זה אולי הנושא הכי מדובר בשנים האחרונות בעולם המרתון: האם ניתן לשבור את מחסום השעתיים? ספר חדש מאת אד סיזר מנסה לענות על השאלה הזאת ומתחקה אחר חייהם של הרצים הקנייתים ובמיוחד אחר ג'ופרי מוטאיי. אורי שימרוני קרא והתרשם

לפני כחודש חברת NIKE הודיעה רשמית על התוכנית Breaking2 להורדת שיא העולם במרתון  מתחת לגבול השעתיים. הם אספו שלושה רצי עילית ושמו אותם במטה שלהם באורגון עם כל התמיכה האפשרית מבחינת מתקני אימונים, מעטפת רפואית, מאמנים ותזונה.

לאדידס יש פרויקט דומה בשם sub-2 וכנראה שגם לחברות אחרות יש פרויקטים בסדר גודל כזה או אחר. כיום השיא עומד על 2:02:57 ונקבע על ידי דניס קימטו הקנייתי במרתון ברלין 2014, ואם מגמת השיפור הנוכחית תשמר, אזי גבול השעתיים ישבר רק ב- 2030-2050.

נשאלת השאלה האם זה בכלל אפשרי?

מצד אחד, גבול השעתיים נראה כמו משהו רחוק ובלתי מושג, ובעידן בו השיפור שיאים נמדד בשניות – פה אנחנו מדברים על כמעט 3 דקות מהיעד. מצד שני, הטכנולוגיה, רמת האימונים, התזונה וכל אותם פרמטרים שמשפיעים על האתלט, משתפרים עם הזמן.

ספרו של אד סיזר "פחות משעתיים" לא בא רק לענות על השאלה האם ניתן לרדת משעתיים במרתון, אלא בעיקר בא לספר על חייהם של הרצים הקנייתים ובמיוחד על חייו של ג'ופרי מוטאיי שללא ספק היה אחד הרצים הבולטים בעשור האחרון.

מוטאיי נולד במדינה הנכונה ובעיקר נולד בשבט הנכון – שבט קלנג'ין. כמעט כל רצי העילית הקנייתים הגיעו משבט קלנג'ין שהוא אחד מתוך 42 השבטים הקנייתים. מוטאיי גם חווה ילדות "מושלמת" של עוני שהכשירה אותו לעבודה קשה באימונים .

סיזר מספר דרך סיפורו של מוטאיי על עולם המרתון של ימינו, על הכסף הגדול ועל הסוכנים האירופאים, שמסתובבים בחלקים הכי עניים של קניה ומחפשים את המוטאיי הבא.

חברות ענק כמו אדידס, נייקי ואסיקס גם משקיעות כסף רב ברצים אבל כמובן שהאינטרס של החברות ושל הרצים לא תמיד זהה, ולכן רצים רבים נשחקים מהר מדי והקריירה שלהם קצרה יחסית.

הספר מומלץ לכל מי שמתעניין בריצה ובעיקר רוצה לדעת יותר על רצי העל של פסגת המרתון – איך הם חיים, כיצד הם מתאמנים ובעיקר איך הם מתנהלים במרתון עצמו. כמו כן הספר גם מתאר את תולדות המרתון, את הסמים שנכנסו לתחום וכמובן מרחיב על הטיעונים לשני הצדדים בשאלה האם גבול השעתיים אפשרי.

מה שאני בעיקר אהבתי זה לראות איך גדולי הרצים בשיא הקריירה שלהם ובזמן שהם מרוויחים מאות אלפי דולרים ואפילו מיליוני דולרים, מוכנים לעזוב את המשפחה שלהם ולחיות בבקתות פשוטות בהרים רק כדי להמשיך להתאמן עם הרצים הכי טובים שיש, כי בסופו של דבר ברמה הגבוהה ביותר זה לא מספיק רק להיוולד לשבט הנכון בקנייה ולקבל גוף מושלם לריצות ארוכות, אלא צריך גם לדעת לעבוד מאד קשה.

פחות משעתיים – אד סיזר, בהוצאת ידיעות ספרים

השארת תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.