ממזרי אופייני.

החודשים עברו. הקורונה תפסה גם אותי בפברואר. כלוא בחדר של הגדולה שבשנת שירות, טחנתי סרטי יוטיוב על מירוצי הרים. הגוף שלי נלחם בוירוס בפאתי פרדס חנה, והלב שלי בהרים חדים וירוקים. סרטון הוביל לסרטון עד שהגעתי לאחד, פרנקו קולה, רץ ההרים הטוב ביותר שמעולם לא שמעתי עליו. אלוף הטור דה ג'יאנטס 3 פעמים (330 ק"מ על 31,000 מטר, זמן גג של 150 שעות) ומירוצים רבים וקשים אחרים. ראיתי סרטון שלו מתראיין באנגלית עם מבטא איטלקי כבד אחרי מירוץ אמריקאי ואמרתי לעצמי, איזה איש צנוע ונחמד. איזה מדהים אם הוא יהיה המדריך בסדנא שלנו.

החלמתי. ומלא מרץ התקשרתי ללודו. יאללה! בוא נעשה את זה! אבל צריך לארגן רץ בכיר שידריך. ואני רוצה מישהו חזק אבל ותיק, לא ילד, מישהו שיכול להדריך בסבלנות אנשים רגילים.

אז לודו הרים כמה טלפונים. וחזר עם הודעה, פרנקו קולה מוכן, ואפילו ישמח! הוא איש נחמד וצנוע אבל עסוק מאוד. יומיים אחר כך, התקשר שוב. "כן, מרינו ג'יוקומטי, נשיא סקייראן וממציא הספורט ישמח גם הוא להדריך רצים ביסודות הסקייראן. וכן, הסדנא יכולה להיות סדנא רשמית של פדרציית סקייראן העולמית", אמר. זה השלב ששאגות השמחה שלי הפחידו את הילדים והשכנים. וכך נולדה כיתת האומן- Matterhorn Skyrunning workshop או בקיצור MatteSky , שהודרכה ע"י גיוקומטי, קולה, וויליאם בופלי, אלוף סקייראן בקיץ וסקי-מו בחורף, ומדריך בחסד.

כיתת לימוד ירידות בגובה 2,600 מטר      צילום: יניב שושן

הסדנא נבנתה ככיתת לימוד ניידת בהרים. נעים בין תאי השטח, מעלייה תלולה לירידה טכנית, מדרדרת לסכין, ממשטח שלג למדרון דשא. בכל נקודה עוצרים, מתדרכים, מתרגלים. מצלמים סרטוני ווידאו שאותם ננתח אחר כך, מקבלים טיפים ומשתפרים תוך כדי תנועה.

בערבים ישבנו כמו בטייסת קרב לתחקר את הסרטונים. המדריכים ציירו קווים על הווידאו לציין את זוית הירך והשוק, כיוון כפות הרגליים, קו הראייה, נקודת המגע של המקל ועוד.

וויליאם בופלי מנתח את טכניקת הריצה צילום: יניב שושן

החלום של סדנת ריצת הרים ברמה המקצועית הגבוהה ביותר, התגשם לפי הציפיות המוגזמות לגמרי שלי. חניכי הסדנא היו אוסף של אנשים מופלאים, שנאספו בעיקר מישראל ובאו ללמוד את רזי הספורט. לכל אחד סיפור מרתק, לב גדול ותשוקה להרים. ואליהם התלוו רפאל, נשיא סקייראנינג ברזיל, שסייע בהכנת הסדנא והרצתה, איאן קורלס, הצלם, ואיש התוכן הידוע, שהוא גם נשיא סקייראנינג בריטניה ובת זוגו. וכמובן לודו שניצח על הלוגיסטיקה בקלילות אופיינית.

פרנקו קולה מדגים ריצה בדרדרת צילום: יניב שושן

אני נשארתי באיטליה עוד כמה שבועות לאחר סוף הסדנא. השתתפתי בשני מירוצי הרים תלולים וטכניים מאוד, בסגנון סקיראנינג, כדי לתרגל את מה שלמדתי, ולהבין כמה הטכניקות האלו יעילות. וחזרתי בזמן לסדנת ״קלות רגלים ״הראשונה בישראל.

קצת לפני הנסיעה העלתה נעמה דרור, רצת שטח והרים, רעיון לטפל ברתיעה של רצות שטח מירידות טכניות, באמצעות סדנא מרוכזת ומקצועית. הצעתי לדורון גולדפרב, רצת שטח מנוסה ותחרותית ומאמנת ריצת הרים שתצטרף ליוזמה, וביחד הקמנו שלושתנו את ליין סדנאות ריצת ההרים MountainSky.

הסדנאה הראשונה של "קלות רגליים" התמלאה עד אפס מקום ב-20 רצות, שבאו להילחם בשדים וללמוד איך לרוץ ביעילות ובביטחון במורדות טכניים. בשיטות שפותחו באלפים האיטלקיים עברנו מתא שטח קל וסלחני, הדיונה בקיסריה, שלימדה אותנו לרוץ בחופשיות בשיפועים חדים, אל שבילי החורשן. שם התחלנו בשביל נוח ומתון, דיברנו על מנח גוף, מבט, שחרור ידיים. משם עברנו לשביל תלול וחלק עליו תרגלנו אחיזה נמוכה וקצב צעדים מהיר, ובסוף קינחנו בשביל אש שמביא איתו הכל, מדרגות סלע, דרדרת, סלעים חלקים מפודרה והכל בשיפוע יפה.

את הסדנאות מדריכים דורון גולדפרב ואני יחד עם נעמה דרור שמסיעת למתאמנים ומובילה את הלוגיסטיקה. גם בר זריהן הגיעה לעזור ולהדגים. כל הפעילות הזו היא חלק מהחזון של הפצת הידע של ריצת ההרים.

הסדנאות הבאות יעסקו בשטח טכני ובסקרמבלינג בכרמל – CarmelSky ובריצה עם מקלות JeruSky – נושא מעט מוזנח שראוי לתשומת לב ותרגול איכותי.

סדנת מקלות בהרי ירושלים    צילום: דורון גולדפרב

עם הסדנאות המוצלחות בא התיאבון. על המדרון הראשון מעל המלון בצרביניה התחלתי לשכנע את פרנקו קולה וויליאם בופלי המדריכים שלנו, לשכפל את הסדנא הזו באילת. כיוון שהמדריכים כל כך נהנו לאמן את החבורה המופלאה שלנו, ולאחר שהפלגתי בסיפורים על יופיים של הרי אילת, הם הסכימו להגיע לשבוע בנובמבר.

זה יקרה בשבוע של ה-12-19 לנובמבר: EilatSky פסטיבל ריצת השטח המקצועי הראשון בישראל. סדנאות שטח ל-40 רצים ו-20 רצים תחרותיים. האירוע יכלול פאנל הרצאות מקצועיות, מבחני ריצה בסגנון סקייראן ועוד הפתעות.

כל הפעילות הזו היא בעצם, הצעד הראשון בדרך להקמת בית הספר הראשון לריצת הרים בישראל, שיעסוק בהדרכת רצים ומדריכים למקצועות הריצה והסקייראנינג. הוא נולד מתוך שאיפה לקדם את הספורט ולהפיץ אותו במגזרים שונים ומגוונים. בתור מי שאוהבים את ריצות ההרים, אנחנו כבר יודעים כיצד הן מקרבות אותנו לטבע ובין אדם לאדם, שוברות מחיצות ומפתחות חברויות אמיצות – חברויות הרים.

ואולי, בית הספר הזה שאנחנו מקימים, יביא קצת יותר חברות הרים ואהבת טבע לפינת העולם הקטנה והמסוכסכת שלנו.

יניב שושן חולם ריצת הרים כבר 10 שנים, יזם ריצה ומאמן. אחרי שנים רבות כמעצב תעשייתי ומנהל מוצר בהיי-טק המיר משרדים ממוזגים בשבילים תלולים. ספורטאי חסות של סלומון, ספונסר ומורז.

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.